Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMiért lenne baj, hogy egy 39 éves anya egy 15 évvel fiatalabb pasival jár?
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Miközben a belvárosi épület harmadik emeletén zajló forgatásra igyekeztem, azon gondolkodtam, hogy vajon miért pont a dramedy az a műfaj, ami annyira beütött a magyar tévéknek, hogy egy független sorozatfejlesztő cég anélkül képes megvenni egy ilyen formátumot és abból pilotot forgatni, hogy akár csak egy tévé is áldását adta volna rá? A válasz valószínűleg abban rejlik, hogy ahogy a világ szinte minden tévés piacán, a magyaron is a nők tévéznek többet mint a férfiak, és a tévék igyekeznek olyan tartalmakat kínálni, amivel őket lehet leültetni a tévé elé, lásd Válótársak vagy Társas játék, de ha szigorúan csak s formátumot nézem (kereskedelmi egy órás, vicces sorozat) akkor az RTL-re hamarosan érkező Mi kis falunk is ide tartozik.
A sorozat, aminek forgatására tartottunk egy új-zélandi alapokra épített, egyórás párkapcsolati-családi sorozat, amiben vannak keserédes és vicces, szomorkás és mulatságos momentumok is, (ez ugye a dramedy meghatározása kissé bőbeszédűen) és eredetileg a Step Dave (Dave pótapu) címet kapta, amit a gyártó ContentLab and Factory Korhatáros szerelemre magyarított. A sztori nagyjából annyi, hogy van egy 39 éves, háromgyermekes családanya, akit a harmadik terhessége alatt hagy ott a férje (ez még nem a vicces rész, nyugi), ő meg ott maradt a gyerekekkel, akiket egyedül nevel azóta is. "Laza, széllelbélelt karakter, aki a gyerekeivel együtt nőtt fel, már amennyire ez sikerülhetett neki, picit felelőtlen, nem veszi annyira komolyan magát" - mondja róla Hámori Barbara, a sorozat showrunnerje, azaz kb. produkciós vezetője.
A nő, akit a pilotban Kovács Patrícia alakít, a történet elején kezd talpra állni, egy kozmetikai szalont vezet a legjobb barátnőjével, de saját magára nem nagyon van ideje. A nővére mániákusan igyekszik összehozni valami pasival, és vakrandikat szervez neki - az egyik ilyen, balul elsülő vacsora után a nő pedig összeismerkedik egy bármixerrel, akivel összejönnek, aztán a dugás után derül ki, hogy a pasi 15 évvel fiatalabb. És ebből lesz egy történet, ami azért meredek, mert egy olyan tabut döntöget, amivel nem szívesen vagy nem nagyon szoktunk szembesülni.
Az, hogy egy fiatal pasinak egy nála jóval idősebb csaja van, az nemcsak nálunk olyan kérdés, amivel nem foglalkoznak túl sokat, hanem elég sok helyen. Új-Zélandon az egyik országos tévén ment le két évad a sorozatból, és elég sok párbeszédet generált
- meséli Hámori. Nézzünk magunkba, az, hogy egy idősebb férfinak fiatalabb a felesége, nota bene, lecseréli egy fiatalabbra, ha már öregecske, ahogy azt Gyurcsány Ferenc is javasolta annak idején, az teljesen elfogadott, legfeljebb kiröhögik a pasit. A fordított helyzet, különösen úgy, hogy gyerekek is vannak a képben, már más megítélés alá esik. Ebből a felállásból írták meg a sorozatot, amit Hámori cége leopciózott.
Ez ugyanis úgy megy, hogy vannak nemzetközi tévés vásárok, ahol mindent, de tényleg mindent meg lehet venni - akár sugárzásra, de feldolgozásra is. Ez, a licenszvásárlás, a bevált út a magyar tévékben, de nemcsak nálunk, hanem nálunk fejlettebb, gazdagabb tévés piaccal bíró országokban is. Az egyik ok nyilvánvaló: ha valami egy vagy több piacon már bizonyított, nagy az esély rá, hogy egy újabbon is bejön a nézőknek, lásd a televíziós showműsorok nagy többségét, vagy a hazai gyártású sorozatokat. Válótársak, Terápia, Társas játék, Mi kis falunk, sőt, az Aranyélet is ilyen, külföldi ötlet hazai megvalósítása.
A másik ok egy fokkal izgalmasabb. A sorozatkészítés ugyanis pont olyan szakma, mint a filmezés, vannak fogásai, amiket meg lehet tanulni a megfelelő helyen (itthon nem nagyon), de inkább menet közben jössz rá, hogy mi az, ami működik, mire ugranak a nézők. Ha egy színtiszta hazai fejlesztésbe ugranának fejest a tévék, és itt nemcsak a kereskedelmi csatornákról, hanem z HBO-ról is beszélünk, óriási anyagi kockázatot vállalnának egy korántsem biztos megtérülésért. A fejlesztés ugyanis drága mulatság, írókat, producereket kell fizetni, stábot toborozni, leforgatni egy pilotot, amiből aztán vagy lesz valami, vagy nem. Ha nem, a befektetett pénznek lőttek. Ha ezzel szembe állítunk egy kipróbált szériát, aminek a fejlesztése nagyon leegyszerűsítve annyi, hogy kifizeted a forgatókönyvek árát, érthető, hogy miért ez az első lépés.
"Egy-egy formátum megvásárlásának folyamata egyébként úgy zajlik, hogy veszel egy opciós jogot arra, hogy kínálhasd a sorozatot. Ez általában fél évre szól, és 3000-10 000 euróba, azaz kb. 1-3 millió forintba kerül. Ha a hat hónap alatt senki nem érdeklődik, vagy te nem kezdtél a portékával semmit, akkor ez a pénz ugrott" - magyarázza Hámori, közben fél szemmel azt nézi, hol tartanak a következő jelenettel, amit egy szépségszalonban vesznek fel majd, a főszereplő Kovács Patrícia mellett Dobó Kata és Szilágyi Csenge készül a dialógra. Az persze a tévével foglalkozó blogokon kívül nem sok embert érdekel, hogy egy cégnél van a világon elérhető több százezer formátumból egy, ettől még nem fogják rátörni az irodaajtót a cégre.
A Content Lab and Factory nem először jár már ezen az úton, a Korhatáros szerelem sorban a 18. projektjük, a hazai piacot értve a 12. Befektetnek, formátumot vesznek vagy fejlesztenek saját írókkal, forgatnak pilotokat és próbálkoznak a tévéknél. Volt, ami bejött ők fejlesztették és adták el az RTL-nek a 2017-ben képernyőre kerülő Mi kis falunk című sorozatot, ami egy szlovák eredetei feldolgozása, egyfajta falusi Üvegtigris, reményeik szerint vicces karakterekkel és sztorival, és volt ami nem, például a Tévéország, aminek a pilotját olyan nevekkel forgatták, mint Rudolf Péter vagy Földes Eszter, de egy tévé sem csapott le rá.
Nekünk létfontosságú, hogy gyártsunk, csak így tudunk előre menni. Független fejlesztő cégként ez nehéz, ha egy ilyen formátumvásárlás-fejlesztés-forgatás ciklusból nem lesz sorozatberendelés, az tízmilliós nagyságrendű bukta, bár a színészek és a stáb tagjai most például nyomott áron vállalták a melót, mert tisztában vannak azzal, hogy ez most még csak egy marketingtermék, de ha lesz belőle valami, akkor meg jövő nyáron hatvan forgatási napjuk már tutira lesz. Ezért "csak" tízmilliós a bukás, ha van.
A rendező Mátyássy Áron legutóbb az HBO-nak dolgozott az Aranyéleten, szóval ő már látta belülről, milyen egy nagyon jól, olajozottan, amerikai módszerekkel (és rengeteg pénzből) felépített rendszer. „Azért mondtam igent erre a felkérésre, mert ismét nagyon neves színészekkel forgathatok, és az anyag is nagyon aranyos, emberi sztorit lehet belőle forgatni. Tök átlagos emberek szerelmi nehézségeiről szól, egy nagy dilemmából kiágazó kisebbekkel, a fiatalok szerepéről, a viselkedési mintákról, ezek társadalmi megítéléséről, arról, hogy egy 39 éves nő lehet-e jó nő, vagy csak anya, szóval nagyon érdekes az egész.” A Korhatáros szerelemhez egyébként nem teljes, 42 perces pilotot, azaz első részt forgatnak, hanem egy úgynevezett pilot presentationt, vagy demót, ami kb. 25 perces, és arra jó, hogy a legfontosabb szereplőket és a viszonyukat, a sorozat hangulatét bemutathassa. A gyártó aztán ezt mutatja be a lehetséges vásárlóknak (RTL, TV2, Viasat, stb.) és reménykedik, hogy egyikük majd rábólint.
A 2014-ben bemutatott Step Dave formátumát már több helyre is eladták, az ukránok és az oroszok koprodukcióban forgatják a sajt verziójukat, azaz ugyanabban a stúdióban és díszletben, de más színészekkel. Ez egyébként a hazai televíziós szakemberek szerint is járható út, sőt, istenigazából az lenne a legjobb, ha lenne egy kelet-közép európai nagy gyártóbázis, ahol egyszerre több piacra is lehetne dolgozni, a költségek pedig megoszlanának - ez például egy olyan beköltözős reality, mint a Való Világ, a Big Brother vagy a Farm esetében tökéletesen működne. A fikciós sorozatkészítés persze másabb, vannak olyan helyi jellegzetességek, amiket figyelembe kell venni, egy ukrán díszlet idegenül hathat a magyar szemnek, hogy nagyon extrém példát mondjunk.
A jelenet felvétele közben kész, próbával együtt egy óra alatt végeztek is vele - a pilotban ebből úgy egy perc lesz benne. A következő majd este lesz, a főhős a mér említett vakrandin beszorul a vécébe, és ki kell másznia egy ablakon, hogy a pont jókor, jó helyen cigiző mixerfiú ölébe hullhasson. Tipikus vígjátékszituáció, a gyártó ezért is nagyon bízik abban, hogy valamelyik hazai tévének kelleni fog a Korhatáros szerelem. A sorozatban, már ha lesz belőle valami, Kovács Patrícia és Dobó Kata mellett Szabó Győző, Kamarás Iván, Tasnádi Bence és Bánsági Ildikó szerepel majd. A forgatáson látottak, de inkább az előzetes alapján én az RTL-en, vagy a Viasat 3-on tudnám elképzelni, aztán majd kiderül, mit szólnak hozzá a szakemberek.