A kertmozizás története itthon több mint száz évet ölel fel. Az elsők között a Városligeti nyílt meg 1920-ban, amelyet az 1918-as spanyolnáthajárvány hívott életre. A történelem ismétli önmagát: a műfajt az indokolta, hogy a fertőzés veszélye szabadtéren kevésbé állt fenn, a zárt terű mozikat ekkoriban ugyanis nagy ívben elkerülték az emberek. Az ötletgazdák úgy gondolták, az 1800 férőhelyes nézőtér a Dózsa György út és a Városligeti fasor sarkán visszahozza a mozizási kedvet.
Ekkor még bőven a némafilmek korát éltük, zenei kíséret járt az élményhez. Budapest jelentősebb kertmozijai előkelő helyeken bukkantak fel, a Margitszigeten, az Astoriánál, illetve a lebontott Nemzeti Színház telkén, Bajor Gizi lábnyomában. Ezek a szabadtéri intézmények a másodvirágzásukat a mozizás nagy korszakában, a hatvanas-hetvenes években élték. A televízió ekkor még nem adott mattot a filmnek, a statisztika szerint egy ember átlagosan tizenhárom alkalommal ment moziba évente.
Persze jó lenne azt hinni, hogy az autósmozik a kertmozik farvizein érkeztek az életünkbe, de itthon csak a nyolcvanas években bontogatták szárnyaikat. Volt valamiféle romantikájuk, de ne feledjük, hogy a szocializmusban öt évet kellett várni egy autóra, tehát itthon hatalmas felfutása az autósmoziknak, úgy, mint az Egyesült Államokban, nem volt.
Noha a koronavírus idején nyitott néhány autósmozi, de a streamingszolgáltatók megjelenése a moziba járási kedvet erőteljesen befékezte. Ami a műfaj mellett szól, az az, hogy a hamisítatlan nyár egyik alapattribútuma, egy kert- vagy autósmoziban ülni ugyanis olyan, mint felkapaszkodni egy nosztalgiavonatra. A kalotaszegi népdal pedig úgy tartja: „Ez a vonat, ha elindult, hadd menjen!”

Az egri
Egészségház utcai kertmozi a Káptalan-kertben, a régi cselédházak helyén épült új lakótelepen. A folyamatosan lebontásra kerülő házak helyén új lakóházak épülnek, amelyekben 150 család kap majd otthont. Az építkezéseket a tervek szerint 1962-re fejezik be – írta az MTI 1960 augusztusában
Fotó: Fehérváry Ferenc / MTI Nemzeti Fotótár

1981. szeptember 4.
Mozibuszt üzemeltet a Bács-Kiskun megyei Moziüzemi Vállalat Kecskeméten és környékén. Az IKARUS 255 típusú kétajtós városi autóbuszt úgy alakították át, hogy belsejében 35 fő részére lehet mozielőadásokat tartani. A kísérleti mozibuszt elsősorban a tanyavilágban külterületi iskolákban, üdülőhelyeken, termelőszövetkezetekben, állami gazdaságokban és munkásszállásokon kívánják hasznosítani
Fotó: Karáth Imre / MTI Nemzeti Fotótár

A Bács-Kiskun megyei Moziüzemi Vállalat által üzemeltetett
mozibusz belső tereFotó: Karáth Imre / MTI Nemzeti Fotótár

Szentendre, 1981. augusztus 28. Vetítésre váró nézők a
szentendrei autósmozibanFotó: E. Várkonyi Péter / MTI Nemzeti Fotótár
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM

Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!
Rovataink a Facebookon