Csaba
17 °C
31 °C
Index - In English In English Eng

Kirakták a Híradóból a szolidáris riportereket

2012.01.04. 16:02 Módosítva: 2012.01.04. 16:57
Újabb tisztogatási botránynak tartják, hogy a Lomnici-ügy miatt első körben megbüntetett vágóval, riporterrel és felelős szerkesztővel szolidáris két riportert elküldték az MTV Híradójából. Egy külpolitikai szerkesztő azzal vívhatta ki az MTI Hírcentrum haragját, hogy a Milosevic-rendszerhez hasonlította a hírszerkesztőségben zajló munkát.

Az Indexet egy köztévés ügyekben járatos olvasó értesítette arról, hogy december 29-én "újabb híradós tisztogatás történt".

"Volt merszük kérdezni"

Az Indexnek azóta több belsős forrásból is megerősítették, hogy elküldték a Híradótól azt a két riportert, aki úgy vállalt szolidaritást a Lomnici Zoltán egykori főbíró kitakarása miatt első körben megbüntetett vágóval, riporterrel és felelős szerkesztővel, hogy decemberben nem engedte kiírni a nevét a stáblistára.

Úgy tudjuk, hogy Benyó Ritát, a Híradó parlamenti tudósítóját és belpolitikai szerkesztő-riporterét, (aki korábban a TV2 Tények parlamenti tudósítója volt) az MTVA közéleti főszerkesztőségéhez helyezték át, így a Ma Reggel és az MM nevű fogyasztóvédelmi magazinműsorban dolgozhat tovább. Balogh Judit belpolitikai riportert pedig, aki 10 éve dolgozott a Híradóban az MTVA kisebbségi és nemzetiségi műsorok főszerkesztőségébe száműzték.

Mint forrásunk fogalmaz, "személyükben azt a két tapasztalt riportert távolították el, akiknek még a legutóbbi időkben is volt merszük kérdezni és megkérdőjelezni a diktátumok jogosságát".

Az Index ugyanakkor úgy tudja, hogy még két riportertől megvált a Híradó. Egyikük, Horváth Ani, az a riporter, aki a kitakarásos Lomnici-riportot készítette, és ezért vezérigazgatói figyelmeztetést kapott. Belsős információk szerint a riporter azt a felsőbb utasítást követte, miszerint Lomnici nem lehet benne a riportban sem képben, sem hangban. Mint ismert, a botrány következtében azonnali hatállyal kirúgták az MTI Hírcentrum igazgatóját, Élő Gábort.

A másik most elküldött riporter, Nagy Mélykúti Edit külpolitikai szerkesztő, aki a hírek szerint azzal vívhatta ki a Hírcentrum vezetőségének haragját, hogy ő sem engedte kiírni a nevét a stáblistára, többször teát vitt az éhségsztrájkolóknak, és egy konfliktuskor közölte, hogy délvidéki újságíróként a Milosevic-rendszerben sem tapasztalt olyan mértékű diktatúrát, mint ami a Híradóban folyik. Horváth és Nagy Mélykúti határozott idejű szerződéssel, korábbi Duna tévésként állt az MTVA alkalmazásában, a szerződésük lejárt és úgy tudjuk, nem kaptak új feladatot.

Az Index szerette volna megkérdezni az érintett riportereket az ügyről, de egyelőre senkit nem tudtunk elérni. Cserháti Ágnestől, az MTVA szóvivőjétől eddig nem kaptunk hivatalos választ kérdéseinkre.

Nem tudni, ki döntött

Az ügy pikantériája, hogy nem tudni, ki döntött a négy riporter Híradótól való elküldéséről. Információink szerint az Élő Gábor helyére december 15-én ideiglenesen kinevezett Galambos István, az MTI alelnöke nem vett részt a napi munkában, a Hírcentrum végleges vezetését elvállaló Gianone Péter, a Magyar Rádió hírszerkesztőségének korábbi vezetője pedig még nem volt kinevezve a döntés idején (ő január elsején vette át a feladatokat). Forrásaink szerint Élő Gábor távozása után két hétig nem lehetett tudni, hogy ki mozgatja a szálakat, "de nem változott a helyzet, sőt, jelentősen romlik".

Amennyiben viszont valóban a Lomnici-botrány és annak utóélete miatt mozdították el a riportereket, akkor a szálak magasra vezethetnek, mivel már akkor többen azt állították az Indexnek, hogy az MTVA és az MTI Hírcentrum vezetősége azonnali kirúgással fenyegette meg a szolidaritásukat vállaló munkatársakat, ha nem engedik kiírni a nevüket a stáblistára. Annak ellenére "verte le" a vezetőség két nap után a szolidaritási akciót, hogy többen jelezték, a sajtószabadságról szóló törvény szerint a riporterek, szerkesztők sajtóetikai okok miatt megtagadhatják nevük kiírását, ugyanis a névhasználat személyiségi jog.