A Gumimacik lenyomták Gyurcsányt

2005.10.25. 11:34
Minden eddiginél kevesebb látták a Szólás szabadsága ünnepi adását, az október 23-i gálaműsornál pedig még a Gumimacik is több nézőt érdekelt. Félmillió néző alatt a köztévé, Torgyán azonban megnyerte a nézettségi versenyt.

A kereskedelmi csatornák versenyében nincs nagy változás, az RTL Klub már jó ideje stabilan vezet, ezen a héten például a teljes lakosság körében 6,3 százalékkal többen választották, mint a Tv2-t, de a főműsoridőben és a 18 és 49 év közötti korcsoportban ennél is jóval nagyobb, 11,8 százalék az előnye konkurensével szemben.

Félmillió alatt

)Október 23 a tévében - Klikk a képre!

A közszolgálati televízió nézettsége azonban továbbra is folyamatosan csökken, és az MTV még a nemzeti ünnepen sem tudta magához csábítani a nézőket. A csatorna közönségaránya a múlt héten 12 százalék volt, miközben egy évvel korábban még a nézők 14,8 százaléka választotta az MTV-t. A nézői érdeklődés csökkenésének legvalószínűbb oka, hogy a tavalyi év öt legnézettebb műsora közül már egy sem fut a Magyar Televízióban, így eltűnt a Névshowr, a Szeszélyes évszakok, Kató néni kabaréja, a Szatelit és a Szuperbuli is.

Az MTV még október 23-án sem tudta megközelíteni a kereskedelmi csatornákat, a délután rögzített, de este negyed tíztől sugárzott miniszterelnöki interjút a Szólás szabadságában is csupán 439 258-an látták, miközben egy hónapja még 770 680-an nézték az akkor még Friderikusz Sándor vezette műsort, amiben még csak fel sem tűnt a miniszterelnök.

A miniszterelnöki interjúkat egyébként eddig átlagosan 20-25 százalékkal többen nézték, mint a Szólás szabadsága más műsorait, a Medgyessy Péter lemondását követő interjú tavaly augusztusban például 1 457 566 nézőt vonzott az MTV-re.

A Szólás szabadságát megelőző operaházi gálaműsort még ennél is kevesebben látták, hiszen a Gyurcsány Ferenc három és fél perces beszédével gazdagított közvetítés be sem került a hét százötven legnézettebb műsora közé, így csak annyit lehet tudni róla, hogy 380 ezernél biztosan kevesebb nézője volt. Kevesebben nézték, mint a Gumimacik című rajzfilmsorozatot péntek kora délután az RTL Klubon.

Cobra a Napló ellen

A vasárnapot egyébként az RTL Klub nyerte, a Ragályi Elemér rendezte Csudafilm 1 905 234 nézőjével a hét harmadik legnézettebb műsora lett. A reklámozók számára fontos 18 és 49 év közötti korcsoport még ennél is jobban szerette a görög hotelt öröklő budapesti hajléktalanról szóló filmet, hiszen ebben a korosztályban a nézettségi lista élén végzett a Csudafilm.

Hogyan mérik a nézettséget?
Hogyan működik a rejtélyes nézettségmérő rendszer? Mit jelent a nézettség pontosan? Hány néző véleményéből és hogyan számítják ki a hirdetési piacot meghatározó mutatókat? Az AGB Nielsen működésének bemutatása

A Tv2 vasárnapi filmje jócskán lemaradt a magyar vígjátéktól, a Kémkölykök 2-t mindössze 1 549 580-an látták, de ennél is meglepőbb, hogy a Napló kikapott a Cobra 11 című német akciósorozattól: a Tv2 riportmagazinját 1 735 990-an látták, míg a felboruló autókkal és műtűzzel operáló sorozat 1 865 854 nézőt ültetett a képernyők elé.

A hét premierje, a Buzera 1 140 231 vonzott a Tv2-re péntek este, ezzel Torgyán József és Verebes István megverte az RTL Klubon sugárzott Tűz a mélyben című amerikai filmet, ami mindössze 986127 embert érdekelt. A reklámozók által keresett 18 és 49 év közötti korosztály azonban inkább az akciófilmet választotta, a korcsoport 564740 tagja látta a Tűz a mélybent és csak 441237 a Buzerát.

"Alma vagy körte?"

A cikk megjelenése után pár órával Almát a körtével? címmel levelet írt az Indexnek a közszolgálati televízió Magyar Televízió aláírással. A levélben azt fájlalták, hogy az október 23-ai "nemzeti ünnepen annak méltóságához illő" műsoruk összehasonlításra került a "tömegtelevíziós vetélytársak műsorával", ugyanis ez "nem etikus". Mint írják, az MTV "akkor szégyellné magát, ha október 23-án nem ünnepi műsorokat sugározna".

Szerintük ugyancsak szakmaiatlan összevetni A szólás szabadsága ünnepi nézettségét egy olyan korábbi adáséval, amikor "a műsor eleve millió feletti nézőszámmal indult".

A legnépszerűbb műsorok
(Egy-egy műsor csak a legnépszerűbb adásával szerepel a listán)
Teljes lakosság
01. Barátok közt (RTL Klub) 2 324 637
02. Legyen Ön is milliomos! (RTL Klub) 2 082 585
03. Csudafilm (RTL Klub) 1 905 234
04. Győzike (RTL Klub) 1 896 815
05. Cobra 11 (RTL Klub) 1 865 854
06. Esti showder Fábry Sándorral (RTL Klub) 1 737 863
07. Napló (tv2) 1 735 990
08. Jackie Chan: Az első csapás (RTL Klub) 1 705 998
09. Híradó (RTL Klub) 1 695 857
10. Fókusz (RTL Klub) 1 670 246