Mit néznek a gyerekek a tévében?

2006.02.15. 11:00
Az Országos Rádió és Televízió Testület szerint a korhatárkarikák megvédhetik a gyerekeket a fröcskölő vérrel, odaszáradt spermával és kilógó zsigerekkel szennyezett tévéműsoroktól, és a korhatár-besorolást követő szülők kézen foghatják gyerekeiket, és elvezethetik őket a rajzfilmblokkhoz, ahol még él Frédi és Béni, és ahol nem Majka, hanem Spongyabob az igazi sztár. De vajon tényleg csak rajzfilmeket néznek a legkisebbek, és egyébként is hány alsós izgulta végig a 8 milliméter című amerikai thrillert? Tudjon meg mindent a kicsinyek tévézési szokásairól!

A 4 és 12 év közötti korosztály tévénézési szokásait vizsgáltuk. Csalódni fog, aki eddig azt hitte, hogy a túlzásba vitt horrorfilmek miatt verte meg Jancsika a gyerekét az iskolában, de megtudhatja, hogy miért fújja fejből az összes reklámszlogent az egész harmadik bé.

Előzeteseket néznek

A hagyományosan legnagyobb televíziós nézettséget hozó januárt vizsgáltuk az AGB Nielsen elektronikus nézettségmérési rendszerének statisztikai adatai alapján. A hónap első felében a korcsoport nagy része még otthon ült egész nap, hiszen iskolai szünet volt, de a téli hónapokban a gyerekek amúgy is többet ülnek a villogó csodaláda előtt, mint mondjuk tavasszal, amikor már nem fagynak oda a játszótéri hintákhoz.

Hogyan mérik a nézettséget?
Hogyan működik a rejtélyes nézettségmérő rendszer? Mit jelent a nézettség pontosan? Hány néző véleményéből és hogyan számítják ki a hirdetési piacot meghatározó mutatókat? Az AGB Nielsen működésének bemutatása

A legnézettebb műsorok rangsora ebben a korosztályban lényegesen eltér a teljes populáció vagy éppen a kereskedelmi szempontból legfontosabb 18 és 49 év közötti korcsoport nézettségi rangsorától, ami elsőre azt sugallja, hogy a gyerekek tévénézési szokásait nem befolyásolják a szülők tévézési szokásai.

Meglepő módon a hónap legnézettebb műsora a 4 és 12 év közötti gyerekek körében az Tv2 műsorajánlója volt, míg a második helyre az RTL Klub január elsejei időjárás-jelentése futott be. Az előbbit a korcsoport 25,2 százaléka, 235 025 gyerek nézte meg, míg az időjárásra 22,1 százalék, vagyis 229 166 óvodás és kisiskolás volt kíváncsi.

Még meglepőbb, hogy a húsz legnézettebb műsorszám között nyolc a két kereskedelmi csatorna műsorajánlója, de a gyerekek legnézettebb műsorai közé több más töltelékprogram is befurakodott: így az RTL Klub Üzenetek című szösszenete a hetedik lett, (a január elsejei kisfilmet 220 962 gyerek látta), de jó nézettséget ért el például az alig harminc másodperces Sorozatkvíz is. (Az RTL Klubon a Barátok közt után sugárzott telefonos játék felhívást 191 233 gyerek látta január 12-én).

A nézettségi ranglistát böngészve szembetűnő, hogy a gyerekeket legjobban érdeklő műsorszámok általában az esti órákban mennek, a legnézettebb adás például este kilenc óra után pár perccel ment, amikor a konzervatív családvezetési segédkönyvek szerint a gyereknek már a fogmosáshoz és a lámpaoltáshoz kéne készülődnie.

Jobban bírják a reklámokat

Az adatok tanúsága szerint azonban a gyerekek együtt tévéznek esténként a szüleikkel, csak ők nem kapcsolnak el / nem mennek el vécére / nem hoznak egy sört a frigóból, amikor olyan érdektelen műsorszámok jönnek, mint a tévéajánló, az időjárás-jelentés vagy éppen az emelt díjas telefonszavazások hirdetései. Az AGB Nielsen általunk használt adatsorában egyébként nem szerepelnek a kereskedelmi reklámblokkok, de a műsorajánlók sikere és a külföldi vizsgálatok eredményei alapján arra lehet következtetni, hogy a gyerekek a hirdetéseket is jobban tűrik, mint a felnőttek.

Mindezt megerősíti, egy az AGB Nielsen által készített felmérés is, ami szerint "valamivel tovább időzik a breaken (reklámblokkon) a kis települések lakossága, az alsó vásárlóerő kategóriákba tartozó népesség, az 5 vagy több tagú háztartásban élők, a gyermekesek, és a 4-12 éves gyerekek". Az AGB Nielsen szerint ugyan a különbségek nem nagyok, de például egy háztartásban sokkal ritkábban kapcsolják el a tévét a reklámok alatt, ha a családban van 14 év alatti gyerek is.

Éppen ezért érthetőek azok a kezdeményezések, amelyek gyermekeknek szánt műsorszámok környékén teljesen betiltanák a reklámokat. Ilyen reklámtörvényt fogadtak el például Svédországban is, de Magyarországon csak az alkohol és dohányreklámok nem vetíthetőek kiskorúaknak szóló műsorszám előtt és után, és a reklámtörvény csak annyit mond ki, hogy a "reklám nem építhet a kiskorúaknak a szüleik, tanáraik vagy más személyek iránti bizalmára, továbbá a kiskorúak tapasztalatlanságára és hiszékenységére" és "nem szólíthat fel közvetlen formában kiskorúakat, hogy szüleiket vagy más felnőtteket játékok, illetve más áru vagy szolgáltatás vásárlására".

Frédi és Spongyabob

Ha a csatornák önreklámjait és egyéb, rövid promóciós műsorait nem vesszük figyelembe, akkor a gyerekek közt a legnépszerűbb műsor a Dinkák a gatyában című német vígjáték volt január elsején. A német szofterotikus tinivígjáték legrosszabb hagyományait követő filmre az este nyolc órás kezdés ellenére is 228 099 gyerek volt kíváncsi.

A második helyre, ezen a csak szórakoztató műsorokat tartalmazó listán az Irigy Hónaljmirirgy show január 29-i műsora futott be (a gyerekek 21,5 százaléka nézte), míg a harmadik a Cobra 11 január elsejei epizódja (a gyerekek 21,5 százaléka nézte), a negyedik pedig a Barátok közt január 12-i adása lett (a korcsoport 21,1 százaléka látta). Az ötödik helyet az Áll az alku csípte meg a maga 19,7 százalékos közönségarányával.

A legnézettebb rajzfilm egyébként a Frédi és Béni lett a Tv2-n, a január nyolcadikán hajnali tízkor sugárzott részt a magyar kisiskolások 18.9 százaléka izgulta végig. Ez azonban már csak a nézettségi lista huszonnyolcadik helyére volt elég, ami persze nem jelenti azt, hogy a gyerekek már nem szeretik a rajzfilmeket. A listán több tucat rajzfilm szerepel, így például a Spongyabob (18.4 százalékos közönségarány), a Benjámin, az elefánt (18,3 százalék), a W.I.T.C.H (15,6 százalék) vagy éppen a Babar (15,1 százalék). Emellett a rajzfilmsorozatok sok gyereket vonnak el más, inkább felnőtteknek szóló programoktól is. Például amíg az MTV-n tavaly januárban nem volt esti mese addig a Tényeket és az RTL Klub Híradóját a gyerekek 20,3 százaléka nézte meg, idén januárban viszont az esti mese miatt 15,3 százalékra csökkent. A közszolgálati csatorna nézettsége pedig ebben a korcsoportban egy év alatt 4,7 százalékról 11,8 százalékra nőtt.

Már ágyban a helye

Az adatok alapján egyébként a gyerekek egyáltalán nem tévéznek olyan sokat éjszaka, mint ahogy azt a jövendő generáció elkorcsosulásáról szóló elméletek alapján gondolnák. Az esti tíz óra után véget érő műsorszámok közül például a Bérgyilkos a szomszédom című vígjátékot nézték a legtöbben (tíz óra után egy perccel ért véget). Bruce Willis és Matthew Perry vígjátéka a gyerekek 13,2 százalékát érdekelte.

Az este tizenegy után véget érő műsorszámok közül a Nevem: Senki aratott, az olasz-német-francia vígjáték a gyerekek 10,4 százalékát tartott a képernyő előtt még ezen a késői órán is.

Az igazán brutális filmeknek pedig tényleg elenyésző a nézettsége, a 8 milliméter című pornóval, halállal és szadizmussal foglalkozó filmalkotást például csak a 4 és 12 év közötti lakosság 1,8 százaléka látta az RTL Klubon január 21-én este fél tizenegytől. Ez, bár az AGB Nielsen adatai ilyen kis mintánál már erősen pontatlanok, 16 949 gyereket jelent.