Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Hónapok óta lehet hallani arról iparági pletykákat, hogy az RTL Klub új adót indít, és a tavaly év elején életbe lépett új médiatörvény enyhítéseit kihasználva az RTL2-vel próbálja meg letarolni a piacot. Annyi biztos, hogy az RTL már felkészült a csatorna indítására, úgy tudjuk, hogy a konkrét műsorstruktúra is megvan már, az adó elindítása 2011. szeptembere óta csak pénzügyi kérdés. A televíziótársaság magyar vezetésének, és persze a külföldi tulajdonosnak, az RTL-csoportnak el kell döntenie, hogy megéri-e nekik a csökkenő reklámpiacon nézőket szerezniük, és ezzel minden eddiginél nehezebb helyzetbe hozniuk a konkurenciát, vagy inkább kivárnak, amíg az újonnan induló csatorna a reklámpiacról is el tudja tartani magát.
Ráadásul az RTL-nek azt is mérlegelnie kell, hogy ha a konkurens csatornák túl óvatosak a gazdasági válság miatt, egyszerűen túlnyeri magát, és ha adóinak átlagos nézettsége meghaladja a teljes lakosság körében a 35 százalékot, akkor szinte a médiahatóság gyámsága alá kerülhet. Ez pontosabban azt jelenti, hogy a társaságnak szerződést kell kötnie az NMHH-val, amelyben egy évre előre vállalja, hogy úgy alakítja át csatornái műsorstruktúráját, hogy azzal biztosítsa a média sokszínűségét. Többek közt a magyar műsorszámok, és a független műsorkészítők által előállított műsorszámok arányának növelésével tehet a médiahatóság kedvére a túl nagyra nőtt médiavállalat, ez pedig ugye egyértelmű nézettségcsökkenéssel járna.
Az RTL Klub és legnépszerűbb kábelcsatornái, a Film+ és a Cool a februári adatok alapján egyébként már rég túllépte a 35 százalékos küszöböt, de természetesen a hirdetőknek fontos 18-49 év közötti korcsoportban, és a 19-23 óra közt tartó főműsoridő alatt. A törvény viszont a teljes lakosságot és a teljes napot tekinti mérvadónak, itt pedig még több mint tíz százalékot erősödhetnek az RTL adói anélkül, hogy az NMHH szankcióit kéne kockáztatniuk.
Letarolják a piacot
A legutóbbi pletykák március végi indulásról szóltak, annyi biztos, hogy az RTL-en belül is felmerült ez az ötlet. Az biztos, hogy az induláshoz minden kész van, elkészült a logó, legyártották a whiseket, azaz az arculati elemeket, és kész van a műsorrend is.
A tavaszi start ellen szólt, hogy az idei év reklámköltéseit már nagyrészt lekötötték a hirdetők, vagyis az új csatorna annak ellenére is csak a lehulló bevételekre számíthat, hogy az RTL-é a legnagyobb televíziós sales house a piacon, vagyis ők értékesítik a legtöbb reklámidőt adóikon és a partnercsatornákon, és így ők állnak kapcsolatban a legtöbb hirdetővel is.
Ráadásul az RTL Klub a közel egyéves tetszhalálból felébredve újból saját gyártású műsorokkal erősít a főműsoridőben, és az új adó indítása jelentős többletterheket rótt volna a cégre.
Iparági pletykák alapján az RTL2 félévenként legalább 2 milliárd forintot jelentene az RTL-nek, vagyis a csatorna indításának elhalasztásával körülbelül ennyit tudnak megspórolni.
Az biztos, hogy az őszi indulás mellett szólt az is, hogy ilyenkor szokás új adókat bevezetni a piacra, hogy a januári új csatornakiosztásig megismerhessék a nézők és a kábelszolgáltatók is. Az RTL2 esetében egyébként ez nem olyan fontos szempont, hiszen a cég egyik, már létező adóját, a Prizmát, vagy a Reflektort, esetleg a Sorozat+ nevű adójukat neveznék át, így a csatorna már a kezdetektől elérhető lenne a kábeles- vagy műholdas lefedettséggel rendelkező háztartások több mint negyven százalékában.
Ennek ellenére közel sem annyira egyszerű a dolog, hogy csak úgy átnevezik az adókat és mehet az új műsorrend: az új adót januárban jelentősen magasabb áron akarja információink szerint majd értékesíteni az RTL, mint amennyiért eddig a Prizmát, vagy a Reflektort adta. Ezeken az adókon ugyanis csak régi sorozatok, illetve az RTL Klub többéves műsorainak ismétlései futnak. Úgy tudjuk az RTL2 tervezett ára meghaladhatja az előfizetőnkénti száz forintot is, de persze minden a médiavállalat és a szolgáltatók közti alku során tisztázódik majd.
Országos adó lesz, országos műsorokkal
Ezért a pénzért azonban nagy, országos adóhoz illő műsorokat kapnak majd a csatornai nézői, várhatóan szeptember közepétől. Az RTL Klub eddig annyit ismert be, hogy ha elindul az új csatorna, akkor ide kerül át a Legyen Ön is milliomos, amit februártól Friderikusz Sándor vezet az RTL Klubon. A tavaszi műsorterv alapján hetente egyszer jelentkező műsor azonban hétköznap esténként jelentkező, napi vetélkedővé alakulhat át ősztől az RTL2-n, hétvégén pedig a Szombat esti láz új évada csábítaná a nézőket. A tervezett esztrádműsorról azt írta a Blikk, hogy nem a tavasszal szabaduló Stohl András vezeti majd, de információink szerint a csatorna még mindig számít a színészre, és az új adó őszi indulásakor feltűnik majd az RTL2 adásában.
De az RTL2-n adják le a tervek szerint az I Love Gjoni című valóságshow-t, amiben Delhusa Gjon keresi a feleségét. A realityt egyébként már 2010-ben leforgatták, aztán tavaly újból vágták, és azóta sem adták le.
A saját gyártású műsorok mellett sok amerikai sorozattal támadna az első hónapokban az RTL2, így a Helyszínelők, a Mentalista és a Castle is átkerülhet az új adóra. Emellett egyes iparági pletykák alapján az RTL nem tett le arról, hogy saját gyártású fikciós sorozatot vetítsen, de azt még nem döntötték el, hogy ha találnak megfelelő forgatókönyvet, akkor az elkészülő sorozatot melyik csatornán vetítsék majd le.
Az RTL2 a tervek szerint inkább a női nézőket szólítja majd meg, és az RTL Klubhoz képest valamivel idősebb lesz a célcsoportja. Vagyis a kereskedelmileg fontos 18-49 éves korosztályon belül az RTL 2 inkább a 29-49 évesek igényeit szem előtt tartva alakítja majd ki szeptembertől a műsorrendjét.