Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMSzemétből készült hajók indulnak a Tiszán
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Molnár Attila Dávid, a Természetfilm.hu Egyesület egyik vezetőjének elmondása szerint úgy szembesültek a problémával, hogy három évvel ezelőtt a Tokaj menti vizekre mentek forgatni arról, hogy az ár hogyan mossa el a parti fecskék fészkét.
”Ahogy az ár megérkezett, pillepalackok ezrei jöttek le a Tiszán, de úgy, hogy volt olyan hely, ahol nem is láttad a vizet, csak a palackokat. Kiderült, hogy ez minden áradáskor így van. Ukrajnában, Szlovákiában, Romániában az ártereket gyakran illegális szemétlerakónak használják, és ahogy jön a nagy tavaszi áradás, a szemetet elviszi a víz. Onnantól kezdve kattogott a fejünkben, hogy ez brutális, ezzel kellene valamit csinálni. Aztán tavaly nyáron egy ismerős mesélte, hogy tiszta és üres PET-palackokból tutajt csináltak és lecsorogtak a Tiszán, ez adta a verseny ötletét”.
A road movie és a reality elemeket ötvöző, Valamit visz a víz című természetfilm sorozat tervét beadták az MTVA ismeretterjesztő filmes pályázatára, amin 7,8 millió forintot nyertek a projektre, amihez még kétmillió forintot tesz hozzá az egyesület.
A film rendezője, Tóth Zsolt Marcell szerint az áradásokkor nemcsak palackok jönnek, hanem cipő, ruha, bőrönd, háztartási hulladék is, viszont a szeméttengerből a palackok a leglátványosabbak, mert fennmaradnak a víz tetején. Mint mondja, „a hajók elkészítéséhez már rendeztünk egy gyűjtést a Felső-Tiszán és a palackok címkéi alapján azoknak mindössze csak a 10 százaléka volt magyar, a többi román, szlovák és a legtöbb ukrán feliratú volt. Korábban Romániából és Szlovákiában jóval több érkezett, de az elmúlt években az EU-tagság miatt már megfigyelhető volt egy pozitív változás, de Ukrajnában továbbra sem foglalkoznak a környezetvédelemmel oly mértékben, amennyire az szükséges lenne”.
A kiskörei tározónál a szeméttenger egy részét felfogja a gát és a vízügyi hatóság emberei hulladékgereblyékkel kiszedik, de van, hogy olyan erős a sodrás, hogy muszáj továbbengedniük, ez pedig lefolyik a folyón vagy a fákon fennakadva több méter magas szemétszigeteket képez. „Ez olyan, több száz köbméteres mennyiség, amivel a hatóságok nem tudnak mit kezdeni. A helyi kisközösségek némelyike már felébredt, és rendszeresen rendez szemétgyűjtést, de ez nem elegendő. Tudjuk, hogy az általunk kitalált PET Kupával, valószínűleg mi sem tudjuk felszámolni azt a mennyiséget, ami az idei árral érkezett, de legalább felhívjuk rá a figyelmet” – mondja Zsolt.
A július 9-én kezdődő PET Kupán 5-6, tiszai szemétből készült hajó fog indulni az ukrán határhoz közeli Tivadarból a nagyjából 100 kilométerre lévő Cigándra. A távot egy hét alatt kell megtenniük a PET-kalózoknak, akiknek a saját kreativitásukra van bízva, hogy hogyan építik meg a hajójukat. Nincs sem formai, sem méretbeli megkötés, csak az a fontos, hogy a „lélekvesztőknek” úszóképesnek kell lenniük, és megújuló energiával (evezés, pedálozás, szél- vagy napenergia) kell őket hajtani, tehát a versenyzők nem rakhatnak rá benzinmotort.
A legnagyobb kihívást a palackok egymáshoz rögzítése fogja adni, mivel nemcsak stabilnak kell lenniük, hanem el is kell bírják a hajónkénti három-négy ember súlyát. Attila szerint most úgy számolnak, hogy hajónként nagyjából 3-5 ezer palackot fognak felhasználni. „A legegyszerűbb módszernek most a hőragasztás tűnik, de össze is lehet kötni vagy fóliázni őket, netán tyúkhálóba, egymáshoz kapcsolt fémkalodákba pakolni”.
A Valamit visz a víz 25-30 PET-kalózának élén Varga Livius, a Quimby dobosa áll majd, aki részben versenyzőként, részben műsorvezetőként vesz majd részt a versenyen. Liviusnak ez már a második közös munkája lesz a Természetfilm.hu csapatával, a kapcsolat a budapesti barlangokról szóló Budapest Underground forgatásán kezdődött márciusban, amikor a zenészt öt napra bezárták a föld alá.
„Nagyon élvezte a barlangi forgatást, és mi is nagyon élveztünk vele dolgozni, mivel ahogy bennünk, úgy benne is nagyon nagy a természet szeretete, ráadásul egyszerre tud tudományosan alapos és vicces is lenni. Sokáig kerestünk ilyen embert a filmjeinkhez, és nagyon boldogok vagyunk, hogy most végre megtaláltuk” – mondja Attila. De nemcsak Livius lesz az egyetlen celeb a hajókon, Mátyás Attila, az egykori Fuck Off System és a Sex Action énekese, gitárosa szintén felszáll a saját tervezésű hajójára, majd a július 16-ai kikötéskor új együttesével, a MAB-bal koncertet ad Cigándon.
A filmeseket és a kalózokat egy búvárokból álló vízimentő szolgálat fogja kísérni, de mint mondják, „nagy baj nem történhet, mert nagyjából 3-5 km/órás a víz sodrása ezen a szakaszon, és vannak olyan helyek, ahol hordalékszigetek vannak, tehát, ha vízbe is esik valaki, akkor is csak a melléig ér majd a víz”.
A versenyen nemcsak az számít majd, hogy melyik hajó ér be a leghamarabb Cigándra, hanem az is, hogy melyik csapat gyűjti össze a legtöbb palackot a túra közben. A győztes egy művészek által, szintén tiszai szemétből készülő PET-Kupát kap. Ez lesz az egyetlen, amit a végállomásra rendelt hulladékgazdálkodási cég munkagépei nem darálnak be a hajókkal és az összegyűjtött szeméttel együtt. „Mert ez nemcsak egy ismeretterjesztő film forgatása lesz, hanem Magyarországon az első olyan filmforgatás is, ami nem terheli a környezetet, sőt, megtisztítja és jobbá teszi azt” – mondja Zsolt.
Azoknak, akik nem bírják megvárni a köztévének készülő sorozat bemutatását, a filmesek a hajóépítéstől a verseny végéig élőben közvetítenek majd minden nap a ustreamen. De a sorozattal nem ér véget a projekt, „ha mindenki túléli ezt a kalandot, akkor jövőre nyílt kupát hirdetünk, és minden évben meg fogjuk rendezni, egészen addig, amíg már nem lesz annyi palack, hogy akár csak egy hajót is megépíthessünk belőle”.
Helyiek gyűjtik a hajókhoz a pillepalackokat
A filmesek már rendeztek egy gyűjtést Tiszafüreden, ahol több ezer palackot szedtek össze a folyóból és az ártérből. De lesz egy gyűjtésük június végén is, amikor Magyarországról, Szlovákiából és Ukrajnából hoznak gyerekeket Jándra, akik Toldi Zoltán, a vásárosnaményi Természetbarát Diákkör vezetőjének irányításával egész nap palackokat gyűjtenek majd. Ráadásul a Felső-Tisza mentén lévő falvak lakói is beszálltak a projektbe.
Mint a filmesek mondják, „érdekes, de akárhová mentünk terepszemlére, mindenhol belebotlottunk valami, már működő kezdeményezésbe, Zsurkon például a palackokat eladják és a befolyt pénzből gyerekeket üdültetnek. Ezt az erőfeszítést szeretnénk segíteni majd mi is a túra alatt. Minden este, ahol kikötünk, a helyieknek csinálunk környezetvédelemmel kapcsolatos előadásokat és programokat, a gyerekeknek pedig versenyeket és játékokat, hogy jobban megértsék az újrahasznosítás fontosságát”.