Az RTL-en van a legtöbb termékelhelyezés

2013.07.11. 10:27
Összesen közel ötezer márka fordult meg 2013 első negyedévében az RTL Klub és a TV2 műsoraiban a Médiatanács vizsgálata szerint. A legtöbb termékmegjelenítéssel az autós műsorok nézői találkoznak.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tavaly óta folyamatosan rögzíti és adatbázisba rendezi a termékmegjelenítéssel kapcsolatos információkat, amelyhez a két legnagyobb kereskedelmi televízió, az RTL Klub és a TV2 teljes műsorfolyamát elemzi - olvasható a Médiatanács blogján.

Az idei év első negyedévében 4740 termékelhelyezést regisztráltak a vizsgált 782 óra alatt sugárzott 49 féle műsor 1396 adásában. A legtöbb termékmegjelenítés az RTL Klubon volt, kínálatukban 2676 termék fordult elő, ami 13 százalékkal több, mint a TV2-nél. A leggyakrabban megjelenő termék az RTL Klubon népszerűsített Fa márka volt 115 esettel, ami megelőzi a TV2 első helyezettjét, a 99 megjelenítést megrendelő Update márkát.

A legtöbb márkát szerepeltető műsor címét az RTL Klub Autómánia című műsora érdemli, amelyben 474 termék mutatkozott meg, míg a TV2 legzsúfoltabb műsora az Aktív magazin volt 274 termékkel. A saját gyártású sorozatok között az RTL Klubon látható Éjjel-nappal Budapest tarol: 46 adása során 333 termékmegjelenítést rögzítettek, míg a TV2 kereskedelmi támogatás szempontjából legnépszerűbb sorozatának az Én is karcsú vagyok bizonyult.

A TV2 elárasztja nézőit a termékmegjelenítésről szóló figyelemfelhívásokkal: műsorainak 87 százaléka elé kitette a figyelmeztetést. Az RTL Klub „csupán” műsorainak 79 százaléka előtt tett közzé felhívást. Ugyanakkor a két csatorna sokszor akkor is kiteszi a felhívást, ha a műsor szóban forgó adása valójában nem is tartalmaz kereskedelmi üzenetet. A TV2-ben többféle műsorban találkozhatunk termékmegjelenítéssel, mint az RTL Klubon: az előbbiben 508 műsorszám, utóbbiban 437 műsorszám tartalmazott kereskedelmi üzenetet.

Mi is ez?

A termékelhelyezést a médiatörvény engedélyezte a tévécsatornák számára, egy olyan problémát kívántak így megoldani, ami addig sorozatos büntetéseket vont maga után. A termékmegjelenítés egy olyan termék, szolgáltatás vagy védjegy, ami úgy szerepel egy műsorszámban, hogy az a cselekmény vagy a tartalom részének tekinthető, de nem hív fel közvetlenül áru vagy szolgáltatás vásárlására. Tilos alkalmazni hír-, politikai, vallási tartalmú vagy nemzeti ünnepekről tudósító műsorokban, illetve 14 éven aluliaknak szóló műsorokban, és nem szabad ilyen módon dohányterméket, illetve csak orvosi rendelvényre kiadható gyógyszert népszerűsíteni.