Amit imád az Y generáció, azt imádni fogja a többi ember is
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Itthon még alig-alig érezni, Amerikában viszont egy ideje minden arról szól a szórakoztatóiparban, hogy
Ebben nem csak a nagy kábelcsatornák járnak az élen, mint az HBO vagy a Showtime, hanem olyan kicsi adók, amik az utóbbi években egy-két jól sikerült produkcióval kezdenek felnőni a két nagy mellé. Ilyen például az FX (Kemény motorosok, Archer, Louie, Fargo), a Starz (Spartacus, Black Sails) vagy az AMC.
Utóbbi különösen sok figyelmet kap, hiszen relatíve egy kis ismertségű, klasszikus filmeket sugárzó csatornaként funkcionált évekig (innen is a név, vagyis American Movie Classics), hogy aztán mára komoly erőjátékossá váljon a kábelpiacon az olyan produkcióknak köszönhetően, mint a Breaking Bad (Totál szívás), a Reklámőrültek (Mad Men) vagy a Walking Dead.
Mindhárom sorozat a kábeles éra kiemelkedő darabja így nem csoda, ha az AMC nem csak új sajátgyártású produkciókban gondolkozik, hanem a globális terjeszkedésben is. Nemrég ezért vették meg a Chellomedia portfóliójának nagy részét, hogy a stagnáló amerikai kábelpiacról kitörve új területeken jelenjenek meg. Köztük például Magyarországon is, ahol az MGM klasszikus filmcsatorna helyére kerül az AMC. Az új beruházásról, a csatorna globális terjeszkedéséről és a kábeltévék forradalmáról Bruce Tuchmannel, az AMC Global elnökével beszélgettünk a Puskin Moziban.
Lehet én vagyok baromira előítéletes, de a tévés elnököket mindig kövér, tokás, láncdohányos seggfejként képzeltem el, akinek fogalma sincs milyen műsoraik vannak, kizárólag a bevételkiesésben érzi szükségét a munkában való aktív részvételnek.
Na, Bruce Tuchman pont nem ilyen, inkább hasonlítanám megjelenésre és személyiségre Phil Coulson Shield-ügynökhöz, aki a világ megmentése után ledarálja a központi számítógépen a Reklámőrültek vagy a Breaking Bad utolsó két évadát. Tuchmanről hamar kiderül, hogy nem ismeretlen számára a magyar piac, annak idején például a Nickelodeon hazai megjelenésében vett részt tevékenyen.
Ismeri Csupó Gábort?
– kérdezi tőlem. Hogyne ismerném, '88-as születésűként pont egybevágott a gyerekkorommal, hogy a Cartoon Network mellett megjelent egy másik mesecsatorna is, ahol a rajzfilmek végén olyan neveket tartalmazott a stáblista, mint Csupo, Cseko vagy Kricfalusi.
Valami hasonlónak kellene történnie az AMC-vel, mint anno a Nickelodeonnal, vagyis nem csak tévéadóként, hanem brandként is megjelenni a magyar piacon úgy, hogy alapvetően a három legismertebb sorozata más-más hazai csatornáknál van (Walking Dead – Fox, Breaking Bad – RTL, Mad Men – M1).
Ehhez a Chellomedia megvásárlása az egyik első lépésnek bizonyult, hiszen ennek köszönhetően az AMC Kelet-Európán át Latin-Amerikáig olyan területeken is terjeszkedhet, ahol eddig nem. Tuchman szerint hiába produkál az AMC remek nézettséget (a Walking Dead múlt heti évadnyitóját rekordmennyiségű, összesen 17,3 millió ember nézte), az amerikai kábelpiac stagnál, az olyan új játékosok, mint a Netflix miatt pedig már nincs igazán lehetőség az észak-amerikai növekedésre. Ezért is van szükség a globális bővítésre, hiszen minden előfizető számít és mindegy, hogy Magyarországról vagy Brazíliáról van szó.
Még így is furcsa, hogy az AMC szinte (kivéve ugye az HBO-t és a kicsit korábban kapcsoló Showtime-ot) mindenkit megelőzve kezdett saját gyártású, prémium produkcióba (2007: Reklámőrültek), mielőtt a Sony, az Xbox vagy az akkor még csak analóg filmkölcsönzéssel foglalkozó Netflix tette volna ugyanezt. Tuchman hozzáteszi, hogy akkoriban még nem dolgozott az AMC-nél, de a főnöke azért mesélt erről az időszakról.
„Elképesztő nagy húzás volt az AMC részéről, hogy idő előtt észrevették, merre a halad tévés piac. Abban az időszakban kezdett kirajzolódni, hogy a nézők többre vágynak. A '70-es évek óta néznek az emberek sorozatokat, de eddig csak nagyon kevés olyan akadt, ami tényleg komoly, filmes értékkel bírt. Ráadásul ideje volt szakítani a szerializált formulával is, miszerint egy évad több mint 20 rész is lehet, de ezek különálló epizódok, csak ritkán kapcsolódnak egymáshoz szorosan. Az AMC-nél lehetőséget láttak abban, hogy ezt az évtizedes berögződést átértelmezzék és olyan produkciót gyártsanak, amit eddig csak ritkán lehetett látni.”
A Mad Men még így is egy rizikós húzásnak tűnt, utána jöttek a Walking Dead emberevő zombijai és a drogfőző kémiatanár a Breaking Badben. Ezek nem csak kényes, korhatáros témák, de anyagilag sem lehet összevetni egy irodai sitcommal.
„Nálunk a kulcsszó az volt, hogy kizárólag a legjobb, legkiemelkedőbb produkciókkal vagyunk hajlandóak foglalkozni mindegy, hogy milyen témával kapcsolatos. És akkor képbe került a Mad Men, ami nem kellett az HBO-nak. Abszolút megértem őket, mégis ki akar '60-as évekbeli reklámszakemberekről szóló műsort nézni a tévében? Engem mondjuk pont érdekelt, de csak azért, mert édesapám is ebben a szakmában tevékenykedett a '60-as években. A feleségemet nem is tudtam rávenni, hogy nézze velem” – mondja Tuchman, majd végül azzal zárja le a témát, hogy szólhat bármiről egy sorozat, a lényeg a minőségi végeredményen és az okos, jól megírt történeten van.
Nem véletlenül lett nagyon rövid idő alatt trend magas minőségű, sajátgyártású sorozatokat gyártani.
Bizony, 2007-ben még megajándékozták a búcsúzó Maffiózókat a legfontosabb Emmyvel, utána viszont a Mad Men négyszer, a Breaking Bad pedig kétszer nyert. Ha megnézzük, hogy ezt olyan mezőnyben sikerült elérnie, ahol megtalálható a Trónok harca, a Törvény nevében, a Lost vagy a Gengszterkorzó, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy a prémiumsorozat nem csak egy kitalált szó, hanem egy létező jelenség a tévézésben, amit igyekszik most minden magára valamit is adó szórakoztatóipari vállalat még időben meglovagolni.
Tuchman ezután kitér arra, hogy szeretnék folytatni az eddigi sikereiket, amire már más csatornáknál is felfigyeltek és nem véletlenül próbálkoznak annyian saját zombis produkciót gyártani, egyelőre minimális sikerrel. A helyzet iróniája, hogy maga az AMC is a saját sikerét másolja, hiszen hamarosan jön a Totál szívás egyik mellékszereplőjének, Saul Goodmannek a saját sorozata, de a Walking Dead is kap egy második szériát, ami a mostaniaktól független túlélők csoportjáról szólhat.
Mióta a Disney és a Marvel világraszóló házasságából megszületett a közös mozis univerzum ötlete (vagyis a Marvel-Disney filmjei és sorozatai egy világban játszódnak, a történések pedig kihatással vannak mindegyikre), a stúdiók eszeveszett tempóban próbálják lemásolni a Bosszúállók-formulát és olyan mozgóképes franchise-okat létrehozni, amik nem csak több filmet bírnak el párhuzamosan, de akár tévésorozatot, képregényt és videojátékot is.
"Bevallom őszintén, hogy ezen még így nem gondolkoztam el konkrétan, de való igaz, hogy ez most az új irány a szórakoztatóiparban. A Better Call Saul és a Walking Dead-társsorozat is logikus lépésnek tűnt a legelejétől, de nincs konkrét stratégia arra az AMC-nél, hogy mi is feltétlenül ebben a rendszerben fejlesszünk" - mondja Tuchman, akinél aztán arról kezdek el érdeklődni, hogy szándékosan megy el az AMC a geek irányba a zombikkal (Walking Dead), robotokkal (Humans) és képregényadaptációkkal (Preacher), de Tuchman szerint itt nem is a geekekről van szó, hanem inkább az ezredfordulós korosztályról.
Amit imád az Y generáció, azt egy idő után imádni fogja a többi ember is.
"A '70-es, '80-as, '90-es évek műsorstruktúráját még mindig viszonylag sokan kedvelik, de ezt ne nálunk keressék, arra ott vannak a nem kábeles adók."
Az AMC Global elnöke szerint nem csak témaválasztásban fontos az új generáció ízlése, hanem a fogyasztási szokásuk eltalálásában is. "Teljesen egyértelművé vált mára, hogy a mozgókép a tévéről a még kisebb képernyőkre költözött, egyre többen szeretnék telefonon, laptopon vagy tableten nézni a kedvenc műsorukat úgy, hogy nem kell alkalmazkodniuk egy fix kezdési időponthoz. Ez akár csak 10 évvel korábban elképzelhetetlen volt, most viszont ott pihen a Kindle-ömön a Walking Dead új része és alig várom, hogy a repülőn meg tudjam nézni."
Próbálom rávezetni arra, hogy kimondja a tévézés klasszikus formája halott a streaming és a letöltések világában, de azt mondja nem ennyire egyértelmű a helyzet. Valóban több lehetősége van az embernek, hogyan akar megnézni ma egy videót, de korai temetni még a rendszert. Ott vannak az élő közvetítések, amiket egy fix időben érdemes nézni és az amerikai tévénézők nagy része még mindig ragaszkodik ahhoz, hogy egy új sorozatepizódot akkor nézzen meg, amikor először adják a tévében.
Az MGM helyét átvevő AMC-n nem megy majd a csatorna három kirakatsorozata, de Tuchman bizakodó, hogy bőven van és lesz is széria, amik hozzák az eddig említett produkciók színvonalát, legyen szó a Halt and Catch Fire-ről (CTRL Nélkül) vagy a The Divide-ról, illetve a később megjelenő, de már fejlesztés alatt állókról. "Tisztában vagyok vele, hogy minden piac különbözik a másiktől és nem áltatom magam azzal, hogy a magyar nézők majd tőlünk várják a legjobb valóságshow-t. Ezért egyelőre nem is tervezünk sajátgyártású műsorokat Magyarországra, az AMC-nek egyébként is más az erőssége. Nekünk az az előnyünk a konkurenciával szemben, hogy globális piacra készítünk minőségi fikciós alkotásokat, amivel csak kevesen büszkélkedhetnek."
Érezhetően nagyon lelkes, amikor az egyre nehezebb helyzetbe kerülő filmipar problémáiról beszélünk, miszerint alig akad már jó, eredeti történet a moziban, lassan mindenki a tévére koncentrál. Szerinte az idei év egy fontos mérföldkő volt, ennek példázására pedig nem egy saját, hanem a konkurencia egyik sorozatát hozta fel.
Nézze meg a True Detective-et. Gyönyörű, fantasztikus történet, amiben már olyan nagyágyúk tűntek fel, mint Matthew McConaughey és Woody Harrelson. Mindenki tisztában van a trenddel, hogy éveken belül a legnagyobb sztárok is sorozatban akarnak szerepelni.
Az AMC-ről azért nem mondható el, hogy hollywoodi nagymenőkkel lenne tele, de Tuchman kifejezetten cáfolta, hogy ez valami előírás lenne a csatornánál. "Minden a költségvetéstől függ" - mondja, de azt azért hozzáteszi, hogy nincsenek konkrét szabályok lefektetve a sikeres tévéműsorok gyártásához, szóval az AMC növekedésétől és a nézők bizalmától is függhet, hogy a jövőben milyen ismert arcok tűnnek fel a csatornán. Még a végén annyival egészíti ki a témát, hogy rengeteg ismert filmszínész azért megy a tévébe, mert éppen nem talál nagyjátékfilmes munkát.
Ez a franchise-építő, állandóan rebootoló, blockbustermániás hollywoodi filmipart nézve pedig egy abszolút hihető érv, hiszen a filmstúdiók új, emiatt pedig olcsó arcokkal akarják felépíteni a következő évek sikerfilmjeit. És itt be is zárul a kör, hiszen közben meg az új figurák a tévében tűnnek fel és lesznek utána franchise-arcok, elég csak mondjuk Chris Prattet (Parks and Recreation), Henry Cavillt (Tudors) vagy a Benedict Cumberbatch-Martin Freeman duót (Sherlock) említeni.
Sőt, Tuchman egyenesen odáig megy, hogy szerinte az a generáció, ami most tinédzserként ezeken az új tévéműsorokon nő fel, lesz majd az igazi erőjátékos Hollywoodban. "Nekem a Brady Bunchon kellett felnőnöm annak idején, amit azért nem neveznék prémium tévézésnek. Viszont ha megvizsgálom a jelent, akkor azon kapom magam, hogy a mostani fiatalok a képregények, rajzfilmek vagy az olyan sorozatok, mint a Mad Men jelentik szórakoztatási alapot, így az ebből a korosztályból kikerülő színészek komoly változást hozhatnak.
A jövőben szerintem nem lesznek hatalmas filmsztárok, mert a robbanások, akció és ilyen-olyan trükkök nem elégítik ki azokat, akik remek történeteken nőttek fel, így inkább a tévét választják. Az előfizetéses csatornák pedig úttörő szerepet játszanak ebben a folyamatban.
Azért csak megkérdezem tőle, hogy Walking Dead ide meg Breaking Bad oda, azért akad-e olyan sorozat, amit irigyel a konkurenciától. "A True Detective bámulatos alkotás, imádom a Trónok harcát is, bár az nem tudom mennyire férne el az AMC-n. Mostanság úgy érzem, hogy már túl sok minőségi műsort találni a tévében, ami alapvetően egy kellemes probléma és arra ösztökél minket, hogy még jobbak legyünk."