Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Félrevezetés miatt feljelentette Koltai reklámját az MTI

2007.10.30. 12:40
Reklámfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál és etikai vizsgálatot kért a Magyar Reklámszövetségtől a Magyar Távirati Iroda a "barcikai ősanya"-médiahack miatt, aminek szeptember végén számos hírportál bedőlt, és ami valójában az új Koltai Róbert-film reklámkapányának volt csupán a része.

A hír, mely szerint "szenzációs fordulatot vett a kazinbarcikai régészeti kutatás", először a Borsban jelent meg szeptember 24-én. A cikk Arday Zsolt régész állításaként azt írta, hogy Kazinvbarcikán találtak egy női csontvázat és több korabeli tárgyat, a lap azt is közölte, hogy minden jel szerint Álmos vezér nővérének, a "barcikai ősanyának" a sírját találták meg. A hírt ezután az MTI is lehozta ugyanazon a napon, 16 óra 39 perckor, ezt követően pedig számos hírportál is beszámolt a hírről, mint például a Stop.hu, a Figyelőnet, a Duna Televízió, az EchoTv, a Magyar Rádió és az MTV honlapja, illetve a Magyarcentrum.hu, a Jobbhirek.hu, és a Kuruczinfó és a Fidesz.hu is. Az álhír félóráig olvasható volt az Indexen és a Népszabadság.hu-n is.

Az MTI szerint nem hibáztak

A Magyar Távirati Iroda most kiadott cikke szerint az ő megyei tudósítójuk a cikk megjelenésének napján megkereste Arday Zsoltot, akiről kiderült, hogy nem régész, hanem történész. Az MTI szerint az újságíró az előírásoknak megfelelően igyekezett ellenőrizni az információ valóságtartalmát és véleményük szerint a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Múzeumi Igazgatóság és a miskolci Herman Ottó Múzeum szakembere lerántotta a leplet a szélhámosságról, a kiegészített MTI-hír 66 perccel követte az eredetit. (Az MTI azonban csak kérdőjellel beszélt átverésről és a múzeum igazgatójának véleményét írta le, nem beszélt egyértelműen szélhámosságról, sőt a következő napokban fotókat is közölt a barcikai ősanya állítólagos sírhelyéről.

Az álhír valódi menedzseléséről két napra rá az Indexen megjelent cikk számolt be először, mi találtuk meg a kapcsolatot az álhír és Koltai Róbert Megy a gőzös című új filmje között is.

Arday Zsolt és Szabó Győző történész szeptember 28-ára rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze "a szenzációs kazincbarcikai lelettel és a Boszorkány-szögben folytatott ásatással kapcsolatban", és a kételyek eloszlatását ígérték. A sajtótájékoztatón azonban már nem ők voltak a főszereplők, hanem a Koltai Róbert-film produkciójának vezetői, akik immár nyíltan, magukat "leleplezve" az új magyar film reklámozására használták fel a rendezvényt.

Ekkor már a Bors is beimerte, hogy együttműködött a szervező Prospero Reklámügynökséggel és a film producerével, Koltai Róbert fiával. "A történet jól elő volt készítve, a szervezők történészekkel egyeztettek, "leleteket" szereztek be , egy valóban élő legendára ültették mondandójukat. A forgatókönyv pontosan ki volt dolgozva, titkos megbeszélésen egyeztettünk, és a szerkesztőségben is mindössze hárman tudtuk, miről van szó" - írta a bulvárlap. (A barcikai ősanya az Index információi szerint valójában nem valódi lelet, hanem egy iskolai szemléltetésre használt műanyag csontváz volt)

Törvény rögzíti a megtévesztő reklám tilalmát

Az MTI beadványában más cikkelyek mellett arra hivatkozik, hogy a reklám nem lehet megtévesztő, annak egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, és a gazdasági reklámból egyértelműen ki kell tűnnie gazdasági jellegének. A reklám továbbá sem közvetlenül, sem közvetetten nem támadhatja vagy ronthatja más termékének, szolgáltatásának hitelét, nem járhat más személy, illetve szervezet jó hírnevének sérelmével. A hírügynökség utal arra a rendelkezésre is: ha a reklám olyan reklámeszközben jelenik meg, amely híreket, szerkesztőségi anyagokat vagy műsort tartalmaz (televíziós-, rádiós hírműsor, nyomtatott sajtó, internetes tartalomszolgáltató), akkor azt úgy kell közzétenni, hogy annak hirdetés jellege egyértelműen kitűnjön. Mindemellett törvény rögzíti a burkolt reklám, valamint a megtévesztő reklám tilalmát.

A fogyasztóvédelmi hatóság elmarasztalása pénzbírsággal is járhat, az MTI reményei szerint pedig a reklámetikai kódex megsértése a szakmán belül riaszthatja vissza a reklámozókat hasonló, hatékonynak tűnő akcióktól.

Szánalmas

"Szánalmas és megdöbbentő, hogy a Magyar Távirati Iroda saját szakmai hibáit igyekszik másra kenni" - nyilatkozta az Indexnek az ügyről P. Koltai Gábor, a film producere, aki szerint nem ők vezették félre a fogyasztókat, hiszen nem adtak ki közleményt, az MTI egyszerűen egy ellenőrizetlen hírt vett át, és aztán most máshol keresi a felelősöket.

"Az álhírrel ráadásul a film reklámozásán túl a magyar média állapotára is fel szerettük volna hívni a figyelmet" - állítja Koltai, aki szerint az akció sikeres volt, hiszen kiderült, hogy nem túl nehéz bármilyen hülyeséget lenyomni a sajtó torkán.

"A reklámkampány megkezdése előtt konzultáltunk jogászokkal, akik szerint legfeljebb Álmos nővérének rokonait bánthatná ez a fricska" - tette hozzá mindehhez Kovács Tamás, a gerillamarketinget kiötlő Prospero Reklámügynökség vezetője.