További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Előrebocsátólag jegyezzük meg: a Szuperbuli nyilván sokba kerül, ám még a csökkent értékű nézősereg is meglehetős értéket képvisel a reklámpiacon puszta tömegével, tehát joggal feltételezzük, hogy a reklámbevételek fedezik a műsor költségeit - ahogy az a szórakoztató programoknál elvárható. Az üzletet tehát egyedül társadalmi szempontból vizsgáljuk.
A közszolgálati televízión hagyományosan a politikai elfogulatlanságot, az objektív tájékoztatást szokás számon kérni. Lagzi Lajcsi ezen a pályán nem játszik, műsora az égvilágon semmiről sem ad tájékoztatást, sőt kifejezetten az a célja, hogy mindenféle információt elfelejtsen a néző, kiessen a kezéből az újság, és nézzen bambán a vasárnapi ebéd vacsorára megmaradt roncsai fölött előre, az európai jövő felé egyébként, ahogy arra majd még kitérünk.
Szokás aztán elvárni a minőségi műsorszolgáltatást. Nos, a Szuperbuli, miként a Dáridó is, a mulatósműsor műfaján belül a csúcsminőséget képviseli. Ezt könnyű belátni, ha megtekintjük mondjuk a Fásy-mulatót vagy az ATV hasonló profilú egyéb produkcióit, esetleg visszaemlékszünk a Magyar Televízió ilyenféle kezdeményezéseire korábbról. Lajcsinál nem lógnak mindenféle kábelek a képbe, profi hangmérnökök dolgoznak a keverőpultnál, megfelelő minőségű kamerák mozognak a gondosan kijelölt útvonalakon, olajozottan - zsírozottan! - működik a gépezet, folyik belőle vastag sugárban a szórakozás. Szóval minőséginek minőségi a teljesítmény, legfeljebb a feldolgozott anyag nem tartozik a magasművészethez. De hát tegye fel a kezét, aki kubai vakációjára Immanuel Kantot csomagol a szalmakalapba! Na ugye. Hát még aki itthon marad.
"Ez is a közszolgálati tévé feladata: hogy szociális hálót szőjön a televíziózás terében." |
Megteheti azonban, amit a tv2 nem tehetett meg. Szögezzük le: a Dáridó nem azért került le a kereskedelmi csatorna a műsoráról, mert nem nézték. Azért kellett megválni tőle, mert nem azok nézték, akiknek a reklámozók többsége hirdetni szeret. A Dáridó a nyugdíjasok örömét szolgálta, az unokáktól és gyermekektől ritkán háborgatott nyugdíjasokét, akik estefelé már a keresztrejtvényhez fáradtak, a könyvespolcról már mindent elolvastak, amit életükben el akartak, cica megetetve, a kiskertben meg sötétedés után nincs mit tenni. Ilyenkor jött a jó öreg Lajcsi, és felidézte a régi szép szakszervezeti és brigádmulatságokat, s még ha a Dáridóban játszott zene nekik sem a meghaladhatatlan magasságokat képviselte, azért még mindig elviselhetőbb, mint a kortárs dübörgés.
"Az a másfél millió ember, aki igényli az ő műsorát, könnyedén megugorja a parlamenti küszöböt." |
Ez is a közszolgálati tévé feladata: hogy kiegyensúlyozza a fogyasztási mutatók miatt torzult közszórakoztatási korfát, hogy szociális hálót szőjön a televíziózás terében. A Szuperbuli-típusú esztrád egyébként az európai állami televízióknál is elmaradhatatlan kellék, tessék csak körülnézni a Rai1-en vagy a spanyol TVE-n: szinte pontról pontra ugyanilyen mulatságok folynak hétről hétre, úgyhogy senki ne gondolja, hogy pont emiatt fognak minket leköpdösni az unióban.
Lajcsinak tehát a magyar médiatérképen helye van, egyszerűen azért, mert az a másfél millió ember, aki igényli az ő műsorát, könnyedén megugorja a parlamenti küszöböt, sőt bármely közteret is meg lehetne tölteni velük, úgy még többnek is néznek ki. De mivel ők nehezebben mozognak már, otthonukban kell nekik biztosítani a békés, nyugodt szórakozást, s Lajcsi erre bizonyítottan képes. Az MTV tehát, bármilyen paradoxnak tűnik is, Lajcsi leigazolásával a maga módján teljes erőből szolgálja a közt.