A nagy Argoszótár - Bővített kiadás

2004.09.15. 11:17
Szeptember 16-án mutatják be a mozikban a Való Világ egykori producerének első filmjét, az Argot, ami a rendező szerint egy amerikai B-kategóriás akciófilm történetet helyezi a magyar rögvalóságba, és felidézi majd Guy Ritchie, Tarantino és Kustorica filmjeinek legemlékezetesebb jeleneteit.
Árpa Attila első rendezését a szerény marketingköltségek ellenére is nagy várakozások előzik meg, talán mert a magyar média egykori fenegyereke, a Ha én ezt a Klubról egyszer elmesélem című, botránykönyvként árult visszaemlékezés szerzője a forgatás alatt rendszeresen beszámolt készülő filmjéről a bulvársajtónak.

Az Aranybagoly nyomában

A magyar filmekhez képest sem túl nagy költségvetésű, mindössze 195 millió forintból készült Argo egy kétezer éve Magyarországon elásott kincs körül bonyolódik. Egy kétezer éve, Magyarországon elrejtett római kincset hajszol három különleges kincsvadász csapat: a szupertechnikával felszerelt külföldi műkincscsempészek, a lecsúszott biztonsági őrökből verbuválódott agresszív, ámde primitív szerencsevadászok, és egy testvérpár, ahol az idősebb fiú ógörög-latin szakos bölcsészhallgató, öccse viszont egy fiúzenekar tagja.

A kincs pontos helyét egy római centurió naplója és egy barbár fejedelem palástja mutatja meg, a két tárgy azonban két bűnbanda kezében van, így őrült verseny kezdődik a felbecsülhetetlen értékű Aranybagolyért. A magyar csapat, élén a Balog Tibit alakító Kovács Lajossal egy leselejtezett páncélautón a Balaton felé veszik az irányt, míg a külföldről húsz év után hazatért Tejesember, akit Oszter Sándor játszik, egy high-tech berendezésekkel zsúfolt kamionon a román határ felé indul el. A két csapat a film végén mégis keresztezi egymás útját, sőt feltűnik Görög László, azaz a Tézeusz névre hallgató kincskereső bölcsész is, aki öccsével és egy újságírónővel keresi az ősi relikviát.

A film számos ponton utal nagy, külföldi kultfilmekre, de nem csupán történetvezetésében, vagy a poénokban. Oszter Sándorral, az egykor Rózsa Sándorként híressé vált színésszel Árpa olyan visszatérést képzelt el, mint amilyet Tarantino rendezett Pam Griernek a Jackie Brownban. Nagy Feró pedig többek közt azért szerepel a filmben, mert a nyolcvanas években ő volt a Ford Fairlane mocskos szájú magyar hangja.

2 perc Gladiátor 3 millióból

A forgatás simán ment, csak az első két hét nehéz volt, "hiszen a lényemet sok helyről ismerte a stáb, csak filmgyártási közegből nem" - mondta el kérdésünkre Árpa Attila.

A rendező két hollywoodi színészt is felkért volna a szereplők közé, ha még több pénz folyik be a Ha én ezt a Klubról egyszer elmesélem című botránykönyvéből, vagy az RTL Klubos végkielégítéséből, így azonban Mucsi Zoltánnal helyettesítette Benicio Del Torót, arra viszont rá kellett ébrednie, hogy másik kedvence, a Kill Bill 2-ben Buddot játszó Michael Madsen pótolhatatlan.

A film első jelenetei kétezer évvel ezelőtt játszódnak, és Árpa szerette volna elérni, hogy a nézők már az első pár percben tátott szájjal bámuljanak a vászonra.

"Gladiátoros hangulatban szerettem volna indítani a filmet, persze elvitte volna az összköltségvetést, ha rendesen megcsináljuk, így ötletekkel kellett pótolnunk. Elárulhatom, sikerült megoldanunk" - mondta el a rendező.

"A római kori csatajelenet áldozatokkal járt: egy kaszkadőr például majdnem levágta a fél karját, mert nem stimmelt a koreográfia, de időben bevitettük a kórházba" - ecsetelte Árpa.

Illegális jelenetek

Emellett egy kaszkadőr háromszor is fejsérülést szenvedett a forgatás alatt, más, komolyabb baleset azonban nem történt. Elfogyott viszont tizenegy liter művér a harmincöt napos forgatás alatt, amikor is hol -18 fokos hidegben vacogtak a stáb tagjai és a szereplők, hol 34 fokos gőzfürdőben izzadtak órákat.

A film szűkös költségvetése miatt négy illegális forgatási napot is tartott a stáb.

"A forgatásra szánt idő szűk volt, a pénz pedig kevés. E két tényező indokolta, hogy egyszer-egyszer a stáb kénytelen volt engedély nélkül dolgozni" - meséli Árpa Attila, aki szerint az illegális forgatásnak megvannak a maga szabályai.

"Először is nincs felesleges teher, mert néha el kell futni. Így értelemszerűen nem viszünk büfékocsit, mert az lassítaná a haladást. Ennek megfelelően ilyenkor mindenki azt eszi, amit otthonról hozott. Másodszor: a helyszínbiztosítást magadnak kell megoldanod. Vagyis valaki kiáll az útra és irányítja a forgalmat. Harmadszor pedig, pár ember arra figyel, hogy jön-e a rendőr? Ha mindezt sikerül megoldani akkor rengeteg pénzt, időt és energiát lehet megtakarítani" - avat be minket a takarékos filmkészítés trükkjeibe a rendező.

Forgatás számokban

A hatvannyolc tagú stáb egyébként harminc helyszínen forgatott, és eközben 27 liter kávét és 2875 liter energiaitalt ittak meg. A filmben 3962 vágás van, ami több mint duplája egy átlagos magyar filmben megszokottól, és az operatőr 39 kilométer nyersanyagot használt el a jelenetek felvétele során.

Az Argoban, ahogy azt egy trash-movie-tól elvárjuk, állandóan ropognak a fegyverek, a 103 perces filmben összesen 1217 lövést adnak le, és a filmvásznon három autó, köztük egy Audi S8-as luxuslimuzin is összetörik.

"Az egyik jelenetben egy Audi S8-as lebukfencezik a szakadékba. Legalábbis a forgatókönyv szerint, mert a valóságban sehogy sem akart" - meséli Árpa.

"Az egész stáb hat beélesített kamerával várta egy rohadt hideg kőbányában, hogy a kocsi átbucskázzon és lezuhanjon. A kezdő lökést még egy buldózer is megadta neki, azzal, hogy alányúlt és átfordította. Az autó viszont egy pördülés után megkapaszkodott a szakadék peremén, majd fenékkel előre, szép komótosan lecsúszott. A stáb ismét megpróbálta. Az autó ismét talpon maradt" - emlékszik vissza a rendező, aki csak a harmadik nekifutásra tudta felvenni a szakadékba zuhanó autó jelenetét.

Érdekesség, hogy a filmben megjelenő fiúzenekar a valóságban is létezik, ők a Chili Boyz, Árpa Attila legújabb projektje. Tagjai: a VIVA Plusz műsorvezetőjeként népszerűvé vált Steiner Kristóf, a VV 1 győztese Mészáros Szabolcs, Árpa Attila és Balogh Ádám Gomez, akit a Kész átverés show-ból ismerhetünk. Utóbbi a film szereplője és társproducere is. A zenekar repertoárja ez időszerit még nem túl bő, van egy lassú számuk és egy gyors.

Sikert várnak

A rendező, és a társproducerek, akik közt Árpa édesapját is megtaláljuk, nagy nézettségben reménykednek. Árpa Attila azonban tisztában van a nehezítő tényezőkkel. Először is a szereplőket nem a "mainstreamből" válogatta, mert szerinte nem ettől lesz jó egy film. "Koltai Róbert neve ellenére is bukás lett a Montecarlo!, és Gálvölgyi János neve sem segített a Rap, Revü, Rómeón" - sorolta a tavaszi bemutatókat.

Másodszor, a rendező neve sem feltétlenül húzónév. "Ez kétélű penge - magyarázta -, mert van, aki miattam nézi meg, de van, aki köcsögnek tart, és éppen miattam nem nézi meg a filmet."

A harmadik rossz előjel, hogy Török Ferenc új filmje, a Szezon, ami a Moszkva térhez hasonlóan beindíthatta volna az őszi sikersorozatot, Árpa szerint rosszul kezdett a mozikban. A Budapest Film tájékoztatása szerint a Szezont tizennégyezer néző látta az első héten Budapesten, ami Török huszonötezres reményéhez képest valóban gyengébb eredmény. Ennek ellenére az Argo a Kontroll közönségsikerét is túl szeretné szárnyalni, és Árpa félmillió eladott jegy után lenne elégedett.