Ezt szeretné az MSZP tévéelnöke

2009.03.05. 10:30 Módosítva: 2009.03.05. 12:05
Sztaricskai Tamás, a Magyar Televízió elnöki székére legesélyesebb pályázó növelné az MTV hatékonyságát, még több embert bocsátana el, és több reklámbevételt szeretne, de közben a műsorpolitikával nem nagyon foglalkozik 22 oldalas pályázatában.

Január 12-én Sztaricskai Tamást szavazták meg az MSZP, az SZDSZ és az MDF által delegált kuratóriumi tagok a Magyar Televízió elnökének. A negyedik fordulóban 10 hónapnyi szenvedés után úgy látszott, hogy lesz végre vezetője a közszolgálati csatornának, de azután jött a nagykuratórium, és a civil szervezetek küldöttei végül nem bólintottak rá a jelöltre.

Ennek ellenére a Vodafone egykori marketingkommunikációs igazgatója az ötödik fordulóban is megint nekifutott, sőt információink szerint ugyanazt a pályázatot adta be, mint decemberben. Sztaricskai azért bízhat a sikerben, mert mögötte állnak a szocialisták, az SZDSZ és az MDF is, sőt információi k szerint a Fidesz sem ódzkodik tőle annyira: nincs pártállami múltja, sőt jelenleg sincs túl szoros kapcsolata az MSZP-vel.

Viszont Sztaricskai ellen szól, hogy egyáltalán nem ért a tévézéshez. A több nyelven beszélő, többdiplomás szakember éveken át multinacionális vállalatoknál töltött be vezető tisztségeket: dolgozott a Vodafone marketingkommunikációs igazgatójaként és a Raiffeisen Banknál a közép-kelet-európai régió menedzsereként, majd az Állami Nyomda kereskedelmi és marketing vezérigazgató-helyettese lett.

Nem tudja, mit kéne sugározni

A műsorgyártáshoz azonban egyáltalán nem ért. Ez kiderül egyébként az Index által megszerzett pályázatából is, amelyben mindössze öt mondatot ír arról, hogy milyen szerepet kell az MTV-nek betöltenie a magyar kultúra és nyelv ápolásában. Az az öt mondat is inkább a helyes kiejtésről szól.

Arra a kérdésre, ami az európai kultúra és a közszolgálati adó kérdését feszegette, a pályázó a törvények ismertetésén túl pedig csak annyit válaszolt, hogy „elérhetővé kell tenni a többi nemzeti médium számára a magyar tartalmakat: Száztagú Cigányzenekar, operett gálaműsorok, és népművészeti programok felvételek stb..."

Emellett megemlítette, hogy „az európai hagyományok és az un. egyetemes kultúra megőrzése fontos egy olyan EU tagország számára mint magyarország, de a jelen gazdasági helyzetben csak és kizárólag olyan mértékben és súllyal ami még nem fenyeget további jelentős költség felhalmozódással". (A mondatot betűhíven közöltük)

Az ötödik forduló legesélyesebb jelöltjének hozzánk eljutott, mindössze 22 oldalas pályázata szerint ráadásul nem nagyon változnának az MTV csatornái sem: az m1 (amit a pályázat írója hibásan mtv1-nek nevez) maradna a szórakoztató és informatív főadó, amíg az m2 a nézetlen vallási és nemzetiségi műsorokkal terhelt kulturális csatorna. Sztaricskai a pályázat szerint nem gondolkodik rövidtávon újabb tematikus adó indításában, bár megemlíti, hogy megválasztása esetén egy az MTV archívumára épülő nosztalgiaadót előbb-utóbb elindítana. (Az esetleges tematikus adókat viszont a jelölt hangsúlyozottan nem állami forrásokból finanszírozná).

Sztaricskai az MTV műsorai esetében a legfontosabbnak a pályázat szerint azt tartja, hogy egy éven belül piacvezető legyen a nemzeti főadó a hírműsorok szegmenségben, de arról nem nagyon ír, hogy mindezt hogyan is képzeli el. Mindössze annyit említ, hogy a regionális stúdiók működésének hatékonyabbá tételével lehet ezt megvalósítani.

Viszont tudja, hogy hogyan szerezhet több pénzt

Sztaricskai Tamás a műsorpolitikával alig foglalkozik a pályázatban, de a gazdasági kérdéseket már részletesebben tárgyalja. Legfontosabb célkitűzésének azt jelölte meg, hogy két éven belül a hatékonyság növelésével megszűntesse az MTV üzemi veszteségét.

Mindehhez Sztaricskai akár még több embertől is hajlandó megválni, a pályázat szerint ugyanis meglepő, hogy az „MTV 350- 400 %-al több alkalmazottal termel ötödannyi reklámbevételt" mint a kereskedelmi csatornák.

Sztaricskai szerint azonban 20 százalékos reklámbevétel növekedés is csak 2 százalékkal növelné az MTV költségvetését (mivel mindössze a teljes költségvetés 11 százalék származik a hirdetésekből), ezért a gazdaságosság egyedül a költségek csökkentésén múlik. Az elnökjelölt szerint 3 milliárdot lehet megspórolni évente a dolgozók számának csökkentésével, és akár még ugyanennyit a 7 milliárd forintos analóg sugárzási díj újratárgyalásával, hiszen jelenleg az MTV 25-30 százalékkal többet fizet az Antenna Hungáriának a műsor továbbításáért, mint a Tv2 és az RTL Klub.

Azért Sztaricskai a bevételeket is növelné, ezért motivációs rendszert vezetne be a reklámidőt értékesítő osztályokon, sőt többek között emelt díjas sms játékokat is indítana.

A pályázat szerint Sztaricskai szinte kereskedelmi tévévé tenné az MTV-t, annak minden előnyével és hátrányával együtt: a hatékonyabb működés mellett viszonylag kevesebb figyelem jutna a közszolgálati feladatokra. Mindez az általunk megkérdezett szakértők szerint megfelelhet a mindenkori aktuális politikai vezetésnek is, hiszen így az MTV fenntartása olcsóbb lehetne, a hírműsorok nem túl erős függése azonban továbbra is megmaradna.

A teljes pályázatot innen lehet letölteni.