Judit
3 °C
7 °C

A nézettségi helyzet fokozódik

2002.10.18. 08:41
A Big Brother az elmúlt héten is verte a Való világot, a Barátok köztöt azonban már csak elvétve. A Nap-kelte segítségével a Magyar Televízió uralja a reggeli idősávot.
Hogyan mérik a nézettséget?
Hogyan működik a rejtélyes, a televíziók között néha késhegyig menő vitákat okozó műszeres nézettségmérő rendszer? Mit jelent a nézettség pontosan? Hány néző véleményéből és hogyan számítják ki a hirdetési piacot meghatározó mutatókat? Az AGB Hungary működésének bemutatása
A magyarországi kereskedelmi televíziózás talán legizgalmasabb, legszorosabb versenye zajlik. A kereskedelmi csatornák öt évvel ezelőtti indulása után hosszú ideig a tv2 vezette a nézettségi listákat, míg az RTL Klub először a hirdetőknek kedves 18-49 éves korosztály, majd végül a teljes lakosság körében is beérte, majd megelőzte vetélytársát, és fölényét 2002 szeptemberéig folyamatosan növelte. A tv2 megújulása és a valóságshow-k megérkezése azonban gyökeresen felforgatta az erőviszonyokat: a két adó immár hétről hétre váltja egymást a csúcson, győzelmeik múlandók és csupán százalékokban mérhetők.

A Big Brother igazi ellenfele: a Berényi család

Az október 7. és 13. közötti héten változatlanul a tv2 mondhatta magáénak a realityshow-vándorkupát: a Big Brothert rendre többen nézték, mint az RTL Klub Való világát. Az átlagos differencia a teljes lakosság körében, a hétköznapi, kora esti kiadások esetében mintegy 385 000 nézőt tett ki. Megelőzte a Nagy Testvér a Való világot a 18-49 évesek célcsoportjában is. A Big Brother legnézettebb adása egyébként a szombati kiszavazóshow volt, erre csaknem 2 320 000 magyar tévénéző volt kíváncsi.

Ugyanakkor alig maradnak el ettől az értéktől a minden hétköznap jelentkező RTL-es szappanopera, a Barátok közt napi eredményei. A sorozatot szerda kivételével többen kísérték figyelemmel, mint a Big Brothert. Igaz, az eltérés itt jóval kisebb, és a "kereskedelmi" célcsoportban erősebbnek bizonyult a valóságshow-licenc, ami azonban nem meglepő, lévén hogy a magyar gyártású teleregény az idősebb, konzervatívabb nézőknek élvezhetőbb, mint a botrányműsorként közismert reality show. A Barátok közt újbóli erőre kapásához nagyban hozzájárult, hogy az RTL Klub későbbre helyezte át, kivonva így a Big Brother "takarásából".

Híradó: csak fiataloknak

Különös trend alakult ki a két nagy kereskedelmi tévé kora esti - 18.30-as - híradóinál. Megfigyelhető, hogy míg a tv2 Tények című műsorát mindig többen nézik a teljes lakosságból, addig az RTL Klub Híradója kivétel nélkül sokkal jobb eredményeket hoz a 18-49-es célcsoportban. Valószínű, hogy ebben nem a szerkesztők munkája, hanem a hírolvasók személyisége tükröződik: a kora esti Tényeket - Pálffy István távozása óta - Nika György vezeti; az RTL Klub hírműsorában szereplő Erős Antónia és Kurucz Péter közelebb áll a fiatal korosztályhoz.

A reggel a Nap-keltéé

Eddig ritkán tűntek fel a közszolgálati televízió műsorai a sikerlistákon; a Nap-kelte átcsábítása azonban jó beruházásnak bizonyult az MTV részéről. A műsor mindennap 40 százalék feletti közönségarányt ért el, amivel messze maga mögé utasítja mind a tv2 Lazacát, mind az RTL Klub Reggelijét. A közelmúltban több népszerű tévés személyiség - Pálffy István, Friderikusz Sándor, D. Tóth Kriszta - igazolt át a köztévéhez, így várható, hogy a nézettségtortából egyre nagyobb szeletet hasít majd ki a Magyar Televízió.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?