Csak a füst és a kétségbeesett arcok

2011.09.11. 14:49 Módosítva: 2011.09.12. 13:13
Az amerikai média az elmúlt tíz évben rengeteget foglalkozott a World Trade Center leomlásával, de az eseményt nem merték megmutatni. Van, aki tanmesét írt a tragédiából, van, aki viccet, és van, aki scifit. A tornyokat azonban a fikciós műfajokban még mindig kiretusálják, és arról a napról mélyen hallgatnak.

2001. szeptember 11. sokkalta az amerikai médiát is. A televíziócsatornák először a valóság kiretusálásával próbáltak védekezni a valóság ellen, aztán óvatosan megpróbálták feldolgozni a nemzeti traumát: sorozatok mesélnek a szenvedésről, amit a World Trade Centerbe csapódó repülőgépek hagytak maguk után, de azt a tíz évvel ezelőtti napot még senki nem merte megmutatni.

Csak a retus

A merénylet utáni napokban az amerikai tévécsatornák első ijedtségükben rögtön kiretusálták a leomlott tornyokat minden éppen futó sorozatból, így például a Jóbarátok főcíméből, de még a Simpson család New York-i epizódjából is. Az akkor nézettségi csúcsokat döntő Jóbarátokban egyébként ezen kívül egyetlen utalást rejtettek el a műsor készítői, Joey ajtaján egy palatáblára felírták a New York-i tűzoltók négy betűjét, azaz azt, hogy FDNY. Egyébként a hat barát pont ugyanúgy élt New Yorkban, mintha a tornyok még álltak volna, de hát mit is várhatunk egy vígjátéktól, amit még csak nem is New Yorkban, hanem a nyugati parton, Kaliforniában vesznek fel.

friends

A 2001 októberében bemutatott, azóta legendássá vált 24 premierjét azért halasztották el egy héttel, hogy kicsit átalakítsák az első rész történetszálát, amiben az eredeti forgatókönyv szerint a demokrata párt elnökjelölő gyűlésére készülő David Palmer szenátor ellen tervezett merénylet egyik eleme egy 747-es Boeing felrobbantása volt. A detonáció külső képeit azonban a szeptember 11-ei merénylet áldozatainak emlékére hivatkozva a tévécsatorna kivágatta az adásba kerülő verzióból.

Csak a füst

Mások már merészebbek voltak a trauma feldolgozásával, a New York-i tűzoltók és rendőrök életét bemutató Harmadik műszakban például három részt is szenteltek a World Trade Centernek. A harmadik évad idénynyitója nem is illett a fikciós sorozatba, hiszen a sorozat színészei a mentésben résztvevőkkel készítettek interjúkat, minden színész az általa játszott karakternek megfelelő foglalkozású túlélőt faggatott. Az évad második része a szeptember 11-e előtti napot dolgozza fel, míg a harmadik epizód egy héttel a tornyok leomlása után játszódik.

Ebből is látszik, hogy hiába foglalkoztatta a sorozat készítőit a trauma, az eseményeket nem tudták és nem is akarták bemutatni, a World Trade Center sem tűnik fel egyetlen részben sem, csak füstöt látni a távolban, és utána a következő epizódban már arról van szó, hogy hogyan lehet túlélni szeptember 11-ét.

Hasonlóan félve nyúlt a témához az Elnök emberei is. A sorozatharmadik évada 2001. október 3-án nem az eredetileg tervezett „Manchester” című epizóddal jelentkezett, hanem egy „Isaac and Ishmael” című extra epizóddal, mely kissé szájbarágósan ugyan, de azt magyarázta el az amerikaiaknak, hogy attól, mert valaki muzulmán, még nem feltétlenül terrorista. Ebben a részben sem volt szó se a Pentagonról, se a World Trade Centerről, egyszerűen csak terrorriadót rendelnek el a Fehér Házban, és pár látogatáson lévő gimnazistának Bartler elnök stábja elmagyarázza, hogy mi is az a terrorizmus. Közben egy muzulmán alkalmazottról azt hiszik, hogy terrorista, majd kiderül, hogy mégsem, így bizonyítva is van az alaptétel, miszerint nem minden muszlim terrorista.

elnokem

A műsor atyja, Aaron Sorkin az epizódról azt nyilatkozta, hogy nem kellett a valós eseményeket bevinnie a történetbe, mert úgyis minden néző tudta, hogy miről van szó. Így az Elnök embereiben sem volt szó soha a tornyok leomlásáról.

Csak a trauma

Akadnak azonban olyan tévésorozatok is, amik szeptember 11-e nélkül nem is léteznének. A Rescue Me azaz Ments meg tulajdonképpen a 9/11-nek köszönhette azt, hogy megszületett: Denis Leary és Peter Tolan sorozata hét évadon, 99 epizódon át (az USA-ban ezen a héten adták le a sorozat záróepizódját) boncolgatta azt a kérdést, hogyan lehet feldolgozni egy ekkora traumát. A történet középpontjában egy New York-i tűzoltóállomás áll, aminek legénysége a 9/11-es terrortámadások közben elsőként ért a tragédia helyszínére és kezdte meg a mentést, amiben négy társukat elvesztették - köztük a főszereplő Tommy Gavin unokatestvérét is. Gavin és a többiek a traumát képtelenek feldolgozni, isznak, mint a gödény, vagy rettentő rossz versekben írják ki magukból érzéseiket, családi életük megromlik, elválnak vagy elhagyják őket, és senki másra nem számíthatnak, csak magukra.

A karakterek az évek során fokozatosan (ki hamarabb, ki később) jutnak el arra a pontra, amikor már képesek szembenézni saját magukkal, szerepükkel a mentési munkálatokban, és fel tudják dolgozni a túlélők fájdalmát, az örök "miért pont én úsztam meg?" kérdést. A sorozat egyik készítője/producere/írója, Denis Leary, már régóta elkötelezett támogatója a tűzoltóknak. 1999-ben egy tűzben veszítette el unokatestvérét, és ezt követően alapította meg a „Leary a tűzoltókért” alapítványt, melynek tevékenységében aktív részt vállal, és nem csak a nevét adja hozzá. Amikor a két gép becsapódott a World Trade Center épületeibe, Leary már javában azon dolgozott, hogy egy tűzoltókról szóló sorozatot tető alá hozhasson.

Rescue Me

A Rescue Me 2004-ben mutatkozott be, és soha nem érte el azt a szakmai és közönségsikert, amire predesztinálva volt. Mintha az amerikai társadalom az első két, elég jó nézettséget hozó évad után eljutott volna arra a pontra, ahol már túl tudott lépni a traumán, ami érthető is, hiszen legtöbbjüknek ez nem volt olyan személyes, mint amilyen a mentésben résztvevőknek, a szörnyűséget első kézben megtapasztaló tűzoltóknak, mentősöknek és rendőröknek. A tűzoltók viszont nagyon hálásak voltak érte, mert nem  bagatellizálta a munkájukat és a 9/11-ben betöltött szerepüket.

A Helyszínelők New York-i mutációja is a 9/11-ből merített egy fontos történeti elemet. A főszereplő Mac Taylor (Gary Sinise) felesége a 9/11-es támadásokban vesztette életét, és ez meglehetősen nagymértékben befolyásolja a karakter életét (azóta krónikus álmatlanságban szenved például). A gyász a karakter mozgatórugóinak fontos elemeként leginkább az első (és nem mellesleg legjobb) évadban volt visszatérő elem, de a szeptember 23-án induló nyolcadikban ismét foglalkoznak vele. Visszaemlékezések formájában a készítők felidézik majd a végzetes napot, azzal a szándékkal, hogy jelezzék: a karakter feldolgozta a traumát, kész továbblépni, tessék szépen ugyanezt tenni a képernyők előtt is.

Még ha elsőre meglepő is, de scifi is készült a szeptember 11-ei eseményekből merítve. A Battlestar Galactica, azaz a Csillagközi romboló évadokon át a vallási fanatizmusról, a terrorizmusról, és a kultúrák közti együttélés erkölcsi dilemmáiról szól.

Csak a vicc

Az animációs sorozatokat különböző mértékben érintette és foglalkoztatta a 9/11. A Simpson család egyik 1997-es epizódját a tragédia óta sok csatorna nem hajlandó megismételni, mert abban Homer Simpson a WTC környékén parkol az autójával, és a két torony az epizódban szinte végig látható. A sorozat maga közvetlenül nem foglalkozott a terrortámadással, nem úgy, mint három másik, az American Dad!, a Family Guy és a South Park.

simpson

A South Park egészen 2006 október 11-ig, a tizedik évadig várt azzal, hogy rendesen beszóljon a 9/11-es összeesküvés-elméleteknek és a két háborút is kirobbantó eseményeknek. A Mystery of the Urinal Deuce című epizódban valaki beleszart az iskola egyik piszoárjába, és ez elindít egy olyan eseménysorozatot, aminek végén Eric Cartman megtalálja a 9/11-es támadások valós irányítóját, Kyle-t. Az epizódban a sorozat készítői arra mutattak rá, mekkora baromság az amerikai kormányt és/vagy a zsidókat, szabadkőműveseket vagy akár a templomos lovagokat vádolni azzal, amit elmebeteg terroristák követtek el.

Két másik sorozat, Seth McFarlane Family Guy és American Dad! című animációs szériái is foglalkoztak a 9/11-es eseményekkel. A Family Guy egyik epizódjában a főszereplő a WTC helyén épülő emlékmű meglátogatása közben pont úgy viselkedik, mint egy átlagember, és nem érti, miért kell Irakra támadni, amikor a támadásokhoz pont Szaddám Husszeinnek nem volt semmi köze. Még öt másik epizódban is előkerül a motívum, vélhetően azért, mert a sorozat készítője 2011 szeptember 11-én azon a járaton (Flight 11) utazott volna, ami elsőként csapódott a WTC-be. Csak lekéste a gépet. Igaz, McFarlane annak idején még azt nyilatkozta, soha nem fog viccelni a terrortámadásokkal. Az American Dad egy röpke jelenet erejéig tért ki a 9/11-re, illetve az azt összeesküvésnek tartó amerikaiak képzelgéseire, és a klasszikus Bewitched című sorozat főcímét alakították át egy kicsit, jelezve, ezen az alapon akár seprűnyélen lovagló boszorkányok is lehettek volna az elkövetők.

Csak az előzmények

Magáról, a szeptember 11-ei merényletről egyetlen sorozat sem készült, talán az ABC jutott a legtovább a merénylet ötödik évfordulóján, amikor műsorra tűzött egy kétrészes minisorozatot Út 9/11 felé címmel. A Path to 9/11 a demokrata és a republikánus vezetés felelősségét feszegette, ki is akadt mindenki, akinek kellett a Bush-adminisztrációtól Clintonig. A sorozatból végül kivágtak egy sor részt a bemutató előtt, például azokat a jeleneteket, amikor Clinton nemzetbiztonsági tanácsadója nem ad engedélyt a CIA-nak Bin Laden elfogására még jóval a 2001-es merénylet előtt.

Megemlékezés az amerikai tévékben

Az amerikai tévék is kiemelten foglalkoznak a nemzeti tragédiával, de meglepetésre nem mindegyikük. Összességében 75 órányi új műsort szentelnek 9/11-nek, dokumentumfilmeket, visszaemlékezéseket, tévéfilmeket és élő közvetítéseket terveztek be az évfordulóra és az azt megelőző napokra. Az ABC, a CBS és az amerikai köztévé, a PBS a főműsoridő minden percét ennek szenteli, de az NBC, a Fox és az HBO ennyit nem foglalkozik az emléknappal. A Fox és az NBC amerikaifutball-meccseket közvetít majd, a fizetős kábelcsatorna HBO pedig a True Blood - Inni és élni hagyni illetve a Félig üres évadfináléját, valamint a Törtetők című sorozat utolsó epizódját vetíti az esti órákban.

Az NBC jelezte, hogy az NFL, az amerikaifutball-liga mára tervezett megemlékezéseiről beszámol majd, a Fox pedig a New York Times kérdésére csak annyit felelt, hogy szerződésben vállalt kötelezettségüknek tesznek eleget a meccsek közvetítésével, a műsorrendet még az évfordulóra sem boríthatja fel. Az NBC az MSNBC-n, a Fox a Fox News-on (mindkettő hírcsatorna) egész nap 9/11-es témájú műsorokat sugároz majd, ezek szerint nekik ennyi is elégnek tűnik.

A nap legérdekesebb műsorai között van egy film Sigorurney Weaverrel, aki egy olyan csoportot vezet, aminek az a feladata, hogy a 9/11 során életüket vesztett tűzoltók emlékére írjon gyászbeszédet, Robert De Niro narrátorként tűnik fel a Ten Years Later című, a WTC újjáépítéséről szóló dokumentumfilmben, a Showtime Rebirth (Újjászületés) címmel sugároz dokumentumfilmet öt emberről, akinek az életét alaposan megváltoztatta 9/11, a HDNet nevű adó pedig levetíti a Loose Change című dokumentumfilmet, amiben a készítők azt igyekeznek bebizonyítani hogy 9/11 az amerikai kormány és hadsereg közös összeesküvése volt.