Kubrick hagyatéka Spielberg kezében: 'Al'

2000.07.26. 10:53
Jónéhány évvel ezelőtt röppent fel a hír, miszerint Stanley Kubrick egy sci-fi készítésébe fogott, melyet még soha nem látott minőségű vizuális effekusokkal pakol majd tele, hogy több mint 30 évvel a '2001 Űrodüsszeia' után ismét megmutassa a világnak, hogy is kell az ilyet csinálni. Mivel imádom a sci-fit (már az óvodában is Darth Vader volt a jelem) természetesen bearanyozta a napomat a hír, hogy korunk egyik legnagyobb filmrendezője ismét a tudományos fantasztikum felé fordul. Az már kevésbé, amikor a filmes újságok és website-ok tavaly bejelentették Kubrick, és ezzel együtt a produkció halálát is. Elhamarkodták a dolgot...

Kubricktól Spielbergig

Stanley Kubrick
Az AI ( Artifical Intelligence - Mesterséges Intelligencia ) című film ötlete már jó húsz éve is Kubrick fejében volt, és a kiszivárgott hírek szerint a kilencvenes évek elején a a stáb hozzá is fogott a forgatókönyv kidolgozásához, illetve a előkészületi munkákhoz. Kubrick akkoriban el is készített a filmhez néhány kísérleti vizuális effektet, ám meglátva a Jurassic Parkhoz készült számítógépes dinoszauruszokat, azonnal leállította a filmjéhez optikai úton előállított effektek gyártását, és tárgyalásba kezdett a dínók gyártójával, George Lucas effektcégével (ILM) az együttműködés lehetőségéről.

Kubrick halála előtt...
Kubrick - halála elõtt nem sokkal - úgy döntött, mégsem bízza az ILM-re a trükkök elkészítését. A döntésében elsõsorban az játszott szerepet, hogy Lucas cége méregdrágán dolgozik, de megemlítette azt is, hogy elégedett ugyan az ILM munkájával, de õ még élethûbb, korábban soha nem látott minõségû trükköket szeretne látni a vásznon. Kubrick végül fontolóra vette, hogy saját effektstábot toboroz, és azzal valósítja meg elképzeléseit. Sajnos már soha nem tudhatjuk meg hogy mire lett volna képes ez a csapat, de Kubrick elég maximalista volt ahhoz, hogy azt hihessük: leesett volna az állunk. ( Persze Spielberg munkáira sem a 'Pirx kapitány kalandjai' stílusú trükkök jellemzõk, úgyhogy azért még reménykedhetünk.)

Néhány évvel később kiderült, Kubrick az AI-t későbbre halasztja a Tágra Zárt Szemek miatt, és bár a figyelme elsősorban erre az újabb produkcióra összpontosult, a háttérben közben folyamatosan zajlottak a sci-fi előmunkálatai, tesztfelvételei. Ezek alatt a rendező folyamatosan kikérte a nála jóval fiatalabb, ám nem kevésbé híres Steven Spielberg tanácsait, miután barátainak nemegyszer elmondta, hogy szerinte valójában Spielberg lenne az ideális rendező ehhez a produkcióhoz, mert ha saját maga készíti el az AI-t, akkor valószínűleg túl ridegre fog sikeredni, amit pedig nem szeretne. Sajnos úgy tűnik, ez a kívánsága végül teljesül: Miután Kubrick meghalt, a sajtó a rendezővel együtt a produkciót is temette, ám Spielberg felvállalta hogy ott folytatja az AI munkálatait, ahol Kubricknak sajnos abba kellett hagynia.

Spielberg végül lemondott előkészületben lévő új filmjéről (az egyébként szintén sci-fi témájú Minority Reportról), hogy ő maga rendezhesse az AI-t, sőt a Harmadik Típusú Találkozások óta először a forgatókönyvet is ő írta, mint mondta, kissé kevésbé komorra-komolyra fogva a sztori hangulatát, de mindeközben ügyelve arra, hogy pontosan az jelenjen majd meg a vásznon, amit Kubrick a közel 20 évnyi aprólékos munka során elképzelt.

A történet

Vázlatrajz a film járműveiről
Az AI történetének alapjául a Super Toys Last All Summer Long (A Szuperjátékok kitartanak egy nyarat ) című Brian W. Aldiss novella szolgált, mely azt a közeli jövőt mutatja be, ahol a túlnépesedés miatt sorsoláson dől el, hogy kinek lehet gyermeke. Az alulmaradt nőknek, hogy kiélhessék anyai ösztöneiket, olyan android gyermeket adnak, amelyek képesek érzelmeket is kimutatni.

Kubrick a 'Szárnyas fejvadászról'
Kubrick az AI előkészületei közben néhány munkatársának kifejtette véleményét Ridley Scott sci-fi klasszikusáról, a Szárnyas Fejvadászról:

" Az odáig rendben van, hogy nehéz felismerni a filmben a robotokat. De miért kell őket egyáltalán felismerni és elkapni? Ha mi teremtjük őket, és úgy viselkednek, úgy néznek ki mint mi, miért nem tekintünk rájuk úgy, mint gyermekeinkre? "

A rendezőt elbűvölte a mesterséges intelligencia témája, és az AI-ben meg akarta mutatni, hogy egy intelligens gépet szeretni is lehet. Filmtervére mindig csak így hivatkozott: Pinokkio

A film kétségtelenül ebből az ötletből építkezik majd, azonban rengeteg lesz az olyan elem, ami újdonság lesz még azok számára is, akik olvasták Aldiss novelláját. Kubrick a történetet egy olyan jövőbe illesztette, ahol az üvegházhatás következtében a Föld sarki jégsapkái elolvadtak, az óceánok vízszintje megemelkedett, és a tengerparti területeket elöntötte a víz. Egy ilyen világ félig vízbe merült nagyvárosában (valószínűleg New York) élő egyik házaspár, mialatt arra vár hogy hivatalos engedélyt kapjon egy igazi saját gyermekre, egy robotfiút vesz magához. A történet középpontjában tulajdonképpen ez a mesterséges intelligenciával ellátott szintetikus fiú áll, akinek létjogosultsága abban a pillanatban kérdőjeleződik majd meg, amikor a családnak engedélyezik az igazi gyermeket. A korai forgatókönyvek alapján a film végén láthatunk majd egy rövid jelenetet, ami az alaptörténethez képest csaknem ezer évet ugrik előre, és amelyben a Földet akkorra benépesítő robotok megtalálják a robotfiú maradványit, újra működőképessé teszik, majd szent ereklyeként kezdik tisztelni, mivel ő az egyetlen kapocs a rég elfeledett múlttal, melyben még emberek is éltek a Földön.

A stáb

Cunningham robotjai Björk klipjében
Ami a film alkotógárdáját illeti, nincs okunk aggodalomra. Kubrick évekkel ezelőtt kezdett megbeszélésekbe a film vizuális effektusairól az ILM Oscar-díjas trükkmesterével Dennis Murennel, akinek referenciái között ott sorakoznak a filmtörténet leglátványosabb filmjei: a Star Wars filmek, a Terminator 2, és a Jurassic Park. A legfrissebb hírek szerint Muren félretette összes aktuális munkáját (így pl. a Star Wars második részét is), és csapatával jelenleg teljes gőzzel dolgozik az AI-n.

Stanley Kubrick filmjei:
Eyes Wide Shut (1999)
Full Metal Jacket (1986)
The Shining (1980)
Barry Lyndon (1975)
A Clockwork Orange (1971)
2001: A Space Odyssey (1968)
Dr. Strangelove (1964)
Lolita (1962)
Spartacus (1960)
Paths of Glory (1957)
Killing, The (1956)
Killer's Kiss (1955)
Fear and Desire (1953)
Seafarers, The (1952)
Flying Padre (1951)
Day of the Fight (1951)
A filmben látható robotokat egy fiatal videoklip rendező, Chris Cunningham álmodta meg (több mint egy évet töltött el a robotok tervezésével és kivitelezésével Kubrick házában), aki korábban már dolgozott az Alien sorozat utolsó két darabján, és aki hamarosan debütál első nagyjátékfilmjével is, hiszen rá bízták a cyberpunk alapmű, a Neuromancer megfilmesítését. De érdemes jobban megnézni Cunningham klipjeit is, hiszen például Björk All Is Full Of Love című számához készített videójából, vagy egy korábbi Autechre klipből némi képet kaphatunk arról, hogy miként is fognak kinézni az AI robotjai. (Elárulom: jól.)

Haley Joel Osment a Hatodik Érzékben
A szereplőgárdára sem lehet panaszunk: Az eddigi információk alapján a robotfiút Haley Joel Osment fogja alakítani, aki alig néhány hónapja játszotta le a vászonról Bruce Willist a Hatodik Érzékben, míg az családfő szerepét Jude Law kapta, akit a hazai közönség a Gattaca című sci-fiben láthatott már, nem túl rosszul játszani. A film produceri teendőit - csakúgy mint Kubrick összes filmjénél 1975 óta - ezúttal is Jan Harlan ( Kubrick sógora ) végzi, és az AI 2001-ben mint az utolsó Stanley Kubrick produkció fog a mozikba kerülni. (Ugyanebben az évben egyébként bemutatják majd a mozik Kubrick sci-fi klasszikusának, a 2001 Űrodüsszeiának a felújított változatát is.)

Összefoglalva tehát a film nincs rossz kezekben, csak azt az egyet sajnálhatjuk, hogy ezúttal a vásznon nem olvashatjuk majd azt a szöveget, ami évtizedek óta csak mesterműveknek jutott osztályrészül: Directed by Stanley Kubrick.