Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Kidman |
Az Órák című film több vitrinnyi nemzetközi fesztiváldíjával és kilenc Oscar-jelölésésével ugyanis tiszteletet parancsoló alkotás, amire a nézők átszellemült arccal érkeznek, sőt a legtöbben még mobiltelefonjukat is kikapcsolják.
Posztmodern pátosz
Ülünk tehát a moziban, katarzisra készen, és az első fél óra nem is hazudtolja meg a várakozásainkat. Három egymásba csavarodó történetet látunk, három függetlenségéért küzdő nőt, akiknek nem csak a világgal, de önmagukkal is fel kell venniük a harcot. A húszas évek elején Angliában Virginia Woolf írónő élete legfontosabb regényét próbálja meg világra segíteni, pár évtizeddel később ez a mű ad erőt egy Los Angeles-i háziasszonynak, hogy kilépjen addigi szürke hétköznapjaiból, míg az ezredforduló New Yorkjában élő leszbikus nő sorsát éppen ez a híres regény árnyékolja be, mivel fiatalkori szereleme - aki, hogy tovább bonyolódjon a sztori, mára homoszexuális íróvá érett- a cseppet sem pozitív főhőshöz hasonlítja lépten-nyomon.
Streep |
Csók és könny
Aztán hirtelen megértjük mi is történik a vásznon, oda az áhítat, és ha nem lennénk elég jól neveltek, talán még nevetnénk is. Nagy igazságok szállnak a szélben, mély filozófia minden elhangzó mondat, nincsenek átvezető részek, könnyed elszólások, itt aztán mindennek súlya van, és ha mégsem, majd az állandóan szóló zongorakíséret súlyt ad neki.
Élettelen, mesterkélt az Órák minden párbeszéde, amitől az amúgy is veszélyesen extrém cselekmény teljesen hiteltelen lesz. Virginia Woolf egyfolytában a halálról filozofálgat a parkban, a leszbikus nőt játszó Meryl Streep elsírja magát a konyhában egy nagy adag rákkoktél társaságában, míg a Los Angelesi-i családanyát alakító Julianna Moore távolba meredő tekintettel beszél a boldogságról.
Moore |
A Billy Elliotot jegyző Stephen Daldry ezúttal tehát egy kicsit túl komolyan vette a forgatókönyvet, és persze saját magát, minden egyes jelenettel meg akarta váltani a világot, és ettől a film olyan lett, mint egy igényesebb, nőknek szóló önsegítő könyv.