Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMeddig lesznek még újságosbódék?
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Az mfor.hu a Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb, második negyedévre vonatkozó adatait összesítve igen borús képet fest a magyar nyomtatott sajtó helyzetéről.
A politikai napilapok közül a Magyar Hírlap bukott a legnagyobbat, Széles Gábor ugyanis 940 darabbal tudott kevesebbet eladni a liberális oldalról kivásárolt újságjából ebben a negyedévben, az összes eladott példányszám így 9678-ra csökkent, azaz a minisztériumi és önkormányzati megrendeléseken kívül nagyjából húsz ember ha olvassa Bayer Zsoltékat.
A Magyar Hírlap évi szinten 13,3 százalékra rúgó visszaesése mögött a második legrosszabb adatot a Népszabadság produkálta: a Csintalan Sándor látókörébe került lap második negyedéves 57 003 értékesített példánya ugyanis 11 százalékkal – 7 ezer példánnyal – kevesebb az egy évvel ezelőttinél. A negatív rangsorban a harmadik a Magyar Nemzet lett, melynek 41 364 darab eladott példányszáma az előző évihez képest 9,9 százalékos, 4559 darabos csökkenést mutat.
A legkisebb veszteséget a szerkesztőségi balhéval küszködő Népszava szenvedte el, mondjuk a 6,5 százalékos csökkenést ők sem fogják kitenni a Munkásmozgalmi Panteon falára. A napilapok közül egyedül a Nemzeti Sport tudott bővülést felmutatni, mely valószínűleg a Sergio Ramoséknak köszönheti 59 427 darabos második negyedéves eredményét, ami komoly 916-tal több az előző negyedévinél. Azonban az 1,7 százalékos negyedéves növekedés éves szinten összességében még mindig 5,8 százalékos visszaesést jelent.
A közéleti-gazdasági hetilapok ebben a negyedévben még a napilapoknál is nagyobbat buktak. A Figyelő például minden negyedik olvasóját elvesztette, a második negyedévben eladott 9040 példány 2769 darabbal kevesebb az egy évvel ezelőttinél, negyedéves viszonylatban pedig 1046 darabos csökkenést kell elkönyvelnie a kiadónak. A HVG is katasztrofális negyedévvel zárt, hiszen a piacvezető hetilap eladásai 16,2 százalékkal, vagyis 10 082 darabbal estek vissza éves szinten. A Heti Válasznak és a 168 órának nem kell szembenéznie ekkora veszteséggel, a „polgári” lap 15 689-es értékesítése ugyanis csak 1,4 százalékkal maradt el az előző negyedévtől, de azért ez is 8,3 százalékos csökkenés az egy évvel ezelőtti teljesítményhez képest. A baloldali 168 óra is viszonylag alacsony szinten tartotta a veszteséget, a 18 713 darab eladott lap ugyanis csak 4,2 százalékos veszteséget jelent mind negyedéves, mind éves szinten.
A zuhanást a nyári limonádéban jeleskedő bulvárlapok sem tudták megállítani. A Blikk 164 243 darabos átlag eladott példányszáma ugyanis negyedéves szinten 11,9 százalékos visszaesést mutat a 73 060 darabbal csak 5,6 százalékkal csökkenő Bors-eladásokhoz képest. A Blikk azzal vigasztalódhat, hogy éves szinten a tendencia megfordult, és a Bors 10,8 százalékos csökkenésével szemben csak 2,2 százalékos lemorzsolódást kell elkönyvelnie.
A hetente megjelenő bulvárlapok között a Story szenvedte el a legnagyobb veszteséget, negyedéves szinten 5,7, éves szinten pedig 11,4 százalékot. De a Hot! magazin eladásai is közel hasonló arányban csökkentek: Április és június között 5,2 százalékkal adtak el kevesebb Hot!-ot az év első három hónapjához képest, az előző évi teljesítménytől pedig 10,6 százalékkal maradtak el.
Az adatok alapján már vasárnap sem vesznek túl sok újságot az emberek, a Vasárnapi Bors eladott példányszáma negyedéves szinten 10,6 százalékkal, éves szinten pedig 11,6 százalékkal csökkent. A Vasárnapi Blikk eladásai az előző negyedévhez képest csak 4,1 százalékkal csökkentek, ami az előző évi értékesítésnél 7,5 százalékkal kevesebb. A kategóriában a piacvezető továbbra is a Vasárnap Reggel, amiből a második negyedévben 130 586 darabot vettek – ez 5,4 százalékos negyedévi, és 6,9 százalékos éves csökkenés. A legkisebb hétvégi lapnak, a Vasárnapi Híreknek lett a legkisebb a vesztesége is, kiadójának 5,4 százalékos negyedéves csökkenéssel és 4 százalékos éves csökkenéssel kellett számolnia.
A nyomtatott lapok piacán egyedül egy női magazin szerepelt jobban, mint tavaly. A Kiskegyednek 197 044 darabbal ugyanis negyedéves szinten sikerült egy minimális, 0,2 százalékos növekedést produkálnia, ami éves viszonylatban 3 százalékot jelent. Ezzel csökkent a piaci hátránya a rivális Nők Lapjával szemben, mely negyedéves bázison 208 037 eladott példánnyal 2,1, éves bázison pedig 3,6 százalékos csökkenést volt kénytelen elkönyvelni.