A Class áll jobban az új rádiók versenyében

2010.02.10. 18:11
Két felmérés szerint is a kis rádiók nyertek a Sláger és a Danubius megszűnésével. A hivatalos hallgatottsági adatokat nem adták ki decemberben, de online felmérések szerint a Class FM a népszerűbb az újonnan indítottak közül.

Két hónappal a Danubius és a Sláger elhallgatása után is visszasírják még a hallgatók a régi rádiókat, miközben a Juventus és a Petőfi erősödött konkurensei eltűnésével. Erre az eredményre jutott két, eltérő módszerrel készített felmérés is, a Kutató Centrum online kérdőíves kutatása, és az Ipsos-Gfk Konzorcium naplós panelvizsgálata is. Ez utóbbit használják a rádiós piacon a rádiók hallgatottságának megállapításához, a reklámidő beárazásához is.

A Sláger hiányzik jobban

A Kutató Centrum szerint a két országos rádióadó, a Danubius és a Sláger Rádió megszűnése a piaci viszonyokat is átrendezte. Két hónappal a döntés után még mindig a Juventus tűnik a változás győztesének. A korábban leghallgatottabb rádió, a Sláger megszűnésével ez tört az élre: a 18-64 éves rádióhallgatók 27 százaléka hallgatja rendszeresen a Juventust. Viszont az új rádióknak is sikerült megnyerniük a hallgatók egy részét: a Class FM a második helyen áll a hallgatottsági listán, a Neo az MR2-Petőfi Rádió után nem sokkal lemaradva negyedik.

Az 1512 fő megkérdezésével zajló felmérés eredménye szerint a Slágert hiányolják többen: a megkérdezettek 58 százalékának hiányzik, míg a Danubius 45 százaléknak. Ennek részben az lehet az oka, hogy a Danubius népszerű műsorai és műsorvezetői továbbra is hallhatóak az újonnan indult Class FM-en. A felmérés szerint a nőket és a 18-24 éveseket érintette érzékenyebben a változás, míg a férfiak és a 25-44 évesek közel 40 százaléka nem hiányolja a megszűnt adókat.

A Petőfi a legnagyobb nyertes

Az Ipsos-Gfk felmérése szerint a legnagyobb nyertes éppen a Petőfi, ennek a rádiónak bővült a legnagyobb arányban a tábora mind a heti, mind a napi eléréseket nézve októberről novemberre. A Juventus csak a második lett az összehasonlításban úgy, hogy heti elérése az októberi egymillióról novemberre 1,48 millióra nőtt, vagyis ennyi ember tekerte a rádiót hetente legalább egyszer a csatornára.

Decemberben már valamivel csökkent a Juventus heti elérése, ami arra utal, hogy a hallgatók kezdik megszokni a két új rádiót.

A Class vezet a fiatalok körében

Az Ipsos-Gfk módszertani okokra hivatkozva nem közölt adatokat november-decemberben a két új rádióról, a Neo FM-ről és a Classról. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a hallgatók még nem ismerték a két csatornát, nem azonosították a frekvenciát az új adókkal, így a kutatásban részt vevők a valóságosnál lényegesen kevesebbszer említették a két rádiót.

A Kutató Centrum felmérése alapján viszont a Juventus erősödése ellenére a fiatal, 18-34 év közöttiek körében már a Class FM vezeti a hallgatottsági versenyt. A 35 év felettiek körében a Neo szerepel jobban a két induló csatorna közül.