Idén már 214 milliárdért reklámoznak

2008.06.10. 15:30
A Mediaedge:cia adatai szerint idén 214 milliárd forintot költenek reklámokra Magyarországon a cégek. A kis kábeltévéknek egyre több jut, de a három országos adó még így is elviszi a tévés reklámok 85 százalékát.

A Mediaedge:cia nemzetközi reklámügynökség felmérései szerint a magyar reklámpiac mérete 2007-ben átlépte a 200 milliárd forintos lélektani határt, és a cég költségbecslése szerint idén már összesen 214 milliárd forint reklámpénzen osztozik a média.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete által a múlt hónapban közzétett, a televíziók önbevallásán alapuló összesítés szerint tavaly körülbelül 70 milliárdot költöttek a hirdetők a tévécsatornáknál, addig a Mediaedge:cia becslése szerint idén már 87 milliárd forintot fordítanak majd tévés reklámokra.

A növekedés nem ilyen jelentős, a nagy, országos földi sugárzású csatornák esetében mindössze 5 százalék, a kábeladóknál is csak 12-13 százalék, de a Mediaedge:cia már a tavalyi számokat is módosította: szerintük az önbejelentésen alapuló összesítésben a csatornák megfeledkeztek körülbelül 12 milliárd forintnyi szponzorációs bevétel bejelentéséről. (A piac aránytalanságát egyébként jól jellemzi, hogy még a kis kábeltévék bevételeinek gyorsabb növekedésével számolva is legfeljebb 13,5 milliárd forint jut ezeknek az adóknak, míg a három nagy csatorna 73,5 milliárd forinton osztozhat idén. Ebből az MTV még a legoptimistább becslések szerint sem vihet el 6 milliárd forintnál többet.)

A rádiós reklámpiac viszont további 3-4 százalékkal csökkent a cég számításai szerint, de még így is nettó értéken 13 milliárd forintot költenek majd itt a hirdetők. Az internetes piac bővülése az elemzők szerint folytatódik, de a növekedés üteme némileg lassul: míg tavaly az összes költés 6,9 százaléka jutott a netes médiáknak, addig idén már 8,9 százalék. Ez körülbelül 19 milliárd forintnyi nettó bevételt jelent összesen ezeknek a cégeknek.