Nekem lényegtelen, hogy mikor leszünk piacvezetők

2009.03.12. 15:01 Módosítva: 2009.03.13. 10:33
A gazdasági válság nyertesei a nagy kereskedelmi tévék lehetnek, mivel minden hirdető inkább visszamenekül a régi, jól bevált megoldásokhoz. A Tv2 tulajdonosainak mindegy, hogy mégis mikor lesz piacvezető a csatorna, a lényeg, hogy hisznek benne. Interjú Patrick Tillieux-vel, a ProsiebenSat.1-csoport ügyvezető igazgatójával.

A gazdasági válság közben mennyire érinti rosszul a ProsiebenSat.1-csoportot, hogy nem szakmai, hanem pénzügyi befektető a tulajdonosa? (A brit Permira, valamint a New York-i székhelyű KKR befektetési társaság birtokolja a második legnagyobb európai médiavállalatot.)

A befektetőknek most tudniuk kell, hogy a válság miatt csak hosszú távra tervezhetnek. Mindegy, hogy pénzügyi befektetőről vagy szakmai tulajdonosról van szó, a gazdasági visszaesés miatt most a médiaiparban nem lehet kapkodni, csak jól átgondolt, hosszú távú stratégiával lehet átvészelni ezt a helyzetet. Nem nyilatkozhatok a tulajdonosok nevében, az én feladatom a ProsiebenSat.1-csoport operatív vezetése, de úgy gondolom, hogy ebben a helyzetben nem számít, hogy egy befektetési alap vagy egy szakmai csoport kezében van-e cég: a cél a hatékonyabb működés, és az, hogy hosszútávon növeljük a bevételeinket.

fotó: Barakonyi Szabolcs
fotó: Barakonyi Szabolcs

Szakértők szerint a gazdasági válság csak felgyorsítja a médiában azokat a folyamatokat, amelyek már évek óta zajlanak. A nagy, általános szórakoztató csatornáktól egyre több néző pártol át a kis, tematikus adókhoz, sőt egyes korosztályok és célcsoportok a tévé helyett egyre inkább az internetre figyelnek. Hogyan készült fel erre a ProsiebenSat.1-csoport?

A gazdasági válság véleményem szerint éppen az ellenkező hatást váltotta ki. Azok a hirdetők, akik eddig az új megoldásokat keresték, riadtan visszaléptek, és inkább a már a jól bevált, sok fogyasztót elérő felületekhez fordulnak. A hirdetők éppen most, a válság alatt nem nagyon akarnak kísérletezni, visszatérnek a nagy tévécsatornákhoz, hiszen ezek az adók már bizonyítottak: nagy elérést nyújtanak viszonylag alacsony áron.

Természetesen hosszú távon az internet jelentősége egyre nő, és a hagyományos értelemben vett tévézés szerepe egyre csökken, de mi igyekszünk felkészülni erre a változásra. A hagyományos tévézés, amit én 1.0-as televíziózásnak nevezek már rég a múlté, már nincs egy nagy csatorna, amelyik meghatározná, hogy miről is beszéljenek az emberek. Most a 2.0-ás tévézés korát éljük, a sokcsatornás kereskedelmi televíziózást, de lassan itt a 3.0-ás tévézés, amikor a lineáris műsorfolyam teljesen megszűnik. Ahogy az internet, ez az újfajta televíziózás is interaktívvá fog válni, és ugyanúgy közösségeket alakít ki, mint most akár a videómegosztó site-ok. Persze most még nem lehet tudni, milyen is lesz pontosan a jövő televíziója, de a ProsiebenSat.1-csoport sok pénzt és energiát fektet az új utak megtalálására.

Azért a magyar trendek azt mutatják, hogy az utóbbi hónapokban gyorsult a kis tévék bevételnövekedése, míg például a nyomtatott sajtóé drámai mértékben csökkent.

A magyar piacon véleményem szerint nem a nagy kereskedelmi tévék lesznek a vesztesek. Igen, az internet kevésbé érzi meg a válságot, de a hirdetők nem az országos tévéadóktól fognak elfordulni. Minden bizonnyal a nyomtatott sajtó lesz a legnagyobb vesztes.

05

Persze mondhatnám, hogy az egyre gyorsuló trendekkel haladva a magyar piacon is a 3.0-ás televíziózással kísérletezünk, de a csoport nem engedheti meg magának, hogy minden piacon egyszerre költséges és nem biztosan megtérülő fejlesztésekbe fogjon. Ezért az új megoldásokat a legnagyobb piacon, Németországban teszteljük.

Miért fontos a ProsiebenSat.1-nek, hogy a Tv2 piacvezetővé váljon?

Igazából ez Várdy Zoltánnak és a TV2-ben dolgozó csapatnak kell, hogy fontos legyen. Én személy szerint örülök, hogy minden üzleti döntést ezt a célt szem előtt tartva hoznak meg a Tv2-nél, de nekem lényegtelen, hogy idén, jövőre vagy pár év múlva válnak piacvezetővé. A lényeg az, hogy győzni akarnak, hiszen csak ez a mentalitás teheti sikeressé őket.

Akkor csak pszichológia, hogy a Tv2 mindenhol azt kommunikálja, hogy le akarja győzni a konkurensét?

Egyrészt ez egy üzleti filozófia, másrészt azonban valós cél is. A 3.0-ás televíziózásban egyre fontosabbá válik majd a brand ereje, amely képes akár közösségeket is szervezni, és éppen a gazdasági válság bizonyítja, hogy a piacvezető előnyéről senki sem mondhat le.

04

Mi értelme piacvezető csatornát építeni egy olyan piacon, ahol a tematikus adók évről évre nőnek, míg a nagyok nézettsége folyamatosan csökken?

A piacvezető nagy nyereséghozamáról senki nem akar lemondani, és ez még akkor is így van, ha aprózódik a piac. A ProsiebenSat.1-csoport ráadásul Magyarországon sem csak egy csatornában gondolkodik, hiszen minden európai piacon, ahol jelen vagyunk, több csatornát működtetünk. Magyarországon azonban a jogi környezet megakadályozza, hogy kiskapuk keresése nélkül újabb csatornákat indíthassunk. Én lennék a legboldogabb, ha ez megváltozna.

Ez azt jelenti, hogy csak azért nem indítanak adót, mert a törvényi környezet ezt nem teszi lehetővé? Hiszen pár éve már egyszer megpróbálkoztak az Írisz nevű női csatornával, pedig a törvények akkoriban is ugyanezek voltak.

Az Írisz nem a ProsiebenSat.1-csoport tulajdona volt, de még csak nem is a Tv2-t akkoriban tulajdonló SBS-é. Egy külső vállalkozás volt, ami együttműködött az SBS-szel és a Tv2-vel is.

De hogy ne térjek ki a kérdés elől: nemcsak a törvények akadályoznak minket, hanem a gazdasági helyzet is. A jelenlegi válság alatt inkább Németországra koncentrálunk, és azt gondolom, hogy Magyarországon egyelőre annyira bizonytalan minden, hogy nincs itt a további fejlesztések ideje. Minden pénzt be kell osztanunk, hatékonyabbá kell tennünk a működést, és a nagyszabású, csoportszintű terveket el kell halasztanunk egy időre.

Ez azt jelenti, hogy a Tv2 nem számíthat a ProSiebenSat.1-csoport anyagi segítségére a fejlesztésekhez? Egyedül maradnak, ha a mélyülő magyar gazdasági válság miatt pénzügy segítségre lesz szükségük?

A Tv2 szerencsére időben kapcsolt. Már egy évvel ezelőtt elkezdődött a cég átalakítása, és már a válság első jeleire válaszul megtették a szükséges intézkedéseket. Egy minden eddiginél hatékonyabb cég néz szembe a várható nehéz időszakkal, ezért úgy gondolom, hogy a Tv2 nem szorul majd a tulajdonos segítségére. De persze ebben a gazdasági helyzetben senki sem lát előre, és ha szükséges, nem sajnáljuk a pénzt magyarországi beruházásaink védelmére.

02

Ha egyelőre helyt áll a Tv2, és rekordévet zárt, akkor miért érzik azt a nézők, hogy a két nagy kereskedelmi csatornán, így a Tv2-n is csendesebb lesz a tavasz, mint tavaly volt? Mennyivel szánnak kevesebbet műsorgyártásra idén?

Azt gondolom, hogy ez nincs így. Igaz, hogy a válság hatására kicsit átalakul minden csatorna költségvetése: az amúgy is kevesebb bevételt hozó hónapokról a fontosabb tavaszi és őszi időszakra csoportosítottuk át mi is a műsorgyártása szánt pénzeket, de nem hiszem, hogy jelentősen csökkentettük volna az éves keretet.

Egy tévének a műsorgyártás a legfontosabb, előbb csökkentjük a cég rezsi- vagy értékesítési költségeit, és csak a legvégső esetben nyúlunk a műsorokra szánt pénzekhez. Egyelőre ekkora válságról még szó sincs.