Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Idén multiplexben is vetítettetek.
Ott volt egyedül digitális projektor a Greenaway-film kazettájához.
Mekkora feladat volt a filmek megszerzése?
Van pár film, amire nagyon büszke vagyok. Ilyen a Cannes-i díjas török Messze, amit minden nagyobb fesztivál be akar mutatni, így a vándorló kópiát elég nehéz volt megszerezni. De volt még néhány nehezebb feladat. A Ripley és a maffiózók filmtekercse például csak ma, az utolsó nap érkezett meg.
A Fiatal francia hajtások szekció a Gan Alapítvány szponzorálásával jött létre. A hét elsőfilmes francia film vetítési jogdíját, a filmek és három rendező utaztatási költségét fizették. Sok panasz érkezett ezekre a francia filmekre, például a
Sajnos én többet láttam egy-kettőnél.
Szóval ez a baj. A 2003-as francia kulturális évad miatt szenteltünk egy egész szekciót ezeknek a filmeknek. A kérdés inkább az, melyik a fontosabb a kultúrpolitikai lobbizás vagy a nemtetszés.
Tehát jövőre kevesebb lesz?
A kritikát vettem, megbeszéljük. Az elsőfilmes francia filmek számát csökkentjük. Másrészt az idei fesztiválon a franciák nyitottságának, anyagi támogatásának köszönhetőek szerepelhettek olyan koprodukciók, mint a palesztin rendező Elia Suleiman Deus ex machina-, a grúz szereplőkkel grúz nyelven készült Mielőtt Otar elment-, a tadzsik Dívány ra érkeztek a legjobb szavazatok, amúgy A háború ködében is baromi jó film.
Magyar rendezők csak a szakmai beszélgetésen vettek részt. A filmjeik miért nem szerepeltek?
Nehéz magyar filmhez jutnia a Titanicnak, mert mindenki a filmszemlére masírozik. Most forgatnak, hogy januárra elkészüljenek. Antal Nimród a tavalyi blokkjának a sikere után megígérte, hogy mi mutathatjuk be elsőként az első nagyjátékfilmjét, a Kontrollt, de a vadonatúj kópia csak a Titanic végére készült el.
Több filmnek is volt magyar vonatkozása: a Pearl Gluck a Dívány rendezője magyar származású, Gimes Miklós (Mutter - Anya) magyarországi születésű, a Greenaway-film (Tulse Luper bőröndjei) pedig magyar koprodukcióban készült.
Mi is nagyon szeretnénk már megint magyar filmeket látni a Titanicon. Jövőre már díjjal szeretnénk vonzani a hazai rendezőket a fesztiválra.
Tapasztalatod szerint mennyire érdekli a magyar szakmát a fesztivál? Mennyire használták ki a délelőtti ingyenes szakmai vetítéseket?
Mi felkínáljuk a lehetőségeket a szakmának (bár szerintem nincs olyan, hogy magyar szakma). Utazás nélkül nézhetik meg a legújabb fesztivál-sikereket. De a teltházas vetítések után, mikor a közönség ragyogó szemmel, vitatkozva jön ki, alig láttam közöttük egy-két rendezőt.
Hogy szabad-e bemutatni hét alapítványi filmet, amiről megoszlanak a vélemények? Persze fontos a kritikai visszhang, de olyan jó filmek, mint a Dogville és a Messze is vegyes fogadtatást kapott. Másrészt egy-két francia film alapján nem lehet megítélni az egész, 41 filmből álló fesztivált. fotó - Szita János
Mennyiben lesz más a 12. Titanic?
A Titanic számokban
Több mint 18 000-en nézték meg az elmúlt 11 napban a 23 ország 41 filmjét a fesztivál 5 helyszínén az Uránia, a Toldi és a Kossuth mozikban, az Örökmozgó Filmszínházban valamint a Palace MOM Parkban. Összesen 8 rendező és filmszakmabeli érkezett külföldről a Fesztivál meghívására. A különböző helyszíneken 10 közönségtalálkozó, gála és szakmai megbeszélés folyt. Mindezt a 61 fős stáb munkája biztosította.
Szeretnénk megvalósítani régóta dédelgetett titkos tervünket: latin-amerikai filmekből létrehozni egy szekciót. A fesztivál is átalakulóban van: évközben is szeretnénk problémákat megoldani, nem csak három héten át szervezkedni. Ehhez persze pénz kell. Az ünneplés után majd átbeszéljük a tapasztalatokat, kritikai észrevételeket. logisztikai és praktikus dolgokat.
Mennyire vagy összességében elégedett a nézettséggel és a szervezettséggel?
A személyes benyomásom az, hogy amikor kijöttem a teltházas előadásról, várt egy sms, hogy ugyanakkor két másik helyszínünk is teltházzal futott. Komoly infrastruktúra volt, különböző helyszínek, és a stáb összeszervezett munkája mellett a technikai dolgokra is felügyelni. Hát igen, a fesztivál alatt megtanultunk szervezni.