Akit Brad Pitt kiválasztott magának

2013.07.18. 12:13
Marc Forster rendező 2001-ben jött, látott és győzött, és a Szörnyek keringőjé-vel beírta magát a filmtörténetbe. 2004-ben már Johnny Depp-pel és Kate Winslettel forgatta az Én, Pán Pétert, újabb két év múlva vígjátékot rendezett Emma Tompsonnal és Will Ferrell-lel (Felforgatókönyv). 2008-ban Bond-filmet készíthetett (A Quantum csendje). Most tett egy kísérletet a zombikkal is, a Z világháborúban Brad Pitt-tel a főszerepben menti meg a világot. A rendezővel Berlinben beszélgettünk.

Azt lehetett hallani a bemutató előtt, hogy Z világháború lesz minden idők legdrágább mozifilmje: 275 millió dolláros költségvetést rebesgettek. Ennyi lett aztán?

170 millió lett a vége, szóval egyáltalán nem döntöttük meg a rekordot, azt még mindig Karib-tenger kalózai 3. tartja a maga 300 milliójával.

Pedig abban nem is játszott Brad Pitt. Kezdetektől ő lebegett a szeme előtt, mint a zombirejtély megoldója, vagy csak egy volt a lehetséges főszereplők közül?

Brad Pitt producere is a filmnek, tőle kaptam a forgatókönyvet, úgyhogy inkább azt mondanám, hogy ő választott engem és nem én őt.

Brad Pitt az egyetlen húzónév a filmben. Tudatos volt-e ez a koncepció és miért?

Én akartam így. Amúgy Moritz Bleibtreu is tekinthető húzó névnek szerintem, mindegy mekkora szerepet játszik a filmben vagy hogy épp mi a feladata.

A film Max Brooks azonos című regényének megfilmesítése. Ilyenkor a néző, aki előtte vélhetően olvasó volt, önkéntelenül elkezd összehasonlításokat tenni. Megteszi ezt a rendező is?

Én szeretem, ha egy film önálló életet él, és önállóan is megállja a helyét a könyvtől függetlenül.

És egyéb zombifilmekhez mérte magát?

Nem kellett előtte hónapokig zombifilmeket néznem, ha erre akar kilyukadni, hogy akkor mit és hogyan csináljak, vagy mit ne ismételjek meg, mert mindig is nagy rajongója voltam a műfajnak. Én a saját zombijaimat akartam megalkotni az elődeimtől függetlenül, nagy hangsúlyt fektettem például a mozgásukra. Amikor valaki megfertőződik, vagy megharapják, akkor az illető nálam epilepszia-szerű mozdulatokat produkál. Amikor pedig tömeges mozgásba kezdenek, ahhoz halak és madarak csoportjait tanulmányoztam, az ő mozgásukat vettem alapul a tömegjeleneteknél.

Számos műfajban próbálta már ki magát, az akciótól a filmdrámáig, de a horror eddig még hiányzott a listáról. Miért választotta most ezt a műfajt?

Mindig keresem az új kihívásokat. Ezt a forgatókönyvet Brad Pitt küldte nekem személyesen, így már csak ezt a tényt tekintve is kihívás volt a film, nem beszélve a jó és rossz zombifilmek tömkelegéről. Ilyenkor érdemes felvenni a kesztyűt és valami az eddigiektől eltérőt alkotni, főleg Hollywoodban. Igaz, hogy ennek a filmnek blockbusterként kell működnie, de van egy másik szintje is.

Mi az, ha szabad kérdeznem?

A zombik jó metafora, mert működnek simán csak szórakoztató faktorként is, de ugyanakkor alkalmasak arra is, hogy egyéb dolgokat interpretáljunk velük.

Ha már az interpretációs lehetőségeknél tartunk, érzésem szerint erre a Jeruzsálemben játszódó rész a legalkalmasabb. Az azért nem véletlen, hogy a zombik épp ott törik át a köréjük húzott falat. Megtörténhetett volna ez a többi forgatási helyszínen, Máltán, Budapesten vagy Angliában is, mégsem ott történik meg.

Igen megtörténhetett volna, de nem ott történik…

Sejtjük, hogy mire képes a számítógépes technika. Elárulja, hogy hány zombit maszkíroztak a tömegjelenetekhez sokszorosító használata nélkül?

Úgy 400-500 embert sminkeltünk ki a tömegjelenetekhez, a repülőgépben azonban csak húszat.

A vetítés után egy sötét folyosón kellett bemennem a mosdóba és nem mondom, hogy nem jutott eszembe a laborban játszódó jelenet és egy lehetséges zombitámadás esélye. A pszichológiai aspektus abszolút működik.

Ha, így van, akkor elégedett vagyok. Én még félelmetesebbre hagytam volna, ha rajtam múlik.

A zomiktól való félelem mögött jóval nagyobb és általánosabb félelmek bújnak meg. Van összefüggés a film időzítése és gazdasági válság, az jövőtől való egyre erősebb félelm között?

Mindenképp, hiszen olyan időket élünk, ahol az állandó változás a mindennapi életünk része lett. Az emberek kiszolgáltatottnak érzik magukat a gazdaság ingadozása miatt, a környezetünk pedig egyre fenyegetőbb üzeneteket küld felénk, természetes, hogy a filmipar ezeket a félelmeket felkapja és lefordítja a saját nyelvére.

A zombikkal táplálni akarja a félelmet, vagy épp ellenkezőleg, a végkifejlettel meg akar nyugtatni bennünket?

Ez egy tipikusan mainstream film, persze, hogy az a cél, hogy az emberek bőre alá másszon és hasson rájuk, amit úgy próbálunk elérni, hogy megfelelő mennyiségű feszültséget generálnunk. Nem akartam megúszni a zombikat, a halottakat, ez egy első osztályú mozi, a maximumot adtam bele.

Captura de pantalla 2013-05-28 a la(s) 18.39.01.png

Nem ez az első nagy nyári sikerfilmje, ahol egy igazi nagyágyú látható a főszerepben. Gondolok itt Daniel Craigre A Quantum csendjében. Melyiküket milyen volt instruálni?

Brat Pitt már jóval régebb óta nagy sztár, Danielt gyakorlatilag előtte két évvel a Casino Royal tette azzá. Daniel angol, Brad amerikai, más kultúrából és más színjátszási kultúrából jönnek, de mindkettőt színészóriásnak tartom. Nagyon különböző helyzetekben azonnal képesek reagálni és a legjobb tudásukat adni. Nincs nagyobb öröm számomra, minthogy olyan színészekkel dolgozhatok, akik sokrétűek és érzelmileg is mindent beleadnak abba, hogy az a film peregjen a néző szeme előtt, amit megálmodtunk.

Azért nyugtasson meg, hogy visszatér még a Szörnyek keringőjéhez hasonlatos kamaradrámákhoz.

Biztosan. Igényem van rá, hogy időről-időre megmártózzam ezekben, de ehhez forgatókönyv is kell.