Biztos, hogy az MTV csinálta a fesztivált?

2007.07.02. 12:19
Egy tévés rendező azt állítja, hogy ő találta ki a Csináljuk a fesztivált című műsort, le is védette a minden idők legjobb a magyar dalát kereső műsor tervét, csak a Magyar Televízió ellopta azt. Az MTV vezetői nem tagadják, hogy tudtak a tévénél egyébként külsősként dolgozó szakember műsortervéről, csak szerintük egy ilyen triviális gondolatot nem lehet levédeni.

Az MTV több hónapon át csinálta a fesztivált, kereste minden idők legjobb (leghíresebb?) magyar slágerét, mégis most, az utolsó adás után fontolgat pert pár tévés szakember, mivel szerintük a közszolgálati televízió tőlük lopta a műsor ötletét.

Tényleg csinálták a fesztivált
Hogy a győztes sláger mennyire és miért érdemelte meg az első helyezést, azon lehet sokat vitatkozni, de vajon jól láttuk, hogy hosszú ideje ez volt az első olyan zenés műsor, ami nem tehetségkutató volt, és mégis élvezték az énekesek? Kritikánk a műsor pénteki döntőjéről.

"Népszerűnek ígérkező szórakoztatóműsorra teszek javaslatot. A 101 dal című műsorsorozat ötvözi a szórakoztató műsorok komolytalanságát a múltidézéssel, a zenei ismeretterjesztéssel, de egyúttal egy olyan televíziós műsorsorozatnak is ígérkezik, amely tartósan magas nézettséget vonzhat Magyarországon belül és kívül is. Műsorsorozatunkban minden idők legnépszerűbb slágerét keressük" - áll Jurek Kaminski 2005. augusztus 18-án kelt, alig két oldalas műsorszinopszisában, amit az MTV-nek külsősként gyakran dolgozó filmrendező akkor el is küldött Pusztay Andrásnak, az m1 programigazgatójának és a Szórakoztató Műsorok főszerkesztőségét vezető Román Péternek.

"Szia! Elolvastam, értem. Amennyiben az m1 megrendeli, foglalkozunk vele" - válaszolta a rövid szinopszisra 2005. december 2-án Román Péter, majd valamivel több mint egy év múlva elindult a Csináljuk a fesztivált, amiben minden idők legjobb magyar slágerét keresték, az MTV archívumából előtúrt számokat vetítettek, majd élő adásban mai sztárok adták elő a régi slágereket. Éppen úgy, ahogy Kaminski szinopszisában.

Az MTV nélkül nem ment volna

A kérdés csak az, hogy levédhető-e az az egyszerű ötlet, hogy versenyeztessük egy tévéműsorban az utóbbi évtizedek magyar slágereit?

"Megbízóim 2006 tavaszán az Artisjusnál több alternatív címmel is (50 dal, 10 dal) levédették a szinopszist, mivel tartottak attól, hogy az MTV esetleg engedély nélkül felhasználja az ötletüket" - nyilatkozta az Indexnek Dr. Berki Ádám, a Kaminski szinopszisát a rendező engedélyével levédető Gilberto Uno Kft. jogi képviselője.

"A műsor elindulása után írtunk egy felszólító levelet az MTV vezetésének, de arra csak hetekkel később reagált Rudi Zoltán, a televízió elnöke" - tette hozzá az ügyvéd, aki már a csatorna elleni pert készíti elő, mivel az MTV válaszlevele szerint a szinopszis nem tartalmazott semmi olyan megkülönböztető jegyet, amit szellemi termékként le lehetne védeni, így csatorna álláspontja szerint a műsorötletet jogilag nem is lehet ellopni.

"A műsor egyébként nem túl bonyolult tervét én találtam ki, a cím pedig egy kollégám ötlete volt" - állítja az MTV hivatalos álláspontját kiegészítve Pusztay András programigazgató, aki szerint ezt a műsort egyébként sem lehetett volna elkészíteni az MTV archívuma nélkül, így nem érti, hogy a tulajdonukban lévő felvételeken alapuló triviális ötletért miért kéne fizetniük.

Ötlet vagy sem?

A műsorszinopszis jogtulajdonosa, a Gilberto Uno Kft. tehát pert fontolgat, követelésük jogosságának elismerésén kívül a külsős munkatársaknak járó szokásos díjazást, adásonként pár százezer forintot követelnek, vagyis a per tulajdonképpen néhány millióról és az MTV becsületéről szól.

Jól csinálták
A Csináljuk a fesztivált péntek esti döntőjét a négy évesnél idősebb lakosság 1 211 702 tagja látta az AGB Nielsen elektronikus nézettségmérési rendszeréből származó statisztikai adatok alapján. Ez kiemelkedő, 30,6 százalékos közönségarányt jelentett aznap este (az éppen tévé előtt ülők ekkora része választotta az m1-et), ami azért is jelent óriási sikert a csatornának, mert az m1 átlagos közönségaránya főműsoridőben általában nem haladja meg a 12-13 százalékot.

A bíróság előtt Kaminskiéknak bizonyítaniuk kell nemcsak azt, hogy a műsor terve az ő fejükben fordult meg először (erre szolgál egyébként az Artisjusnál letétbe helyezett szinopszismásolat), de azt is, hogy ötletük egyedi, nem triviális, vagyis szellemi terméknek tekinthető. Az MTV egyébként ez utóbbit tagadja.

Az általunk megkérdezett szakértők szerint a magyar joggyakorlat nem kedvez a szellemi tulajdonukat féltő műsorformátum-gyártóknak, mivel nálunk csak a pontos műsortervet lehet levédeni. Elég egyetlen apró változtatás, és a formátumot elorzó csatornának már nem kell félnie a pertől.

Amíg nálunk a Big Brother és a Való Világ perre sem mentek, a Megasztárt vagy a Csillag születik című szeptembertől induló RTL-es tehetségkutatót pedig sem a Ki mit tud, sem a tengerentúlon sikeres American Idol tulajdonosai nem fenyegetik, addig például Simon Cowell, az amerikai America's Got Talent szellemi atyja már több mint kétszázmillió dollárt kaszált műsorötletével. Az ötlet pedig csupán annyi volt, hogy mi lenne, ha egy műsorban szórakoztató műsorszámokban mérnék össze a tudásuk önként jelentkezők, miközben egy zsűri szavazna. Lehet, hogy a Ki mit tud kitalálói már dollármilliomosok lehetnének?