Gyárfás
18 °C
28 °C
Index - In English In English Eng

Így került a Sláger Rádióhoz a Class FM

2016.05.24. 19:16

Itt a Class FM sztorija röviden:

  • 2009 előtt 2 igazán nagy, országos kereskedelmi rádió volt az országban. A Sláger rádió és a Danubius.
  • 2009-ben - a Fidesz és az MSZP összefogásának köszönhetően - egyiknek sem hosszabbították meg a frekvenciaengedélyét. Az akkori tulajdonosaik a politikai alkun ki is akadtak.
  • A Danubius helyén a Simicska Lajos érdekszférájába tartozó Class FM, a Sláger rádió helyén a baloldali fennhatóságúnak tartott Neo FM indult el.
  • A Neo FM azóta - kormányzati hirdetések híján - megszűnt, a Class FM viszont működött, a frekvenciaengedélye nemsokára lejár. Viszont a tulajdonosi köre (Simicska Lajos) több mint egy éve elég csúnyán összeveszett a kormánnyal, és ez azóta a vállalkozó összes érdekeltségét rosszul érinti.
  • Mivel eléggé úgy fest, hogy a jelenlegi felállással nem kapnának újra frekvenciát, logikus döntésnek tűnt gyorsan eladni a rádiót. 
  • És bizony a Class FM-et most annak az üzleti körnek sikerült eladni, akiktől még 2009-ben elvették a Sláger FM-et. 
  • A kör bezárult. Azaz az még persze kérdés, hogy az új tulajdonos - akit egyszer ugye már elég szépen kigolyóztak a bizniszből - megkapja-e újabb évekre a frekvenciát. 

És itt vannak a részletek:

Visszatér a piacra a Sláger Rádió, azzal, hogy megvette Simicska Lajostól és Nyerges Zsolttól a Class FM-et működtető Advenio Zrt-t. A Sláger (ami nem összekeverendő juventusosok által működtetett regionális Sláger FM-mel) több mint 10 évig dominált a magyar piacon, hogy aztán az országos frekvenciájuk elvesztése után megszűnjenek.

A rádió 1998 februárjában indult, és ők lettek a második országos lefedettségű rádió a piacon. Eleinte időseknek szóló nosztalgiarádiónak indult, de szép lassan változtattak a műsorszerkezeten, és piacvezetővé váltak. A céget három vállalat hozta létre, az amerikai EMMIS Communication, a Credit Suisse First Boston és a JMG Super Express Kft.

Eleinte friss zenéket adtak volna a Hungária Rádión, de közvéleménykutatások megmutatták, hogy a magyarnak nem kell semmi újdonság, inkább maradna a régi zenéknél. Így jött létre a Sláger Rádió, ami rögtön egy 11 milliós büntetéssel kezdett, amiért az ORTT-nek benyújtott pályázathoz képest nem Hungária, hanem Sláger néven indultak el.

Az egyre növekvő népszerűség akkor ugrott meg igazán, amikor a konkurens Danubiustól átigazolt Bochkor Gábor, majd Boros Lajos is, és Bumeráng néven megcsinálták a magyar kereskedelmi egyik legnépszerűbb reggeli műsorát. 2003-ban aztán szakítottak a nosztalgia-arculattal, és már évtizedektől függetlenül rakták össze a rádió zenei rotációját. Ettől az évtől kezdve kezdett el nyereséget termelni a rádió, majd három évvel később már hallgatottságban is lehagyta az addig piacvezető Danubiust.

A problémák akkor kezdődtek, amikor a Sláger nem tudta teljesíteni az ORTT-nek leadott pályázatban foglaltakat, nem tudták kitermelni a frekvenciacsomag összegét, majd több mint egy évig nem fizettek az államkincstárnak. Végül az ORTT és a Sláger csatájából utóbbi jött ki jobban, és 2009-ig meghosszabbította az adó koncesszióját. Mindeközben a folyamatos büntetések miatt 2005-re 80 millió adósságot halmozott fel a Sláger.

2008-ra azonban az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek találta a koncesszió meghosszabbítását, a Sláger pedig hiába szervezett szimpátiatüntetéseket és koncerteket, csak jóval kevesebbet tudott ajánlani a frekvenciáért a versenytársakhoz képest. Végül nem kapták meg a frekvenciát, és hiába tartották a döntést politikai indíttatásúnak, és mondott le az akkori ORTT elnöke. Akkor Barbara Brill, az Emmis Communications egyik leányvállalatának alelnöke azt nyilatkozta, hogy az MSZP és a Fidesz is csak úgy állt volna a rádió mellé, ha eladják a tulajdonrész 50 százalékát nekik. Ebbe nem mentek bele, és hiába vitte az SZDSZ a parlament elé az ügyet, a többi párt végül lesöpörte az asztalról.

A Danubius és a Sláger frekvenciájára került a Class FM, illetve az azóta már megszűnt Neo FM is. Azonban hiába adott másodfokon is a Slágernek igazat a bíróság, a kormány a "Lex Sláger" néven ismertté vált médiatörvény-módosítással garantálta a két új rádiónak, hogy megtarthatják a nekik adományozott frekvenciákat. A Sláger végül egy rövid ideig online rádióként működött tovább, de aztán az internetes sugárzást is abbahagyták. Azóta a volt Juventus Rádiósok létrehozták a csak Budapest környékét fogható Sláger FM-et, de ennek semmi köze a Sláger Rádióhoz.

A Sláger Rádió Zrt. azóta a bíróságon próbált elégtételt venni, de látszólag teljesen eltűnt a magyar médiapiacról. Ezért is volt annyira meglepő a sebtiben összehívott sajtótájékoztató hétfőn, amikor bejelentették az Advenio Zrt. eladását a Sláger Rádió Zrt.-nek.

Szinte már mindenhol biztosra mondták, hogy az Orbán Viktorral összevesző Simicska Lajos rádiója nem kapja meg a novemberben lejáró frekvenciájának meghosszabbítását, helyette a kormánypárt szívesebben látná mondjuk Andy Vajnát a piacon egy saját rádióval, amivel tovább építhetnék az egyre nagyobb Fidesz-közeli médiabirodalmat. Simicskát egyébként is próbálja folyamatosan kivéreztetni a Fidesz, az Echo TV-sekkel erősített Karc FM-mel például nyíltan a szintén hozzá tartozó Lánchíd Rádiótól vennének el hallgatókat.

A mostani tranzakció azonban változtathat a helyzeten, mivel a sajtótájékoztatón azt is bejelentették, hogy az új tulajdonos bízik a frekvencia meghosszabbításában, és mindent megtesznek ennek érdekében. Márpedig annyira senki sem hülye, hogy megvesz egy olyan rádiót májusban, ami biztosan nem sugározhat öt hónappal később.

A Class FM-et most megvásárló Sláger Rádió Zrt. tulajdonosi köre egyébként 2014 októberében megváltozott, a korábbi kisebbségi tulajdonos MEM Magyar Electronic Media Kft. továbbra is 15 százalékkal van jelen, ennek száz százalékos tulajdonosa Jürg Marquard. Az Emmis International és az Emmis Radio Operating azonban nincs a cégben, a hozzájuk köthető John Michael McNutt lépett a helyükre 74 százalékos tulajdonosi hányaddal.

Szintén McNutt a tulajdonosa a Rádió Befektetési Kft.-nek is, amelynek 5,5 százalékos a tulajdona a Sláger Rádió Zrt.-ben, és övé a Sláger Rádió értékesítési Kft. is, amelynek szintén 5,5 százaléka van. Az amerikai John Michael McNutt tehát személyesen és cégein keresztül összesen 84 százalékos tulajdonos a megvett rádióban.

 

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!