Hányan nézik a Hír TV-t?

2004.06.04. 08:10
Indulása óta széles körű ismertségre tett szert a konzervatív Hír TV. Meglepő módon azonban a 2002 végén indult csatorna nézettségéről csak becslések jelentek meg a sajtóban, a tévé illetékesei is csupán célozgatnak az eredményekre. Az Index megpróbálta kideríteni, valójában hányan informálódnak a jobboldali televízió híradóiból, hányan mulatnak Kerényi Imre humorán, és hányan kísérik el országjáró túráira Borbás Máriát. Nem sikerült.
A Hír TV "lefedettsége" mintegy 50 százalékos; tehát a magyarországi háztartások körülbelül fele technikailag képes a hírcsatorna vételére, hasonlóan a Viasat 3-hoz vagy a Magyar ATV-hez. A magyar televíziók nézettségét általában az AGB Hungary rendszere méri a teljes lakosságot reprezentáló, folyamatosan karbantartott minta alapján: a kiválasztott háztartásokba mérőműszert telepítenek, amely folyamatosan rögzíti a családtagok tévézési szokásait. Az eredményt az AGB kutatói a megfelelő szorzókkal súlyozzák.

Fél perc százezerért

A kereskedelmi tévék többsége bizonyos rendszerességgel megkapja a nézettségi eredményeket, így azonnal értesülnek saját és versenytársaik sikeréről vagy bukásáról. A 2 százaléknál alacsonyabb átlagos közönségarányt elérő adókról viszont a konkurensek sem kapnak részletes kimutatást. Az adatok azonban nem csupán a műsorszolgáltatónak fontosak, hiszen a hirdetők is ezek alapján tudják felmérni, érdemes-e az adott csatornán reklámozni. Ők még a műsorkészítőknél is részletesebben elemzik a nézettségi eredményeket, hogy üzenetüket a lehető legpontosabban, leghatékonyabban juttathassák el a potenciális vásárlókhoz. Mi több, a magyar tévés piacon szinte egyeduralkodó a GRP alapú elszámolás, vagyis a hirdető nem darabszám szerint vásárolja meg a reklámidőt, hanem az elért nézők után fizet.

Információink szerint a Hír TV-n ezzel szemben darabszámra lehet reklámot vásárolni, mégpedig igen alacsony áron: főműsoridőben 100 000 forintba kerül egy 30 másodperces spot, ami a tévés piacon jelzésértékű ár, és ezt még tovább csökkentik a különféle engedmények. Összehasonlításul: az RTL Klub 2004-es hivatalos árlistája szerint főműsoridőben fél perc reklámidő ára a kereskedelmi csatornán meghaladhatja a hárommillió forintot. Ebben az időszakban az RTL a Barátok köztöt sugározza; a szappanoperát általában kétmilliónál többen nézik. A Hír TV főműsoridős díjszabásához hasonló összeg az RTL árjegyzékében a délelőtti műsorsávnál szerepel: a reggel 6-tól délután 3-ig tartó időszakban kilencvenezer forintért is lehet venni fél percet. A kereskedelmi csatorna nézettsége ilyenkor jellemzően 100 és 300 ezer között ingadozik.

Nagyobb minta kéne

Borókai Gábor, a Hír TV elnöke kérdésünkre elmondta: a csatorna úgynevezett kumulált adatokat kap az AGB-től, vagyis nem percre, csak napra lebontva értesülnek saját nézettségükről. A hírtelevízió azonban - a többi "kis" tévéhez hasonlóan nem elégedett az AGB módszereivel. "Sokkal nagyobb mintára volna szükség a hiteles méréshez", mondta Borókai, hozzátéve: az AGB legnagyobb előfizetői, a nagy kereskedelmi tévék ellenérdekeltek a panel méretének növelésében, hiszen ha jelenleg is övék a reklámtorta zöme, akkor nem érdekük a mérések pontosítása. Azzal ugyanis a kisebb, tematikus csatornák járnának jól. A csatorna elnöke arra is felhívta a figyelmet, az AGB csak háztartásokban mér, miközben a Hír TV számos közintézményben is nézhető. Borókai megemlítette: a Szonda Ipsos és a GfK kutatásai szerint az "üzletemberek" körében a Hír TV az ötödik legkeresettebb adó az RTL Klub, a TV2, az mtv és a Spektrum után. Igaz viszont, hogy a fiatal nézők kevésbé rajonganak a konzervatív hírcsatornáért.

Németh Marika, az RTL Klub kutatási igazgatója az Index kérdésére válaszolva kijelentette: az AGB által jelenleg működtetett, 840 háztartást felölelő mintaméret teljes mértékben alkalmas arra, hogy a nézettség 75%-át adó három földi csatorna, így az RTL Klub nézettségét megbecsüljük. Alkalmas a műsorok nézettségének becslésére, a nézettség alakulásának követésére - mégpedig igen kis szórással -, és alkalmas a reklámidő értékesítésének alapjául szolgáló várható nézettség becslésére is. "A jelenlegi szolgáltatás tehát megfelelő az RTL Klub nézettségének a becslésére, ám a panelnövelés 15-20 %-kal megnövelné a költségeket, így a bővítés üzletileg nem indokolt", áll Németh válaszában. Az RTL kutatási osztályának vezetője elismeri, az AGB által mért adatok valóban nem tartalmazzák a szórakozóhelyeken, kiskocsmákban, kórházakban, munkahelyen történő tévénézést. Nemzetközi tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy az "out-of-home viewing" - nem otthoni tévézés - elenyésző, 1-2%-t tesz a nézettségi adatokhoz, ami nem változtatja meg a jelenleg is érvényes piaci viszonyokat - teszi hozzá.

Egymilliós törzsközönség?

A reklámidő árából merészség volna egyenesen következtetni a nézettségre, figyelmeztet Borókai, egyetlen tévé sem értékesíti ugyanis reklámidejét listaáron, a számlán szinte mindig kevesebb szerepel az engedményeknek köszönhetően. A Hír TV bevételeinek legfontosabb pillére egyébként nem a reklámblokk, hanem a műsorszponzoráció. "A hírtelevíziók nézői használata a weboldalakéhoz hasonlít. Nálunk a kapcsolási szám, a keresettség fontosabb, mint az eltöltött idő, ezért is értelmesebb szponzorációs szerződéseket kötnünk, mint GRP alapon reklámidőt értékesítenünk" - mondta Borókai.

Borókai Gábor jelezte: egyelőre tudatosan nem publikálják a nézettségi adatokat, részben a korábban említett aggályok miatt. A különböző mérésekből azonban az derül ki, hogy a csatornának körülbelül 950 000 fix nézője van, míg további 1,6 millió alkalmanként kapcsol a Hír TV-re. Hogy az egyik legismertebb műsort, Kerényi Imre Szerintem című one man show-ját hányan nézik, azt az elnök nem árulta el, csak annyit, hogy a vasárnap este a Hír TV legerősebb, legnézettebb idősávja.

A Hír TV nézettsége tehát változatlanul titok.