Elhallgattatják az üvöltő reklámokat Amerikában
Szerdán az Egyesült Államok szenátusa elfogadta azt a törvénytervezetet, amely megtiltaná a tévécsatornáknak, hogy a műsorhoz képest hangosabb reklámblokkokat sugározzanak. A képviselőház már rábólintott egy hasonló tartalmú jogszabályra, november 2-án ezért a szenátus és a képviselőház tagjaiból álló kongresszusnak kell majd döntenie a két eltérő szövegű, de hasonló tartalmú jogszabály egyesítéséről.
Már az ötvenes évek óta érkeznek nézői panaszok az FCC-hez, azaz a Szövetségi Kommunikációs Bizottsághoz a hangos reklámblokkok miatt, ráadásul akkor még nem is volt távvezérlő, hogy azonnal el lehessen némítani az idegesítő hirdetéseket. 1984-ben azonban az FCC olyan határozatot hozott, hogy egyszerűbb a távvezérlőhöz nyúlni, minthogy pontosan szabályozzák a szubjektív hangerőt.
A hirdetések ugyanis valójában nem hangosabbak, mint a reklámblokk köré kanyarított műsor, csak a reklámok készítői különböző trükkökkel manipulálják a reklámok hangsávját.
Amíg ugyanis egy filmben vagy más műsorban a hangsáv elég széles dinamikai tartományban mozog, azaz nagy a távolság a halk és hangos zörejek között, addig a reklámokban a halkabb hangokat fölerősítik, közelítik a hangosabbakhoz. A maximum jelszint így nem változik, továbbra is azonos lesz a műsoréval, tehát valójában nem hangosabb a reklám, az átlagos hangerő viszont nagyobb lesz, az emberi fül emiatt mégis hangosabbnak érzékeli a hirdetéseket.
A módszer arra szolgál, hogy a reklámok kiemelkedjenek a műsorfolyamból, a bóbiskoló, vagy csak üveges szemmel bambuló nézők felkapják a fejüket.
A hangosabb hirdetéseket több helyen is korlátozzák a világban, elsősorban a gyerekek védelme érdekében, mivel a figyelemfelkeltő módszer nagyon hatásos a öt év alatti gyerekeknél. Ők kísérletek szerint a módszer hatására szívesebben nézik a reklámokat, mint a műsort.
Éppen ezért Hollandiában a gyerekműsorok közt tiltják a reklámok hangsávjának manipulálását, és éppen a hangos reklámokra hivatkozva tiltottak ki minden hirdetést a gyerekműsorok közeléből Svédországban. Magyarországon a reklámok hangerejét nem szabályozzák, és a készülő új médiatörvény sem foglalkozik a problémával.