Csúszik a Sorstalanság forgatása

2003.07.24. 09:45
A bürokrácia vagy a túl magas költségvetés miatt kezdik később forgatni a közel egymilliárdos állami támogatású Sorstalanság-filmet?
A tervezettnél legalább egy hónappal később kezdődik a Nobel-díjas Kertész Imre regényéből készült Sorstalanság című, kiemelt állami támogatású film forgatása, mivel jelenleg még nem gyűlt össze a produkció költségvetésében meghatározott, és az indításához elengedhetetlen 2,5 milliárd forint. A producer a mozit 920 millió forinttal támogató államra mutogat, a minisztérium embere szerint a maga műfajában igen drága a Sorstalanság.

Barbalics: nincs ok az aggodalomra

Barbalics Péter és Törő Csaba, a filmet gyártó Magic Media producerei szerint a szeptember 30-ára tervezett kezdést a későn megkötött állami támogatási szerződés hátráltatta. A Kertész Imre Nobel-díjas regénye nyomán készülő filmhez elkülönített 920 millió forintról ugyan már február 19-én megszületett a kormányhatározat, a kulturális minisztérium viszont csak a napokban írta alá a megállapodást a pénzt kezelő Magyar Mozgókép Közalapítvánnyal (MMKA).

Bár a producerek tudják, hogy ekkora összegnél fokozott ellenőrzésre van szükség, azt nem hallgathatják el, hogy a későn szignált dokumentum miatt a külföldi koprodukciós partnerekkel is csúszik a végleges szerződés aláírása.

Megkerestük Magyar Mozgókép Közalapítványt, azt a szervezetet, amely - ha más forrásokból már sikerült biztosítani a produkció költségvetését - a gyártónak átutalja majd az állami 920 milliót. Az alapítvány pénzügyekkel foglalkozó egyik vezetője szimpátiájáról biztosította a filmet, másrészről viszont tényekkel cáfolta Barbalics Péter néhány állítását. A távoli vízpartokon tartózkodó feletteseivel konzultálva azonban hamarosan visszavonta nyilatkozatát.

Mivel lapunknak nem célja, hogy bárkit David Kelly professzor helyzetébe hozzon, megtartottuk magunknak az érdekes információkat, és a pénzt utaló kulturális minisztérium segítségével kíséreltük meg a másik oldalról is megvizsgálni a Magic Media által elénk tárt képet.

Az üdülő nyilatkozik

Foktői Jánost, a kulturális tárca audiovizuális osztályának vezetőjét szintén egy strandon értük utol, ám annak ellenére, hogy a zajokból ítélve a háttérben jó hangulatú beachballmérkőzés zajlott, nem zárkózott el kérdéseink elől.

A szakértő cáfolta, hogy a későn, alig egy hete megkötött szerződés késlekedése kihathatott volna a Magic Media és a külföldi koprodukciós partnerek megállapodására. Szerinte ennél sokkal nagyobb fajsúlyú ugyanis a február 19-én a produkciónak elkülönített 920 millióról hozott kormányhatározat, amit a néhány hét múlva megjelenő Határozatok tárában mindenki elolvashat.

A szöveg ugyan csak magyarul elérhető, de, jegyezte meg Foktői, nincs ez másként a NKÖM és az MMKA szerződésével sem.

Azért késik, mert túl drága lenne?

A csúszás lehetséges okait kereső faggatózásunkra a pihenő hivatalnok a művészfilmtől szokatlanul magas, a kezdeti kétmilliárdosról két és fél milliárdosra növekvő költségvetést említette, megjegyezve, hogy ezen a ponton illetékessége véget ér.

Nehéz az úttörőknek

Barbalics Péter kiemelte, helyzetüket nehezíti, hogy ők a nemzetközi résztvevőkkel folyó filmgyártás hazai úttörői. Ilyen jellegű, magyar főproducer irányításával, de európai koprodukcióban készülő filmet eddig még nem gyártottak itthon.

Aggodalomra azonban nincs ok, vélte a producer. A két legjelentősebb tárgyalópartner, a tervek szerint a költségvetés húsz-húsz százalékát fizető angol Renegade és a német Euroarts nemrégiben tartott a filmről "sikeres prezentációt saját országukban". Németországból így két tartományi alapítvány, egy televízió és az Euroarts saját forrásainak bevonásával mintegy kétmillió eurót vár a produkció.

A Renegade pedig a DCMS nevű, az angol szerepvállalás mértékét vizsgáló szervezetnél tartott bemutatót, amelynek kedvező elbírálása esetén a filmet hivatalos, angol koprodukcióvá minősíthetik. Ez esetben az Egyesült Királyságból befolyt összeget ott is kell elkölteni, de Barbalics szerint ez nem jelent gondot.

A német és angol féllel akár négy-öt héten belül aláírhatják a szerződéseket, vélte a producer.

Az Eurimages pénzére is várniuk kell

A forgatás az ügyek kedvező alakulása ellenére sem indulna el szeptember 30-án, tudtuk meg. A kezdéssel megvárnák a nemzetközi filmes alapítvány, az Eurimages pályázatának október 8-i eredményhirdetését. A Barbalics Péter ugyanis egy pozitív végkicsengésű cannes-i megbeszélés után bízik abban, hogy a produkció jelentős támogatást kaphat ebből a forrásból is. Mivel a pályázati kiírás szerint az alapítvány csak forgatás előtt álló filmeket támogat, mindenképpen kivárják az akár 6-700 ezer eurót jelentő döntést.

A Sorstalanság helyzete mindazonáltal biztató, foglalta össze a helyzetet a Magic Media vezetője. Bár az első csapó várhatóan novemberben lesz hallható, a film előkészítése már lezárult. Kiválasztották az összes szereplőt, így megvan a Köves Györgyöt játszó főszereplő is, egy tizenhárom éves, filmben még nem látott fiú.

Rétes + tészta

Az MMKA elzárkózása miatt homályban maradt, hogy mikor kezdődhet a forgatás, még akkor is, ha tárgyalások - a legkedvezőbb becslések szerint - október 8-ra lezárulnak. Azaz nem tudni, mennyi időt vesznek igénybe az MMKA és a Magic Media köztötti szerződéskötéshez elengedhetetlen vizsgálatok.

A szokásos két-három hétnél valószínűleg hosszabb eljárásra lehet számítani, hiszen a film nagyobb támogatást kap, mint amennyi az alapítvány egész éves költségvetése volt még két évvel ezelőtt.

Az Index Nyilatkozóinak Nevüket Elhallgató Alcsoportja úgy számolta, nem több mint másfél hónapos csúszással a produkció világraszóló példát mutatna nagy hatékonyságú szervezésből.

Barbalics Péter szerint a produkció valóban csak novemberben kezdődik, de ez nem befolyásolja a 2004 őszére tervezett bemutató időpontját.

Barbalics Péter cikkünk megjelenése után írt nyílt levele
Ön azt írta cikkében, a késedelem miatt az "államra mutatogatok", mivel későn született meg az állami támogatásról szóló szerződés, amelyet egyébként a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Magyar Mozgókép Közalapítvány kötött.

Nem mutogattam, nem mutogatok a magyar államra [...]. A szerződés megkötését hosszú előkészítő folyamat előzte meg, és a tárgyalásokon mindegyik félnek az volt a szándéka, hogy átlátható finanszírozását teremtsünk - szakítva a korábbi idők "pénzügyi gyakorlataival." Ehhez pedig - jogosan - garanciákat kér az állam a produkciótól, s mi garantáljuk a tiszta, ellenőrzött helyzetet, közösen a Mozgókép Alapítvánnyal. [...] Ahogy az állam sem költheti felelőtlenül többek között az ön pénzét, úgy minden, államilag finanszírozott film alkotóinak is morális felelősségük, kötelességük, hogy megfelelően gazdálkodjanak a nekik megszavazott állami támogatással.

Cikkében olyan konfliktust sugallt, amely nem létezik. [...] Amióta előkészítjük a Sorstalanság filmprodukciót, amely Kertész Imre, az első magyar irodalmi Nobel-díjasunk regényéből készül, mindenhol - szakmai körökben, civilektől, külföldi filmesektől, és persze a magyar államtól - támogató figyelmet kaptunk a magyar kultúra közös ügyéhez. És ehhez a közös kulturális ügyhöz méltatlan, hogy bármiféle vélt konfliktust sugalljon.