Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Szex, hazugság

2002.02.11. 14:36
A kiállításszervezők az utóbbi időben elhalmozzák Budapestet közönségbarát bemutatókkal. A január 18-án megnyílt Trans Sexual Express Budapest 2002, és a hétvégén indult Serrano kiálltás rendezői ingerküszöb-meghaladó, sokkoló látványt ígérnek.
Kent-hosztesz betiltott plakáttal
ismeretlen alkotó, 2002
A MEO-nak akadt egy hasznos partnere a reklámozásban, a megfelelő kádárista reflexekkel ellátott funkci, akinek segítségével politikai színezetet is kapott a botrány.

A közönség ingerekkel való feltöltése a MEO esetében a bejáratánál kezdődik: az épület csicsa, és Kent hosztesz-csajok fokozzák a plázahatást, testhezálló szkafanderben.

Miután az egész város értesült róla, hogy Serrano kiállítása borzalmas és undorító, sose találnátok ki: mozdulni se lehetett a tömegtől. Mintegy negyedóra alatt megtekintettük a képeket, aztán a tömeg tanácstalanul, de kielégülten nézte egymást. Itt volt Peter Greenaway, láttuk, jól nézett ki.

A Pissing Christ felkavarta az állóvizet
Maga Serrano pontosan olyan kultúrjelenség, mint Calvin Klein finoman pedofil reklámjaival, vagy a könyvpiacon Ellis: igazából a '90-es évek első felében volt hájpi.

A fotográfus a "Pissing Christ"-tel lőtte be magát az amerikai művészeti elit közepébe, egy vizeletbe állítva lefotózott feszülettel - utólag is gratulálunk -, ez volt 1987-ben. Annak idején jelentős kritikai diskurzust váltott ki a fotó, most ez akkor művészet, vagy meg kell rugdosni az alkotót, vagy mindkettő, vagy egyik sem.

Serrano azóta is ezen a jól bejáratott nyomvonalon halad, vagyis azzal foglalkozik, amivel ijesztgetheti a fehér felső-középosztályt, szex, vallás,váladék, ürülék, Ku-Klux-Klán témakörben. Egyre tanácstalanabbá és üresebbé válnak fotói, például 1997-es női bodybuilder képei annyira érdektelenek, hogy a Colors magazinba se jutnának be. Az viszont igaz, a kiállításon fény derült a régi kérdésre, le tudja-e magát szopni egy ember. Elég sok látogató nézte hitetlenkedve a művet.

Klu-Klux Klan portrék, a háttérben Vitányi Iván
Míg Serrano egy szimpla svindli artisztikus keretben, addig a TSEB 2002 már bekavar a felszín alá is. A különféle témákat és művészeti diszciplinákat kissé érthetetlenül keveri, de van néhány ütős pillanata a kiállításnak. Nagyon sok mai - idei, tavalyi- mű látható.

Az például garantált, hogy Lydia Eccles performanszának fotói után mindenki rosszul fog aludni. Eccles és társai fanatikus szaporodás- és magzatellenes tüntetéseket tartanak, ilyen plakátokkal: "Pedofil Papok az Életért", "Save the Planet, Kill Yourself!", vagy: "Fetuses Aren't People, They Aren't Even Chicken, Who Cares?". Az ő munkája már keményebb és időszerűbb, mint Serrano banális gender-sex-stb. retrospektívja.

A meztelen igazság: sikerült.
Azzal azonban elégedettek lehetünk, hogy rácsatlakoztunk a fejlett világ képzőművészeti vénájára. Hozzánk is elért a botrány, mint jelenség. Az alkotó mondjuk odapisál a galéria küszöbére, erre bemozdul a művészeti szcéna, vajon testünk újraértelmezésének, a nemi hierarchikus viszonyok megszüntetésére tett kísérletnek, netalán a művészeti kánon új ideológiai alapokra való helyezésének lehet tekinteni az eseményt? Amíg eldöntik, a közönség odajárul, és megkapják a challange-t. A kiállítóteremben alapvetően semmi sem lehet botrányos, hiszen aki odamegy, azértmegy.

Serrano képei a Reader's Digest címlapján, vagy az említett Lydia Eccles tüntetésének videója bevágva a Hétbe, esetleg Nagy Kriszta hatféle mellel a Füles címlapján, úgy már talán szó eshetne meglepetésről.