Kábelre megy a magyar

2014.01.15. 11:56

2013 negyedik negyedévében a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 57 percet töltött a tévékészülékek előtt, pontosan ugyanannyit, mint az előző év ugyanezen időszakában - áll a Nielsen Közönségmérés legfrissebb elemzésében.

Többet tévéznek a gyerekek

A gyerekek tévénézéssel töltött ideje 3 óra 14 percről 3 óra 30 percre nőtt, a 18-49 éves korcsoporté pedig 3 óra 30 perc volt, egy perc híján ugyanannyi, mint az előző évben. Az 50 évesek és idősebbek átlagosan 6 óra 24 percet töltöttek a televízió előtt, 5 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban.

Ennél sokkal meglepőbb, hogy 2013 negyedik negyedévében az országos kereskedelmi csatornák együttes közönségaránya 2012 ugyanezen időszakához képest 5,9 százalékponttal csökkent a teljes népesség körében: 34,7 százalékról 28,8-ra.

Az RTL Klub és a TV2 veszteségeit úgy tűnik, hogy az általános szórakoztató csatornák (részben a két nagy csatorna kistestvérei: RTLII, SuperTV2, Cool, Fem3, Pro4, Story és Viasat) és a közszolgálati csatornák szívták fel (feltehetően ez az m2 gyerekcsatorna sikerének köszönhető). Mindkét csatornatípus 2,1-2,1 százalékos bővülést ért el.

De a nézők a két nagy kereskedelmiről átvándoroltak a filmcsatornákra is (+0,9 százalék), az életmód adókra, a gyerekcsatornákra, a sport- és zeneadókra is, utóbbiak egyenként 0,3 százalékkal növelték közönségarányukat 2012 utolsó negyedévéhez képest.

kep

De nemcsak az RTL Klubnak és a TV2-nek kell veszteségeket elkönyvelnie, csökkent a hírcsatornák közönségaránya is (-0,3 százalék) és az egyéb kategóriába sorolt külföldi csatornák nézettsége is.

Nem használjuk ki a digitális technikát

A Nielsen azt is vizsgálta, hogy milyen műsortípusból mennyit néztünk a tavalyi év utolsó negyedévében, eszerint a legjobban a nem zenés fikciós műfaj nőtt a legjobban (1,4 százalékkal), amit a zene (0,4) és a hírfogyasztás (0,1) követett. A többi műfajnak viszont csökkent a fogyasztása, ami a leginkább nem zenei szórakoztató műsorokat, a mozifilmeket, a kulturális és tudományos műsorokat sújtotta (egyaránt -0,5 százalékos csökkenés).

De úgy tűnik, hogy hiába lettünk a kétmillió set-top-box országa, a magyarok nem használják ki a digitális technika nyújtotta lehetőségeket: a teljes népesség a napi tévénézéssel töltött idejének 0.9 százalékát, azaz átlagosan 2,6 percet fordított késleltetett tartalom fogyasztására 2013 negyedik negyedévében.

Ebben természetesen a fiatal (4-17 éves) és a reklámozóknak legfontosabb (18-49 éves) korosztály áll az élen (előbbi 2,6, utóbbi 3,1 percnyi műsort néz meg visszamenőlegesen), míg az 50 év felettiek a tévézéssel töltött idejüknek mindössze 0,5 százalékát fordították felvett tartalom visszanézésére (2 perc).