A Tv2-n van a legtöbb bűncselekmény

2011.07.26. 14:30
A Tv2-n a bűnügyi hírek aránya közel öt százalékkal túllépi a médiatörvényben előírt legfeljebb húsz százalékot, de 2012-ig az NMHH még nem bírságolhat ezért.

Az év első öt hónapjában egyedül a Tv2 hírműsoraiban haladta meg a bűncselekményekről szóló tudósítások aránya a 20 százalékot, január és május között a Tények adásaiban átlagosan 24,8 százalékban láthattak a nézők bűncselekményről szóló híradást - olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának honlapján.

A médiatörvény értelmében a jelentős befolyásoló erővel rendelkező televíziók esti, illetve a rádiók reggeli  és egyéb hírműsoraiban a bűnügyi hírek hosszának aránya nem haladhatja meg éves szinten a 20 százalékot.

Az M1 Híradójában az év első öt hónapjában átlagosan 6,1 százalékot tettek ki a bűncselekményeket bemutató híranyagok, a Duna Tv Híradójában 3,6 százalékot, a Magyar Rádió Déli Krónikájában 3,1 százalékot, az RTL Klub Híradójában pedig 12,3 százalékot. A Class FM hírei között az arány 10,3 százalékos volt január és május között, míg a Neo FM esetében 4,9 százalék.

A médiatanács szóvivői irodájának keddi közleménye szerint az NMHH műsorelemzői a többi közt a büntető törvénykönyv szabályait is figyelembe vevő, összetett szempontrendszer alapján vizsgálják a hírműsorokat. E szerint jelentőséggel bírnak - így nem számítódnak be a 20 százalékos arányba - a hivatalos személy, a közfeladatot ellátó személy és a külföldi hivatalos személy által vagy ellen elkövetett bűntettek; a külföldi vagy hazai vonatkozású terrorcselekményekről, merényletekről, etnikai alapú bűncselekményekről szóló beszámolók, illetve a szociális indíttatású bűncselekmények egyes fajtái

Azokat a beszámolókat, amelyek nem sorolhatók a fenti kategóriák valamelyikébe, az elemzők a 20 százalékos szabály alá tartozó bűnügyi híranyagnak veszik.

A médiatörvény által meghatározott húszszázalékos arány túllépését a hatóság csak jövő januártól szankcionálhatja.

A médiatanács és az NMHH Hivatala addig is hatékony együttműködésre törekszik a médiaszolgáltatókkal, ezért számukra hetente, a nagyközönségnek pedig havonta ad tájékoztatást az adatokról.