Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Sötéten csillogó űrállomásból jelentkezik már több mint egy hete a Tények, gyakran kapcsolják a pár ajtóval arrébb található newrsoomot, és az első napokban még Máté Kriszta fenekét is látni lehetett. Az Index információi szerint több száz millióba kerülő megújulás mögött új koncepció is felsejlik: a Tények szakított a bulvárral, a karambolokkal és a kétfejű kecskékkel, emellett igazi újságírónak igyekszik ábrázolni riportereit, akik nem csak a puszta híreket tálalják, de meg is próbálják magyarázni az eseményeket.
A megújulás ugyan némileg javította a Tv2 hírműsorának nézettségét, de az RTL Klub Híradója még mindig fölényesen vezet a nézettségi versenyben. Bulvár vagy hírháttér kell a népnek, és egyáltalán mi dönti el, hogy hányan néznek egy hírműsort?
Az RTL adja a hírt
Az RTL Klub felmérése szerint a tévénézők 62 százaléka tartozik a tudatos hírfogyasztók közé, ők azok, akik nem akkor néznek híreket, ha véletlenül arra kapcsolgatnak. A tudatos hírfogyasztók a magasabb iskolai végzettségűek, az öregek és az állami alkalmazottak közül kerülnek ki, míg az alacsony iskolai végzettségűek, vagy éppen az elfoglalt vállalkozók inkább csak alkalomszerűen néznek híreket.
A TGI által végzett kutatás szerint a tudatos hírfogyasztók 43 százaléka az RTL klub Híradójából tájékozódik, 37 százaléka a Tényeket nézi, és 32 százalékuk kapcsol a közszolgálati csatorna hírműsorára. A két kereskedelmi adó nézettsége viszonylag összhangban áll ezzel a felméréssel, viszont az MTV Híradóját jóval kevesebben nézik az AGB Nielsen műszeres kutatási eredményei szerint, mint ahogy azt a tudatos hírfogyasztók megoszlása alapján várnánk, vagyis az MTV Híradójának nézői között nagyobb a tudatos hírfogyasztók aránya.
A három országos földi sugárzású televízió hírműsorának versenyét ebben az évben az RTL Klub nyerte, hiszen a Tények csak júliusban volt nézettebb riválisánál. Októberben például a tévénézők 40,1 százaléka választotta az RTL Klub Híradóját, 34,1 százalékuk a Tényeket, és csak 15,3 százalékuk kapcsolt a közszolgálati csatorna esti hírműsorára, ami egyébként egy órával később kezdődik, mint a két kereskedelmi adó esti hírei.
A Tények megújulása némileg javította azonban a kereskedelmi csatorna pozícióját, hiszen míg két hete az éppen tévét nézők 31,5 százaléka választotta aTv2-t 18.30-tól, addig a múlt héten már átlagosan a tévé előtt kuporgók 33,5 százaléka a megújult Tényeket nézte. Az RTL Klub Híradója eközben némileg vesztett előnyéből, hiszen két hete még a nézők 43,7 százaléka ezt a csatornát választotta, múlt héten ez az arány már csak 40,3 százalék volt.
A hirdetőknek fontos 18 és 49 éves korosztályban is javított a Tv2, de ebben a korcsoportban az RTL Klub is erősített, ami arra utal, hogy a rossz idő beálltával több fiatal ragadt már fél hétkor a tévé előtt. Két hete átlagosan a korcsoport 609 304 tagja választotta az RTL Klubot az AGB Nielsen statisztikai adatai alapján, míg a Tv2-re csak 399 556 kapcsolt, egy héttel később azonban már 673 556 néző választotta az RTL Klubot, de a Tények nézettsége még ennél is nagyobbat ugrott: Bárdos Andrásra és Máté Krisztára a korcsoport 507 328 tagja volt kíváncsi.
Még csiszolnak rajta
A kezdeti sikerek ellenére sok kritika érte a megújuló Tényeket, a díszletek sokakat a Halál Csillag sötét irányítóközpontjára emlékeztetik, és az sem volt egyértelmű, hogy tulajdonképpen miért is kell állandóan élőben kapcsolni a szomszéd szobában ácsorgó riportereket.
"A bulvárhíradó egy állandóan kavargó örvény, egyre mélyebbre húz, és mi egy idő után úgy döntöttünk, hogy ennél már nincs lejjebb, ezért, ha apránként is, de feljövünk a felszínre" - magyarázza a váltást Bárdos András, aki szerint lehet nézett híradót készíteni karambolok és hírességek botrányai nélkül is.
Bárdos András persze kérdésünkre elismeri, hogy voltak hibák a megújult Tényekkel, de ezeket meglátása szerint folyamatosan korrigálják, így az első adás után már nem mutatták hátulról Máté Krisztát, ahogy egy óriási képernyőre tekint fel, most már csak akkor tűnnek fel a riporterek, ha tényleg van mit megmagyarázniuk, és nemsokára a világításon is állítanak, hogy ne legyen olyan sötét és komor a Tények stúdiója.
"A túl sok képi információt már szinte lehetetlen befogadni, ezért a hírműsorokban a világon mindenhol az a trend, hogy a riporterek néha egyszerűen elmagyarázzák a híreket, megmutatják, hogy miért is történnek éppen úgy a dolgok" - jegyzi meg Bárdos András, aki bízik abban, hogy a Tények riportereit a nézők elfogadják majd hiteles és felkészült újságíróknak, és előbb-utóbb egy-egy riporterből akár majd sztár is lehet.
Bárdos András szerint azonban lehet bármilyen hiteles, újszerű és érdekes is egy hírműsor, a nézettségi verseny nem ezen múlik, hanem a híreket megelőző szórakoztató műsorok sikerén, hiszen a nézők többsége egyszerűen csak ott ragad a tévé előtt a fél hetes híradókra. Vagyis a Tv2 szappanoperáinak Mónikát és Balázst kell legyőznie ahhoz, hogy a Tények legyőzze konkurensét.