Natália
1 °C
7 °C

Ilyen a boksz

2000.05.04. 17:09
Én szeretem a bokszot. De a boksz nem ilyen. És a mozit is szeretem. De az sem ilyen. Amikor kijöttem, a jegyet apró fecnikre téptem és a fejem fölé hajítottam. Csak amikor már a legutolsó darabka is rázuhant a sapkámra, akkor nyugodtam meg annyira, hogy rájöjjek, elég lett volna az egészet a kukába dobni.
A bokszoló maradjon hülye
Ha az ember Antonio Banderas-t és Woody Harelson-t kéri fel sztárnak, akkor már eldőlt a kérdés--hollywoodi mozit készül csinálni. Akkor pedig vannak bizonyos szabályok, amiket muszáj figyelembe vennie.

Persze a hollywoodi szabályokat sem azért találták ki, hogy mindenáron betartsák őket. Természetesen vannak olyanok, amiket különösebb következmények nélkül meg lehet sérteni. Sőt, a szabálysértések akár még jót is tehetnek egy filmnek. De vannak olyan szabályok is, amiket nem érdemes figyelmen kívül hagyni, Ron Shelton forgatókönyvíró-rendező pedig gyakorlatilag az összes ilyet felrúgta. És ez még akkor is hiba, ha tudjuk, hogy a rossz amerikai filmek pontosan az ilyen szabályok betartásával születnek. Ugyanis nem igaz, hogy a jók viszont ezek ellenében--ahogy azt Ron Shelton hinni szeretné.

Első menet: igyekezzünk elkerülni az olyan jeleneteket, ahol tíz percen keresztül csak annyit látunk, hogy három ember beszélget egy százzal haladó autóban. A Nevadai Sivatagban! Hallgassunk inkább a bennünk szunnyadó mozinézőre. Mi sem nézzük szívesen az ilyen jeleneteket. Főleg, ha mindjárt hat darab hasonlóval indul egy film. Főleg, ha azokat a dialógusokat nem Woody Allen írta. Főleg, ha mind a három szereplőn végig napszemüveg van és még a szemüket sem látjuk.

Második menet: ha a történet szerint Jack belép az ajtón, azt látjuk. Nem kell még el is mondani, hogy nézd, jön Jack. Ettől film. Hogy látjuk. Ahol az ilyeneket mondani is kell, azt a rádiójátéknak nevezik.

Harmadik menet: Hitchcock azt mondta a sztárjainak, hogy ne csináljanak semmi különöset az arcukkal, mert nem a színházban vannak. Majd ő úgy fogja összevágni a képeket, hogy néző értse: most meglepődtek, most meg örülnek. Ez az ő dolga, ezért kapja a gázsiját.

Negyedik menet: nem árt, ha a szereplők, feltéve, hogy nem forgatókönyvírókról szól a történet, nem beszélnek és nem gondolkodnak úgy, mint a forgatókönyvet író forgatókönyvíró. Különösen, ha bokszolókról van szó. Ha egy filmben a bokszolók olyan okosak, mint a forgatókönyvíró vagy az őket játszó sztárok, akkor vagy a forgatókönyvíró túl hülye vagy a bokszolók túl okosak (tisztelet a Kokónak és a többi kivételnek). Amikor az okos sztár úgy játssza el az okos forgatókönyvíró által hülyén megírt okos bokszoló-dialógusokat, hogy azért a bokszoló hülye maradjon -- az a halál!

Ötödik menet: kultfilmet nem lehet írni. A kultfilm a moziban terem. Senki nem tudja, hogyan. Ha kultfilmet akarunk csinálni, abból ez lesz: középszerű, unalmas, szar.

Hatodik menet: K.O.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?