Nem lesz reklám az olimpia Facebook-oldalán

2012.06.19. 11:18

Hétfőn startolt el a londoni olimpia Facebook-oldala, aminek jellemző módon akkora hírverést csaptak a brit fővárosban, mint ha egy új Queen Maryt bocsátottak volna vízre. A sajtótájékoztatón a Telegraph tudósítása szerint a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) bürokratáin kívül a '92-es barcelonai játékokon aranyérmes Boris Becker teniszező is részt vett. Az esemény érdekességét az adta, hogy a Facebook képviselője hangsúlyozta, egyetlen hivatalos olimpiai oldaluk sem tartalmaz majd reklámot. A 2008-as pekingi játékok idején a Facebooknak százmillió felhasználója volt, ma már 900 millió, ezért Joanna Shields a Facebook európai igazgatója némi joggal fogalmazhatta meg várakozását, miszerint a londoni lehet az első „valóban közösségi” olimpia. Persze az olimpia közösségi tortájából nem csak zuckerbergéknek jut majd, mert készül az olimpiai Twitter és Google+, az olimpiai Foursquare pedig már májusban elindult.

Christian Hernandez, a Facebook nemzetközi fejlesztési szekciójának vezetője elmondta, hogy minden olyan felület, mely az olimpia és a londoni játékok logójával jelenik meg – az Olimpiai Stadionhoz hasonlóan – „tiszta felület” lesz. A hirdetések eltűntetése beleillik az olimpiával kapcsolatos márkavédelmi intézkedések sorába, a NOB ugyanis nagyon ügyel arra, nehogy bárhol is az engedélye nélkül tűnhessen fel logója, és arra különösen ügyel, hogy az olimpiai kriksz-krakszot marketingtevékenységre kizárólag a vele szerződött szponzorok használhassák. Májusban például a londoni szervezőbizottságnak (LOCOG) sikerült elérnie, hogy a Twitter leszedjen egy olyan proteszt-oldalt, mely a módosított olimpiai logó díszelgett, mondván, már egy alternatív változat is képes lehet az emberek megtévesztésére.

A Facebookkal azonban a NOB nem szponzori vagy kereskedelmi szerződést kötött, hanem egyfajta speciális felületet hoztak létre, ahol nagyjából 200 atléta profilját lehet megtalálni – ez azért nem valami sok, tekintve, hogy összesen 10 500 résztvevőre számítanak -, illetve végig lehet követni a játékok Timeline-ját a XIX. századtól. A csillivilli közösségi megoldások persze komoly korlátozásokat hivatottak kompenzálni, az olimpia résztvevőinek például tilos lesz képeket posztolni a sporthelyszínekről.