Árpád
-2 °C
4 °C

Neal Stephenson

2000.03.22. 15:11
A kilencvenes évek digitális kultúrájának kulcsregényeit nem a szupersztárrá nőtt hajdani cyberpunk szerzők (William Gibson, Bruce Sterling), hanem a kevésbé sztárolt, ám Thomas Pynchonhoz és Gibsonhoz egyaránt hasonlított Neal Stephenson, "a poszt-cyberpunk scifi Quentin Tarantinoja" (Village Voice) írta. Cybertér, steampunk, megfigyelőhálók, titkosítási eljárások - könyvei e témák körül bonyolódnak.

"Hiro az Utca, a Broadway, a Metaverzus Champs Élysées-je felé tart. Fényesen kivilágított sugárutat lát... Valójában nem is létezik. De e pillanatban milliók tapossák." A Snow Crash (1992) swifti utazása során a közeljövő (virtuális) Amerikájával, a világelsőségét csak a filmgyártásban, a szoftverfejlesztésben és a megrendelt pizza gyors házhoz szállításában őrző szuperhatalommal ismerkedünk. A pizzaszolgáltatókat a tekintélyes Cosa Nostra Inc. ellenőrzi... A Földet hat-tízbilliónyian lakják. Nagyjából egybillió ember rendelkezik számítógép-birtokláshoz elegendő pénzzel, viszont csak a negyedük tekinthető tényleges komputer-tulajdonosnak. Az osztási műveletet folytatva, arra a következtetésre jutunk, hogy nem több és nem kevesebb, mint e negyed negyede tudhat magáénak kellő kapacitású, azaz az Utca-protokoll kezelésére képes masinát. Ez annyit jelent, hogy a Broadway-n akár hatvanmillióan sétálhatnak egyszerre. Hatvanmillió avatára. Övék a hatalom.

Háttér
Avatára
A szanszkrit eredetű szó "megtestesülést" jelent. Eleinte vallásos kontextusban (a hinduizmusban és a buddhizmusban) használták: Krisna például Vishnu kilencedik avatárája. A cyberkultúra avatárái a virtuális tereket benépesítő komplex virtuális lények.

Cypherpunk
"A számítógépes diszkréció, a nyilvános kriptográfiai kulcsok kifejlesztésének és terjesztésének megszállottjai, az anonim elektronikus postafiókok, illetve levelezés gondolatának támogatói. A cypherpunkok ötletei tették lehetővé, hogy az elektronikus levelezés és üzleti tranzakciók a legteljesebb diszkrécióval folyhassanak." (Steven Daly - Nathaniel Wice: Alternatív kultúra. Budapest, 1996.)

Cyberpunk és steampunk
A cyberpunk a nyolcvanas évek scifiindíttatású, de a világűr és a távoli századok helyett a virtuális terek és a közeljövő titkait kutató kulturális, elsősorban irodalmi irányzat. Egyszerre cyber és dühödt punk: "a csúcstechnológia és az utca találkozása" - fogalmazott Gareth Branwyn. Főbb képviselői: Bruce Sterling, William Gibson, Pat Cadigan, Rudy Rucker, John Shirley. A kilencvenes évek elejére a mozgalom megszűnt, az alkotók egyéni utakat járnak, a punkos anarchizmust legtöbbjüknél az apolitikus technoszellemiség váltotta. A cyberpunkból kinövő steampunk kezdetét 1991-ben Gibson és Sterling közös Differenciálgépének megjelenése jelentette. Douglas Fetherling szerint az e kategóriába tartozó művek arról szólnak, hogy "milyen is lehetne a múlt, ha a jövő valamivel korábban kezdődött volna."

"Nincs különbség a modern és a sumér kultúra között" - elmélkedik az egyik szereplő. "A dolgozók többsége írástudatlan, csak az orális tradíciót éltető televízióra hagyatkozik. Ezzel szemben a szűk - a cyberteret látogató - írástudó elit felfogta, hogy az információ a hatalom. A társadalmat azért tartják ellenőrzésük alatt, mert beszélik a mágikus számítógépnyelveket." De az információs hadviselés metavírus nevű atombombája csak felrobban. Hogy aztán a rendszer még újabb vírusokkal fertőzze önmagát.

Steampunk

A Diamond Age (1995) - a közeljövő helyett - Dickens és Viktória királynő korában játszódik. Az alapokat közös regényükben, a Differenciálgépben (The Difference Engine, 1991) Gibson és Sterling rakták le: a múlt másként alakult, a számítógépet, Charles Babbage találmányát már a XIX. században munkába állították. Tehát a jelen és a jövő se az, aminek hisszük, vagy hinni véljük. Stephenson keserédes viktoriánus világának hypertextúra és nanotechnológia az alappillérei. A légteret nem szennyezik füstokádó gyárkémények, a gépecskék okosak és higiénikusak. A kesztyűk öntisztítók, a fegyverek célpontot választanak és elemeznek, a háborúk csak mikroszkóppal látható fémparaziták között dúlnak.

Minden "smart" és interaktív: a könyvek nemcsak felolvassák magukat, hanem a történet menetét a felhasználó ízlése szerint csűrik-csavarják. Az alkalmi tolvajt pedig elektromos sokkba merevítik. Dolgozz keményen, tiszteld feljebbvalódat, légy hű családodhoz - hirdeti az illemkódex. A profit és a prüdéria uralma sablonos figurákba - szélsőséges konformistákba és szélsőséges lázadókba - lehel életet. Newt Gingrich álma válik valóra.

Ellenőrző rendszerek

"Nyugodt, középosztálybeli, vegyes etnikumú környezetben lakom, az egyik nyugati parti nagyvárosban" - olvassuk a Globális Szomszédfigyelőben (Global Neighborhood Watch, 1993). "A magántulajdon elleni bűn az egyetlen valós probléma mifelénk. Máskülönben a környék teljesen veszélytelen. June Cleaver akár délután háromkor úgy sétálhat meztelenül az utca közepén, hogy közben abszolút biztonságban érzi magát. Igaz, azért nekünk is megvannak a saját Eddie Haskell-jeink: kéthetente egy-egy autót csak feltörnek, vagy ellopnak. És évente pár betörés is megesik."

Ám a polgárok még nagyobb biztonsága végett bevetik az információs technológiákat. A potenciálisan veszélyes helyekre videokamerákat állítanak, a felvett anyagot digitalizálják és továbbítják.

Neal Stephenson
Amerikai író.
1959-ben, a Maryland állambeli Meade-ben született.
1984 - megjelenik első regénye: The Big U.
1988 - Zodiac: The Eco-thriller.
1992 - Snow Crash.
1994 - Interface (nagybátyjával közösen, Stephen Bury álnéven).
1995 - The Diamond Age.
1999 - Cryptonomicon.
A rendszer világméretűvé tehető, sőt, az időzóna-eltérések miatt például az ausztrálok álmát Kaliforniából vigyázhatjuk.

"Elképzelem, hogy reggel ülök a laptopom előtt, aztán hirtelen az egyik ablakon élőképeket látok Sydneyből. Az ablak alján két gomb található: az egyik zöld, a másik piros. Ha a vétkes egy kóbor kutya, vagy egy faág, megnyomom a zöld gombot, és az ablak bezáródik. Ha viszont egy tolvaj, akkor a piros gombot nyomom meg, s Ausztráliában egy számítógép durva hangokkal ébreszti tulajdonosát. Talán már más is figyelmeztette, mondjuk az Egyesült Királyságból. Erre az ausztrál az ablakhoz megy, ellenőrzi a bűntényt, nyakon csípi a tettest." Orwellre, az 1984-re asszociálunk...

A Spew című novellában (1993) ugyanilyen szép új világban barangolunk. Stephenson megint első szám első személyben, már-már paranoiás objektivitással tudósít. Televízió City lakói a totális elhülyülés felé menetelnek.

Kriptográfia

Az 1999-es monumentális (kilencszáz oldalnyi) Cryptonomicon a kriptográfiáról szóló sorozat első opusa. A szerző nem tartja magát cypherpunknak, a cím mégis a Cyphernomiconra, a digitális titkosítók FAQ-jára rímel. Holott a Cryptonomicon egy fiktív, XVII. századi (Talmud-szerű) kriptográfiai kompendium.

A nem sci-fi, hanem egyfajta steampunk és techno-thriller elegy történet két idősíkon pereg: a második világháború éveiben és a mában. Történelmi személyiségek lépnek porondra: Douglas McArthur, Alan Turing... A hősök kódokat törnek fel és fejtenek meg.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?