Jáksó László új műfajt teremt a köztévén

2011.09.20. 22:41
Az MTV új, márciusban induló napi sorozatáról egyelőre semmit sem árulnak el, de úgy tűnik, tényleg olyan formátumot találtak ki, amit még senki nem vitt sikerre máshol. A kétmilliárdból forgatott sorozat egy szerkesztőség életét mutatja be, a valóság keveredik a fikcióval, a szerelem a politikával.

Augusztus 29-én az MTVA szerződést kötött egy új, jövő márciustól jelentkező napi szappanopera forgatására. A Népszabadság értesülései szerint a közszolgálati tévének gyártott műsor több milliárd forintba kerül, azóta kiderült, hogy három évadért összesen kétmilliárdot kell fizetni.

Barátok balról, jobbról

Azt már augusztusban lehetett tudni, hogy a műsort Jáksó László gyártja, hiszen ő vette meg azt a Brand Lab Kft.-t Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó testvérétől, amely az előző kormány alatt is tárgyalt egy Marslakók című napi szappanopera gyártásáról az MTV-vel. Sőt, a 2009. május 13-ai ülésén a Magyar Televízió kuratóriuma engedélyezte a szerződéskötést a tévének, csak pénz nem maradt a kasszában, a műsor előkészítésének megkezdésére sem. Többek közt azért, mert Bajnai Gordon miniszterelnök 12 milliárd forinttal csökkentette az MTV 2010-es költségvetését, mondván, az intézmény pazarlóan bánik a közpénzekkel.

Hogy hogyan került a rendező szakon végzett, de jelentős műsorgyártási tapasztalattal nem rendelkező Jáksó egy kétmilliárd forintos tévés projekt élére? Azt ő sem vitatja, hogy Orbán Viktor főtanácsadójának testvérével kezdett el a tévés projekten dolgozni, de a Heti Válasznak adott interjújában egyértelműen tagadja, hogy politikai kapcsolatai miatt kapta volna a megbízást. Annyi biztos, Jáksó két évig járt az egykori bulvárújságíróval, Kaminski Fannyval, Habony későbbi feleségével, aki jelenleg is szerkeszti Orbán Viktor Facebook-oldalát.

Habony azóta elvált Kaminskitől, viszont a Magyar Narancs cikke szerint egyre nagyobb befolyása van a kormány döntéseire. A liberális lap értesülései szerint részt vesz a Fidesz elnökségi ülésein. Jáksó azt egyetlen interjúban sem tagadja, hogy jóban van Habonnyal, sőt megemlékezik a főtanácsadó isteni főzőtudományáról. De szerint ennek semmi köze sincs az elnyert megbízáshoz, amire azóta egyébként új projektcéget is szervezett Marslakók Kft. néven.

HetiHetes
Fotó: Bársony Bence

Jáksó az egyértelműen balra húzó Heti hetes mellett régebben a szocialisták pénztárnokához, Puch Lászlóhoz is köthető Stop.hu körül is felbukkant, mostanában viszont inkább a jobboldalhoz köthető médiacégek környékén lehet látni. A ClassFM-en például nemcsak műsort vezet, de ő tervezte a Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszer egykori cégének, az Infocenternek a tulajdonában lévő rádió honlapját is.

Ilyen műfaj nincs

Jáksó az elmúlt hetekben a Heti Választól a Velvetig sok médiának adott interjút, ahol csak sejtelmesen utalt az új műsorra. A Heti Válasznak azt mondta, a Marslakók “pimasz, pörgős, látványos produkció lesz. Ha már futna a sorozat, biztosan szóba kerülnének a külföldi rendszámú autók, vagy benne lenne a devizahitel problémája”, illetve, hogy  “a Marslakók nem szappanopera lesz, csak így becézik a sajtóban, napi sorozat lesz, de nem versenytársa a kereskedelmi tévékben futó produkcióknak”.

A Velvetnek arról nyilatkozott a tévés producer, hogy “a közszolgálati televízióban egy napi sorozat másról szól, mint a kereskedelmi szektorban: itt az emberi kapcsolatok bonyolódásán túl az országgal, a sajtó és az emberek viszonyával, a mindennapok gondjaival, a közhangulattal is kapcsolatban kell lennünk, a történet nem lebeghet két méterrel a Föld felett”.

Vagyis, ha az elejtett kis információdarabkákat összeszedegejtük, úgy néz ki, a Marslakók egy szappanopera lesz, ami nem is az, lesz benne szó a néző és a sajtó viszonyáról, az aktuálpolitikai és közéleti történésekről, és talán lesz tanulság is, ahogy annak idején a Szomszédokban Etus az epizód végén a kamerába nézve elmondta, mit is kell gondolni. Egy biztos: a Marslakókban nem lesznek űrlények.

Úgy tudjuk, Jáksó László tényleg új televíziós műfajt alkotott, legalábbis a 2009-ben beadott szinopszisban vázolt műsor nem hasonlít egyetlen létező és sikeres formátumra sem. Nem derül ki, hogy miért Marslakók a sorozat címe, de a napi széria tényleg a szappanoperát ötvözi a rögtönzéssel, némi valóságshow-val és a bulvárhíradó műfajával.

A szinopszis szerint ugyanis a Marslakók egy hírügynökség, illetve egy tévé híradójának szerkesztőségében játszódna, és mindössze az adásidő 70-80 százalékát vennék fel előre, a fennmaradó jeleneteket minden egyes nap az aznapi híreknek megfelelően forgatnák le. Vagyis az adásban feltűnnének az éppen aktuális hírek, illetve az adott héten a közéletet foglalkoztató témák. Vagyis ugyanúgy szó esne a kormány aznapi bejelentéseiről, mint mondjuk a szlovák rendszámú autók tulajdonosai elleni összehangolt akcióról.

D VAJ20110624009
Fotó: Vajda János

Az elképzelések szerint ráadásul a nézők időnként szavazhatnának arról is, milyen témákat dolgozzanak fel a műsorban, ezzel a Marslakók mindig a közvéleményt leginkább foglalkoztató problémákra regálhatna. A jelenetek egy részét pár nappal az adás előtt vennék fel, de lennének olyanok is, amelyeket a műsor adásba kerülésének napján forgatnának, és mivel hírekről is szó esik, gyakran valós személyek is feltűnnének a fikciós sorozatban. A riporternő képzelt szerelmi élete tehát ugyanúgy a műsor része lenne, mint a riport, amit a való világban forgat.

Nem tűnik drágának

Ahogy Jáksó László több interjúban is elmondta, a sorozat 80-90 embernek adna munkát, ennél valamivel többen, 100-120-an csinálják a Barátok köztöt és a Jóban-rosszbant. A három évre szóló, kétmilliárdos költségvetés ráadásul információink szerint jelentősen alulmarad a napi gyártású magyar sorozatok költségvetésével szemben.

Egy napi szappanopera beindítása körülbelül egymilliárd forintos fejlesztést jelent, ennyiért lehet stúdiót építeni, díszletet felhúzni, arculatot kialakítani, és persze a stábot feállítani. Ezután már csak évi 600-800 millió forintba kerül a sorozat gyártása, feltéve, ha csak évi kilenc hónapnyi epizóddal számolunk, és a kevésbé nézett nyári hónapokban lekerül a műsor a csatorna kínálatából.

Persze kérdés, hogy az MTV gyártóbázisának felhasználásával tényleg szükség lesz-e egymilliárdos beruházásra, illetve az sem egyértelmű, hogy a műsor mekkora százalékát forgatják majd külső helyszíneken, ami jócskán megnöveli a költségeket.