Elfeledett fotósaink: Járai Rudolf

2021.10.28. 08:45
Járai Rudolf (1913-1993) a magyar fotográfia kiemelkedő alakja. 1913-ban Triesztben született. Olasz édesapját sosem ismerte, az édesanyjával és nevelőapjával költöztek Budapestre. Eredetileg nevelőapja üzletét vette volna át, de ő inkább tisztviselőnek állt, a Magyar Általános Hitelbankban vállalt állást. Franciául, németül, angolul is jól beszélt, a fotózás és az úszás érdekelte.

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

A '30-as évektől a művészi fotóamatőr mozgalom résztvevője. Képei több kiállításon is szerepeltek, munkáival számos díjat nyert. A II. világháborút követően, 1948-ban választja életpályaként a fotózást. Először a Magyar Képszolgálat munkatársa, majd a Fotó Kisipari Termelő Szövetkezet tagja. 1956-ban a Fotó Kisipari Termelő Szövetkezetet beolvasztják a Magyar Távirati Irodába, innentől 1973-as nyugdíjazásáig az MTI munkatársa.

Jelentős a szakirodalmi munkássága, számos cikket és négy szakkönyvet is írt (Fényképezés; Fényképezés műfénnyel; Korszerű nagyítástechnika; Magyarország madártávlatból).  Reklámfotói, városképei és légi felvételei tették elsősorban ismertté nevét. Míves, jól megszerkesztett képei mögött óriási szakmai tudást őrzött, amit évtizedek során gyűjtött össze. Cikkein, előadásain a magyar fényképészek százai nevelkedtek.

Tanított a Képző- és Iparművészeti Gimnázium fotótagozatán, a MUOSZ Újságíró Iskolájának fotóriporter szakán, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Fotóakadémiáján, a Nemzetközi Újságíró Szövetség fotósképzését irányította. 80 éves korában önkezével vetett véget életének.

Siófok, 1958. szeptember 1. Üzemanyaggal tölti fel gépkocsiját a benzinkútnál a Magyar Népköztársaság Automobil Klub második balatoni autós rejtvény-túraversenyének egyik résztvevője.
Siófok, 1958. szeptember 1. Üzemanyaggal tölti fel gépkocsiját a benzinkútnál a Magyar Népköztársaság Automobil Klub második balatoni autós rejtvény-túraversenyének egyik résztvevője.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1955. január 1. Fiú osztály egy budapesti általános iskolában.
Budapest, 1955. január 1. Fiú osztály egy budapesti általános iskolában.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1959. szeptember 1. Hatalmas üvegfalakat tisztítanak a munkások. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen.
Budapest, 1959. szeptember 1. Hatalmas üvegfalakat tisztítanak a munkások. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1959. augusztus 8. Járókelők sétálnak és mennek át az úton a személygépkocsik előtt, utasok állnak a villamosmegállóban és "tujázók" utaznak a 68-as villamoson a Rákóczi úton.
Budapest, 1959. augusztus 8. Járókelők sétálnak és mennek át az úton a személygépkocsik előtt, utasok állnak a villamosmegállóban és "tujázók" utaznak a 68-as villamoson a Rákóczi úton.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1959. szeptember 1. Anya horgolni tanítja kislányát a Múzeumkertben.
Budapest, 1959. szeptember 1. Anya horgolni tanítja kislányát a Múzeumkertben.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Sopron, 1966. május 13. A soproni Templom utca 15 szám alatti, XVIII. században épült műemléképület belső udvara.
Sopron, 1966. május 13. A soproni Templom utca 15 szám alatti, XVIII. században épült műemléképület belső udvara.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1950. augusztus 1. A buszvezető ellenőrzi a bőröndökkel, retiküllel utazó pár menetjegyét felszállás előtt egy Chausson típusú autóbusznál a Sztálin téri buszpályaudvaron, a Tanninpex (volt bőr és szőrme) Nemzeti Vállalat reklámfotóján. A háttérben a Szent István-bazilika kupolája és tornyai. Erzsébet tér: 1946-tól Sztálin tér, 1953-tól Engels tér, 1990-től ismét Erzsébet tér. A francia Chausson autóbuszok importját 1947 januárjában engedélyezték, 50 darabot kapott a MÁVAUT.
Budapest, 1950. augusztus 1. A buszvezető ellenőrzi a bőröndökkel, retiküllel utazó pár menetjegyét felszállás előtt egy Chausson típusú autóbusznál a Sztálin téri buszpályaudvaron, a Tanninpex (volt bőr és szőrme) Nemzeti Vállalat reklámfotóján. A háttérben a Szent István-bazilika kupolája és tornyai. Erzsébet tér: 1946-tól Sztálin tér, 1953-tól Engels tér, 1990-től ismét Erzsébet tér. A francia Chausson autóbuszok importját 1947 januárjában engedélyezték, 50 darabot kapott a MÁVAUT.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Veszprém, 1954. április 2. Gábor Mihály és Kemény István a Vegyipari Egyetem I. éves hallgatói, a Séd patak festői völgyében készülnek évzáró vizsgáikra.
Veszprém, 1954. április 2. Gábor Mihály és Kemény István a Vegyipari Egyetem I. éves hallgatói, a Séd patak festői völgyében készülnek évzáró vizsgáikra.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1954. augusztus 5. Nagy a forgalom a főtt kukorica árus asszony pultjánál a budapesti utcán.
Budapest, 1954. augusztus 5. Nagy a forgalom a főtt kukorica árus asszony pultjánál a budapesti utcán.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Balaton, 1955. május 4.-5. A balatonfüredi Hajógyárban készült 50 m2-es exportvitorlás a Balatonon. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen.
Balaton, 1955. május 4.-5. A balatonfüredi Hajógyárban készült 50 m2-es exportvitorlás a Balatonon. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Gyöngyössolymos, 1951. augusztus 1. Gyöngyössolymosi parasztasszony rőzsét cipel a hátán.
Gyöngyössolymos, 1951. augusztus 1. Gyöngyössolymosi parasztasszony rőzsét cipel a hátán.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1955. január 6. Gőzmozdony indul a Nyugati rendező pályaudvarról.
Budapest, 1955. január 6. Gőzmozdony indul a Nyugati rendező pályaudvarról.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1955. május 6. Csepel motorkerékpárral tart bemutatót egy fiatalember a budai hegyekben - reklámfotó a MOGÜRT Gépjármű Külkereskedelmi Vállalat részére. A II. világháború után a harcok során megsérült, tönkrement járművek összegyűjtésére 1945-ben létrejött a Gépjármű Roncsgyűjtő és Építő Központ, amiből 1946. február 26-án megalakult a Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Részvénytársaság (MOGÜRT). Az alaptőke 7 milliárd adópengő, részvényesei - egyenlő arányban a KPM, PM és a Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete voltak. 1948-ban a részvénytársaságot államosítják, az új név: MOGÜRT Magyar Autókereskedelmi Nemzeti Vállalat. 1949-ben MOGÜRT-öt a Népgazdaság Tanácsa szakosított külkereskedelmi vállalattá alakította át, így a neve: MOGÜRT Gépjármű Külkereskedelmi Vállalat. Innentől a vállalat felfelé ívelő pályát futott be egészen a nyolcvanas évek közepéig. A cég fő profiljává a gépjárművek és ezekhez kapcsolódó alkatrészek, első beépítésre kerülő- és pótalkatrészek exportja és importja vált. 1968 után - Közúti Járműfejlesztési Program nyomán - az export ugrásszerűen nőtt és vezetett a magyar járműipar fejlődéséhez.
Budapest, 1955. május 6. Csepel motorkerékpárral tart bemutatót egy fiatalember a budai hegyekben - reklámfotó a MOGÜRT Gépjármű Külkereskedelmi Vállalat részére. A II. világháború után a harcok során megsérült, tönkrement járművek összegyűjtésére 1945-ben létrejött a Gépjármű Roncsgyűjtő és Építő Központ, amiből 1946. február 26-án megalakult a Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Részvénytársaság (MOGÜRT). Az alaptőke 7 milliárd adópengő, részvényesei - egyenlő arányban a KPM, PM és a Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete voltak. 1948-ban a részvénytársaságot államosítják, az új név: MOGÜRT Magyar Autókereskedelmi Nemzeti Vállalat. 1949-ben MOGÜRT-öt a Népgazdaság Tanácsa szakosított külkereskedelmi vállalattá alakította át, így a neve: MOGÜRT Gépjármű Külkereskedelmi Vállalat. Innentől a vállalat felfelé ívelő pályát futott be egészen a nyolcvanas évek közepéig. A cég fő profiljává a gépjárművek és ezekhez kapcsolódó alkatrészek, első beépítésre kerülő- és pótalkatrészek exportja és importja vált. 1968 után - Közúti Járműfejlesztési Program nyomán - az export ugrásszerűen nőtt és vezetett a magyar járműipar fejlődéséhez.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1955. január 4. Villamos és teharautók mennek a behavazott Attila úton. Balra a Gellérthegy lába a Szent Gellért-szoborhoz vezető lépcsővel.
Budapest, 1955. január 4. Villamos és teharautók mennek a behavazott Attila úton. Balra a Gellérthegy lába a Szent Gellért-szoborhoz vezető lépcsővel.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár
Galyatető, 1952. november 19. Sűrű köd ül a behavazott fák között.
Galyatető, 1952. november 19. Sűrű köd ül a behavazott fák között.
Fotó: Járai Rudolf / MTI Nemzeti Fotótár