További Mozi cikkek
Caviezel passiója
Caviezel nem élt vissza a bizalommal. Sokszor embertelen körülmények közepette viselte a forgatás megpróbáltatásait. A filmet Olaszországban forgatták, de télen, így a hideg volt az egyik fő ellenség a munkálatok során. "Egy szál ágyékkötőben nagyon fáztam. Minden fájdalmat könnyebb lett volna elviselni a hideg nélkül. A fizikai megpróbáltatások már hajnali kettőkor elkezdődtek. Nyolc óra sminkelésre volt szükség minden áldott nap, mielőtt kamera elé állhattam. És nem lehetett leülni. Abban a pozícióban álltam, ahogy később a kereszten kellett lennem. Aztán a forgatás alatt az iszonyú szél szabályosan darabjaimra szedett. A búcsúkban lehet látni azt a mutatványt, hogy egy kerékre feszített és megpörgetett artistát késekkel próbálnak eltalálni, persze sikertelenül. Na, én úgy éreztem magam, mintha minden egyes penge eltalált volna" -nyilatkozta Caviezel a forgatásról.
A fizikai megpróbáltatások a forgatás előrehaladtával egyre csak szaporodtak. A film - annak fizikai brutalitása miatt - egyik legnehezebben befogadható jelenete, amikor Jézust megkorbácsolják. Nem lett volna különösebb baj ezzel a felvétellel sem, ha két ütés a védőöltözet helyett nem Caviezel csupasz hátát találja el. Caviezel hátán még mindig ott vannak azazok a mély sebek, amiket a római katonákat játszó figyelmetlen színészek korbácsai vágtak a bőrébe.
Tekintse meg képeinket! |
A rengeteg fájdalom és szenvedés a keresztre feszítéses jelenetek vége felé elérte azt a pontot, amikor Caviezel úgy érezte, nem bírja tovább. Annyira fázott, hogy legszívesebben befejezte volna a forgatást, de elmondása szerint inkább imádkozni kezdett. "Azt gondoltam, hogy Istent nem érdekli, befejezzük-e a munkát, nem érdekli, mit csinálunk. De rájöttem, hogy csak akkor tudom ezt az egészet végigcsinálni, ha a szívemmel kezdek imádkozni, nem a fejemmel" -mesélte Caviezel, aki a kereszten úgy érezte, hogy Isten a gondjaiba veszi, szól hozzá.
'Ne aggódj - mondta -, engedd, hogy gondodat viseljem, engedd, hogy játsszam helyetted'. És én azt mondtam, hagyom, hogy helyettem játssz, elállok az útból. És ez volt ennek a filmnek a kulcsa. Nem akartam, hogy az emberek engem lássanak. Azt akartam, hogy a Megváltót lássák."
Antiszemita vagy szemita?
A filmben látható rengeteg szenvedésnek, amit Caviezelnek el kellett viselni, Mel Gibson szerint legalább olyan fontos szerepe van a hitelesség szempontjából, mint az arámi nyelvű forgatásnak. "Amikor Mel először beszélt arról a tervéről, hogy az egész filmet arámi, latin és héber nyelven forgatjuk le, azt hittem, nem gondolja komolyan. Aztán kiderült, hogy igen. Mellel dolgozni az első perctől kezdve olyan volt, mint 'egy hurrikánnal keringőzni'. Mindig fel van pörögve, és soha nem tudod, merre visz téged a hihetetlen lendülete. Azt hittem, hogy a nyelvre vonatkozó ötlete lesz a legnehezebben megvalósítható. Később derült ki, hogy a fizikai megpróbáltatások vitték el a pálmát."
Képek a filmből |
Talán ennek a mély elkötelezettségnek is köszönhető, hogy Caviezel nem tudott igazán mit kezdeni a filmet ért antiszemita vádakkal. "Ez a film a legkevésbé sem antiszemita.- szögezte le interjúiban Caviezel, akinek még csak meg sem fordul a fejében, hogy a filmet antiszemitizmussal vádolhatják. "Maia Morgenstern, aki Szűz Máriát alakította, például román zsidó családban nőtt fel, a szülei a holokauszt áldozatai lettek. Mel mindennap őt kérdezte, hogy hithű-e az ábrázolás." - emlékszik a színész, aki szerint Mel Gibson egyenesen szemita filmet akart készíteni, amiben Krisztus nem árja, kék szemű, szőke, ahogy korábban megszokhattuk.
Cavizele többször hangsúlyozta, hogy a kereszténységnek is zsidó gyökerei vannak, és Ábrahám és Dávid a katolikusok ősei is. "Miért gyűlölnénk egymást. Ez a film nem szól másról, mint a szeretetről, az áldozatról, a megbocsátásról és a reményről. Ilyen egyszerű" - összegezte a Passiót a Jézust alakító színész.