Nincs vége, míg meg nem vesszük a Tv2-t
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Mi a véleménye az új médiatörvényről? Az RTL Klub számára mi az új szabályozás legfájóbb pontja, és minek örülnek a legjobban?
Erre nagyon nehéz most válaszolni, hiszen a médiatörvény legproblémásabb pontjai az Európai Bizottság és a kormány egyeztetési folytán valószínűleg meg fognak változni, bár a hírekből úgy tűnik, hogy a helyzet napról-napra változik, én mégis bizakodó vagyok. Annyi biztos, hogy a sokat és sokszor támadott pontokon túl vannak az új szabályozásnak olyan elemei, amelyeknek kifejezetten örülünk. A termékelhelyezés engedélyezése, vagy mondjuk azok a pontok, amelyek ezentúl nekünk is lehetővé teszik új adók indítását, kifejezetten engedékenyebbek az előző törvényhez képest, úgyhogy ezek pozitív változásokat hozhatnak a piacnak, és új lehetőségeket teremtenek az RTL Klub számára is.
Ez azt jelenti, hogy az új médiatörvény jobb mint a régi szabályozás?
A régi, 1997-ben elfogadott médiatörvény nagyon messze volt a tökéletestől, ráadásul el is avult az elmúlt tizenhárom évben. És persze az új szabályozás sem hibátlan, de vannak benne a rossz megoldások mellett jó megoldások is, amelyek liberalizációt jelentenek a médiapiac, és főleg a tévés piac számára az eddigi törvényhez képest. Mostanában azonban mintha csak arról lenne szó, hogy mi rossz a médiatörvényben.
Az RTL Klub országos kereskedelmi csatornaként mindig is nagyon szigorú szabályozási környezetben működött, megértem, hogy ez a nyomtatott sajtónak vagy az internetes médiában dolgozóknak új helyzet, és megértem azt is, hogy tiltakoznak ez ellen, de a tévéknek ebben nincs semmi újdonság. Mi mindig is szoros felügyelet alatt készítettük a műsorainkat. Mi ezért inkább annak örülünk, hogy néhány ponton csökkent a szorítás.
Az új szabályozás szerint éves forgalmuk 2,5 százalékát el kell utalniuk a magyar filmgyártás támogatására, míg a régi szabályozás alapján beleszólhattak abba, hogy milyen filmek készüljenek. Ezentúl is készülnek majd filmek az RTL Klubbal koprodukcióban, vagy a filmgyártás támogatásához az is elég, ha ezentúl befizetik a különadót?
Ez így valóban semmi más, mint egy különadó, ráadásul nem csak nehány évre. A múltban mindenki láthatta az állam által osztott filmtámogatások hatékonyságát. Így szerintünk ez nem jó megoldás. Viszont azt a pénzt kell most így befizetnünk, amiből magyar filmet támogatnánk. Persze ez nem jelenti azt, hogy a magyar filmgyártásba mi ne fektetnénk, csak éppen még inkább csak abba fogunk fektetni, amire az RTL Klubnak is szüksége van a képernyőn. Ezért indul február 15-én nálunk egy új magyar sorozat, a Kaszinó, egyelőre három epizóddal, amely ha sikeres lesz, folytatódhat is.
Az új médiatörvény változásai összességében több bevételt jelentenek majd az RTL Klubnak, vagy kevesebbet?
Ezt jelenleg nagyon nehéz megmondani, hiszen nagyon sok minden változott a szabályozásban, és ennek nyomán sok minden fog változni a piacon is. Egyelőre nem lehet például tudni, hogy a termékelhelyezések engedélyezése mennyi többletbevételt jelenthet a csatornának, ahogy azt sem, hogy hogyan változtatja meg a hirdetési piacot, hogy az új szabályozás alapján a közszolgálati csatorna több reklámot sugározhat, mint eddig. Azt tudjuk, hogy a bevételeink 2,5 százalékát oda kell adnunk a magyar filmgyártás támogatására, de nem hiszem, hogy az új reklámszabályozás képes lesz ezt ellensúlyozni.
A Tv2 új vezérigazgatója tavaly év végén arról beszélt, hogy nem a valóságshow-kban látják a jövőt, és inkább alternatívát akarnak kínálni az RTL Klub műsoraival szemben. Az NMHH vizsgálja a Való világot, és van olyan politikai erő, amely be is tiltaná azt. Lesz folytatása a valóságshow-nak, vagy ebben a szabályozási környezetben ennek a műsortípusnak már nincs helye egy országos adón?
Én személy szerint nagyon szeretem a valóságshow-kat, azt gondolom, hogy ez a műfaj nemcsak része a modern televíziózásnak, de az utóbbi években egyre fontosabbá vált a műfaj a szórakoztató adók kínálatában. Ráadásul Magyarországon sokkal kevesebb valóságshow megy, mint mondjuk az angol, a német vagy akár a spanyol csatornákon. Ennek azonban nem a szabályozás az oka, hanem az, hogy a magyar piac nagyon kicsi, kevés az igazán tőkeerős társaság, a valóságshow pedig nagyon drága műfaj. Nem olyan drága, mint mondjuk egy történelmi sorozat, de elég drága ahhoz, hogy ne merjen belevágni minden kis kábeladó.
Az RTL Klub szereti ezt a műfajt, és a Való világ sikere azt mutatja, hogy a nézők is imádják a valóságshow-kat. A médiahatóság a délutáni talk show-nkat se kedvelte, véget is ért, ha most a reality-kről is le kéne mondanunk, akkor azt hiszem nagyon kevés új műsorral próbálkozhatnánk. Egyébként sincs olyan ország a világban, ahol ne lennének valóságshow-k, az egyetlen ellenpélda, talán az arab világ, ahol a Big Brother pánarab változatát le kellett állítani, de nem hiszem, hogy Európában ez megtörténhet.
Ez azt jelenti, hogy a Való világ most is megfelel az új médiatörvény szabályainak?
Azt gondolom, hogy teljes mértékben, de az új médiatörvény sok helyen nem fogalmaz egyértelműen, így a jogértelmezés kérdése, hogy mi lesz végül valójában törvénysértő. Ezért egyelőre csak annyit mondhatok, hogy bízom abban, hogy helyesen értelmeztük a paragrafusokat, és a Való világban tényleg nem talál semmi törvénysértőt az NMHH Médiatanácsa.
Minden egyes adásba került jelenetet alaposan elemzünk, hogy megfelel-e a szabályozásnak, vagyis mi minden tőlünk telhetőt megteszünk. Azokkal a kritikákkal pedig nem tudunk mit kezdeni, amelyek nem a szabályozás felől közelítenek, hanem egy értékrendet, világszemléletet kérnek számon egy szórakoztató műsortól. Nekik csak annyit üzennék, hogy nézzék úgy a Való világot, mint egy vígjátéksorozatot.
Már régóta beszélnek arról, hogy az RTL Klub új adót indítana, most ezt az új médiatörvény már nem is tiltja. Milyen adót indítanának, és mikor?
Nem tematikus adóban gondolkodunk, hiszen a legfontosabb tematikákban már túlkínálat van a magyar piacon. Túl sok például a sportcsatorna, vagy éppen a természetfilmeket sugárzó adó. Az RTL-nek az európai piacokon általában több általános szórakoztató csatornája van. Németországban például az RTL mellett ott az RTL II, amely inkább a fiatal férfiakra koncentrál, a Vox, ami a női nézők igényeit igyekszik kielégíteni, vagy a Super RTL, ami a gyerekeknek és a családoknak szól.
Mi is egy általános szórakoztató adó indítását tervezzük, de azt még nem árulhatom el, hogy az új csatorna melyik célcsoportra fokuszál majd. A nevét is most keressük még csak, persze a sajtóban terjedő RTL 2 elsőre nem is hangzik olyan rosszul.
Magyarországon jelentenék-e be az új csatornát, vagy külföldről sugároznák inkább, ahol alacsonyabbak a díjak, és megengedőbbek a törvények?
Természetesen Magyarországon akarjuk bejegyeztetni az új csatornát is, de meg kell vizsgálnunk a szabályozási feltételeket, és azt is, hogy milyen költségekkel jár ez. Magyarországon sokkal drágább egy adó bejegyzése, mint a környező országokban, de ettől függetlenül mi bízunk abban, hogy találunk olyan megoldást, hogy itthon tartsuk az esetleges új adóinkat.
Mert biztos, hogy egy csatornával nem tudjuk megtartani hosszútávon a piacvezető szerepünk, hiszen a nagyok csak a saját gyártású műsorokkal és a drága vásárolt tartalmakkal képesek megőrizni a nézettségüket az egyre jobban elaprózódó piacon, saját gyártású műsorokat pedig úgy érdemes készíteni, ha azokat más adókon meg lehet ismételni, a csomagban vásárolt tartalmakat pedig csak úgy tudjuk gazdaságosan felhasználni, ha nem csak egy adóban gondolkodunk.
Lehet, hogy megvásárolják az IKO csatornáit, a Cool-t vagy éppen a Film+-t?
Az IKO csatornáinak megvásárlása természetesen felmerült, mint lehetőség, de az is lehet, hogy végül egy másik befektető vásárolja majd meg ezeket az adókat, vagy lehet, hogy végül az IKO el sem adja a csatornáit. Azaz ebben az ügyben még bármi megtörténhet.
Egyáltalán mi lesz az IKO kisebbségi tulajdonrészével, amit az Infocenter végül nem vett meg? Igaz az, hogy az RTL akarja megszerezni az RTL Klub fennmaradó részét is?
Az RTL tulajdonrészének eladásáról a tulajdonosokat kéne megkérdezi, a menedzsment tagjaként nekem nincs beleszólásom abba, hogy végül kié lesz az RTL Klub kisebbségi tulajdonrésze. Annyi biztos, hogy az új médiatörvény most már lehetőséget ad arra, hogy egy kézben legyen a csatorna, vagyis az RTL, ha akarja, kivásárolhatja a kisebbségi tulajdonost.
Ha idén lekapcsolják az analóg sugárzást, az RTL Klub pénzt fog kérni a műsor továbbításáért a kábelszolgáltatóktól, ahogy azt tavaly ígérték?
Ebben a kérdésben az új médiatörvény teljesen tiszta helyzetet teremtet: amíg az analóg földfelszíni rendszerben is továbbítják az RTL Klub műsorát, nem kérhetünk pénzt a kábelszolgáltatóktól. Ha még idén befejeződik a digitális átállás, akkor azonban folytatni fogjuk a tárgyalásokat az érintett cégekkel. A célunk ugyanis az, hogy a legnézettebb, legtöbb ember vonzó csatornáért, az RTL Klubért ugyanúgy fizessenek a kábelszolgáltatók, ahogy fizetnek a kis tematikus adókért is.
A digitális földfelszíni rendszerben ingyen elérhető az RTL Klub, sőt a csatorna fizet a terjesztésért. A kábelszolgáltatók mindig azt kérdezik, hogy miért fizessenek valamiért, amit az előfizetőik máshol ingyen megkaphatnak. Mit válaszolna nekik?
Mi nem akarjuk rákényszeríteni az akaratunk a kábelszolgáltatókra, mi meg akarunk velük állapodni. Egyrészt a digitális földfelszíni sugárzás adását még nagyon kevesen nézik, és kérdéses, hogy egy olyan országban, ahol a lakosság több mint nyolcvan százaléka előfizetője valamelyik kábel- vagy műholdas szolgáltatónak, valaha igazán elterjedt lesz-e az a rendszer, amely mindössze pár csatornát kínál ingyen.
Másrészt mi hajlandóak vagyunk többletszolgáltatásokat nyújtani a kábelszolgáltatóknak, a UPC és a T-Home rendszerében már most elérhető a digitális videotékánk, a közeljövőben lesz már olyan műsor, amit HD-minőségben sugárzunk majd, és egyéb digitális extraszolgáltatásokat is fejlesztünk. Ezek miatt is érdemes lesz majd a hagyományos felbontású digitális földfelszíni sugárzás helyett a kábelszolgáltatókat választani.
A Tv2 úgy tűnik, új taktikát választott, és nem az RTL Klubtól akar nézőket és hirdetőket átcsábítani, hanem a tematikus adóktól. Ez azt jelenti, hogy vége az évek óta tartó háborúnak, és csak versengés lesz a két országos csatorna között?
Minden csatorna megpróbál minél több nézőt magához vonzani, és a Tv2 sem mondhatja azt, hogy mondjuk a Megasztárnak elég, ha átcsábítja a kábelcsatornák nézőit. Ha egy műsor sikeres a Tv2-n, akkor tőlünk és a kisebb adóktól is rabol el nézőket, hiszen a legtöbb háztartásban rengeteg adó fogható, a döntés ott van a néző kezében, ő nyomja meg a távvezérlőt.
Én eddig is versengésnek fogtam fel a két adó küzdelmét, de ez a versengés természetesen egyre keményebb lesz, ha csökkennek a reklámpénzek, és ha kevesebb néző jut a két országos adónak a tematikus csatornák előretörése miatt. Ennek a versengésnek pedig soha nem lesz vége, legfeljebb, ha egyszer megvásároljuk a Tv2-t. Vagy persze, ha ők vesznek meg minket.
Ennek ellenére örülünk, ha egyes kérdésekben, mondjuk a médiatörvényt illetően közös álláspontra jutunk a Tv2-vel, hiszen nagyon sok esetben ugyanaz az érdekünk.
Tavaly mintha a magyar tévés piac visszarepült volna az időben, az országos adók nézettsége ismét emelkedett, a kábelcsatornák éppen hogy csak nőni tudtak. Ez idén is folytatódni fog?
A tematikus és kábeladók tömve vannak amerikai sorozatokkal és filmekkel, úgyhogy a nagy csatornák és így az RTL Klub sem tehetett mást, minthogy nagyobb hangsúlyt fektetett a saját gyártású produkciókra. A Csillag születik, az X-Faktor, a Megasztár és persze a Való világ miatt emelkedett a két kereskedelmi csatorna nézettsége, az olyan műsorok miatt, amelyek megismételhetetlen élményt jelentenek, és beszédtémát is adnak a nézőknek.
Ez a tendencia idén is folytatódni fog, újabb saját gyártású műsorokkal fog jelentkezni a két nagy csatorna, és azok a kisebbik is, amelyek szeretnének új nézőket magukhoz vonzani. A mostani előrejelzések szerint az idei év második félévében már nőhet a fogyasztás, ami azt jelenti, hogy egyre több pénzt költenek majd hirdetésekre azok a cégek is, amelyek az utóbbi években jelentősen megvágták a reklámköltségeiket. Ez pedig éppen elég lesz arra, hogy a verseny tovább fokozódjon a médiapiacon, mi pedig nem tudunk mást tenni, minthogy megpróbáljunk megőrizni a vezető szerepünk. Új adókkal és nagy költségvetésű műsorokkal igyekszünk majd magunknál tartani a nézőket.