Lázár: Az RTL zsarolja az országot

2014.06.04. 13:51

Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár szerint a jelentős reklámbevétellel rendelkező multinacionális médiavállalatoknak az eddigieknél nagyobb mértékben kell hozzájárulniuk a közteherviseléshez. „Az elmúlt húsz évben nem volt ehhez elég politikai bátorság, most azonban a kormány komolyan veszi és mérlegeli L. Simon László javaslatát” – mondta az MTI-nek. A kormány június 11-én, azaz jövő szerdán tekinti át a parlament nyári menetrendjét, ezen belül a reklámadó-javaslatot.

A médiaszektor tiltakozásában „semmi furcsaságot” nem lát, természetesnek tartja, hogy a jobboldali sajtóban is jelent meg kritika. Az adó mértéke szerinte nincs összefüggésben a demokráciával és a sajtószabadsággal. „Azért, mert adót kell fizetni, attól még demokrácia marad Magyarországon.”

Ugyanakkor kényesnek és kínosnak tartja a reklámadó tervét politikai szempontból, „hiszen a politikusok és a média között kialakulhat egy speciális összeütközés, egy érdek- és értékkonfliktus”, ami azért kellemetlen a politikusoknak, mert sokszor a médiamegjelenésüktől függ munkájuk sikeressége. „Azt látom, hogy ezzel bizonyos médiaorgánumok megpróbálnak visszaélni, és próbálnak nyomást gyakorolni a kormányzatra” – jegyezte meg.

Lázár János a reklámadóval kapcsolatos „speciális szempontok” között említette az RTL Magyarország reakcióját is – miszerint a kormány adónak álcázva akarja tönkretenni a vállalatot –, s azt a kabinet nevében visszautasította. Úgy fogalmazott:

Az RTL fenyegeti az országot, megzsarolja a nézőket és a politikusokat. Ezt jó lenne, ha otthon, Németországban gyakorolná, és nem Magyarországon.

Szerinte az RTL-nek mint nemzetközi médiavállalatnak sokkal nagyobb terhet kell viselnie a közterhekben, mint eddig.

Az államtitkár elismerte, hogy a reklámadóval kapcsolatban „költségvetési kényszer valóban nincs”, viszont túl sok a reklám, ami veszélyes a gyermekekre nézve, és idegesítő is, hogy „nem lehet egy filmet normálisan végignézni, mert állandóan reklámot tesznek bele”.

„A bevezetést el lehet halasztani, de végleg lesöpörni az asztalról nem lehet”, majd minden kérdést L. Simon Lászlóhoz irányított tovább. 

A médiaügynökségi bónuszok eltörlésének lehetőségéről – amelyről a Hvg.hu cikkezett szerdán – viszont elmondta: ez is felmerült a reklámszövetséggel folytatott korábbi egyeztetéseken, de jelen pillanatban nincs napirenden. 

A reklámadó bevételét egyébként gyermekekre, konkrétan iskolafejlesztésre, oktatási intézmények korszerűsítésére, bővítésére költené a kabinet.