Így tedd tönkre a márkádat: a Jaguar-polikrízis

További Reklám cikkek
-
A Tesco-hűségkártya lassan gyilkol
- A fiú cowboykalap formájú fejjel született, nincsen könnyű élete
- Ez a filmecske két perc alatt olyat mutat, amire évtizedek múlva is emlékezünk
- A csábítás három legnagyobb kihívása: a kutyás, a plüssállatos és a gyerekes nő
- Valószínűleg nem így akarták, és ezen már a szuperintelligencia sem segít
A reklámfilm röviden arról szól, hogy egy csapat divatmodellből lett űrkutató megérkezik a Magenta Színű Mars Bolygóra egy Cipősdoboz Formájú Sárga Lifttel, majd elindulnak egy Dinamizált Catwalk Túrára, hogy megkezdjék A Tudományos Munkát. Megvizsgálják, hogy a Ruházat miként reagál a Légkörre, hogy lehet-e Fehér Festékkel a Levegőbe Festeni, illetve kiszabadítják a Nagy Kék Dobozban raboskodó Embert, Akinek Sárga Kalapácsa Van, hogy végül összeállhassanak egy Közös Fotóra a
Magenta Sivatag Kellős Közepén.
Amikor egy márka identitását szeretnénk beazonosítani, történeteket keresünk. Amikor egy márkáról valami fontosat akarunk elmondani, akkor azt egy történetben tudjuk elmesélni. Ahhoz, hogy egy márkához új értékeket tudjunk rendelni, alkotóként és befogadóként egyformán egy történetre van szükségünk, amiben ezek az értékek megmutatkoznak. Befogadóként én is történetet keresek a filmben, igaz, hogy amit találtam, az inkább a képzeletem szüleménye.
Mert ebben a filmben történet az nincs.
Ezzel szemben van egy csomó póz, látvány, klisé, aminek az értelmét olyan feliratokkal próbálják magyarázni, mint a „ne másolj semmit”, „élj színesen”, „alkoss gazdagon”. Ezek a mondások üresen konganak, a szereplők a pózokon kívül semmit sem tesznek annak érdekében, hogy a feliratozott iránymutatásokat kifejtsék.
Ahhoz, hogy egy márkára az emberek márkaként tekintsenek, nem logó kell meg hangzatos szlogen, hanem a márka részéről egy olyan érzékelés, ami a befogadó közönség számára releváns. Ha ezt a márka megtalálja, és érzi, hogy a közösség mire figyel oda, megalkothatja a saját mitológiáját. Egy sportmárka nem csak felszerelést adhat neked, hanem bátorítást, erőt és támogatást az edzés legnehezebb pillanatában. Egy autómárka nem csak sebességet adhat és mobilitást, hanem olyan univerzális biztonságérzetet, amit az autó használata nélkül is érzel.
Egy márka segítséget nyújt a tulajdonosának abban, amit a tulaj nem tud egyedül megoldani. Ezért egy márka mindig a fogyasztó alá helyezi magát, tulajdonképpen szolgálja a tulajdonosát, és ezt a segítő szerepét meséli el a saját mitológiájában.
Ez a Jaguarnak nem sikerül. Sokan kritizálták a filmet azért, mert nincs benne autó, de egy autómárkáról autó nélkül is lehetne mit mesélni. Itt azonban mese nincs, csak értelmetlen jelenetek randomizált sorrendje. Ami az egésznek ad valamiféle összhangot, az a feliratozás. Ezt nem is nagyon lehet másként értelmezni, mint a márka kinyilatkoztatása, egyfajta tízparancsolata, hogy akkor kedves emberek, mától így kell éljetek.
De egy márkának sosem áll jól, ha uralkodni akar a fogyasztóin.
Persze a Jaguar ráfogja erre a filmre, hogy ez művészi vízió a megújuló márkáról, de a figyelem nem így működik. A közönség nem arra figyel, ami másnak (itt a Jaguarnak) releváns, hanem arra, ami neki releváns. A kritizálóknak pont az a baja a Jaguarral, hogy semmi olyat nem mond, ami nekik releváns lenne. Ezért készül annyi mém és mesterséges intelligenciával elkövetett paródia a Jaguar filmből, mert a befogadó ki akarja tölteni a számára semmitmondásként érzékelt űrt legalább valami viccessel.
A film abból a szempontból tanulságos, hogy érzékelhetővé teszi egy konkrét márka teljes kiüresedését. Ez a fajta történet-nem-mesélés a divatiparban jelentkezett hangsúlyosan már a kilencvenes években, és ezzel egy üresen kongó, csak hatalmas logók bűvöletében élő, ízléssemleges zsákforma ruhákból álló kollekciókat puffogtató világba navigálta magát, ahol hiába az egyre magasabb árcédula, a márka istenítéséből nem születik kereslet – csak érdektelenség.
Nem véletlen, hogy a Jaguar-film a divatiparnak nemcsak a reklámos kliséit használja, hanem a modelljeit is. Ezek a szereplők tökéletesen kifejezik a következménynélküliséget, azt az élményt, hogy még gyerekek vagyunk, hiszen gyereknek látjuk magunkat, akik a pubertás előtt, a felnőttség előtt még bármit megtehetnek, hiszen semminek sincs következménye. Tévedés, hogy itt a diverzitás, az egyenlőség és a befogadás jegyében válogatták volna a szereplőket a woke lobby háttérhatalmasságai – ez sokkal inkább az európai kultúrának egy rejtett mítoszáról, látens vágyáról, a tétnélküliségről szól.
Mert ennek a Jaguar-filmnek nincs tétje.
A nézőnek nincs vesztenivalója. Ha nem lesz jaguaros, ha nem írja be az év végi fogadalmai közé, hogy jövőre autót kell cserélnie, akkor nincs tét, ami lefoglalná a figyelmet. Hiába nézzük ezt a filmet, nem tudunk vele mit kezdeni, hiszen semmit sem mond arról, hogy mit veszíthetünk és mit nyerhetünk.
A film állítólag egy teaser, azaz beharangozó kreatívként szolgált a hét elején a Miami Art Weeken bemutatott koncepcióautó, a Jaguar Type 00 elé (ez se egy szerencsés elnevezés, de ezt most hagyjuk). Most, hogy túlestünk ezen, inkább elveszettebbek lettünk, mint okosabbak.

Miközben a reklámfilm és a bemutató esemény is megerősítette, hogy a Jaguar-alapító William Lyonstól idézett „Copy Nothing”, azaz ne másolj semmit a márka fő szlogenje, koncepcionális iránymutatója, a tisztán elektromos meghajtásra átállni készülő Jaguar koncepcióautója külsőre az 50-es, 60-as évek formavilágát „másolja”, míg belsőre a 2010-es évek megalomán elektromos autós törekvéseit valósítja meg nagy teljesítménnyel, nagy mérettel és nagyon kevés utasüléssel.
Arról nem is beszélve, hogy a hatalmas, de csak kétüléses sportkocsinak olyan hosszú orra van, mint egy V12-es benzinesnek a régi szép időkből – csakhogy erre a hosszú orra már semmi szükség. A „ne másolj semmit” helyett életbe lépett a „másolj bután” parancsa?
Miközben a teljes európai autóipar gazdasági válságban van, a Mercedes és a Volkswagen teljesen nyilvánvalóan belebukott a hozzáadott értéktől hemzsegő elektromosautó-platformjaival, a Jaguar „bátor kreativitással” beleáll az ügybe, és arra a felső polcos kínálatra akar rátermelni, ahol hemzsegnek az eladhatatlan márkák és autók.

Az európai autómárkák egyetlen menekülési útvonala az lehetne, hogy újra bogarat és kacsát gyártsanak tekerős ablakemelővel, a marketingosztályokon az új hozzáadott értékként az „elvett értéket” kezdenék kitalálni, és az árak visszakerülnének arra a szintre, ahonnan a tömegpiac is tud vásárolni, nem csak a felső szegmens.
Hát ez is a rebranding része lehetett volna a Jaguarnál, ha egy pillanatra is elgondolkoztak volna azon, hogy kinek is akarnak autót eladni, és mertek volna „bátran kreatívkodni”, a többi autógyártót „nem másolva” mintát mutatni a márka közösségére és nem önmagára fókuszáló márkaépítésről, piacorientált és vásárlóérzékeny termékfejlesztésről meg egy kevés szerénységről.
Érdemes végighallgatni Gerry McGovern, a Jaguar kreatív igazgatójának prezentációját a koncepcióautók bemutatójáról. Ez a mennyiségű öntömjénezés még egy influenszertől is sok lenne, de a kreatív igazgató arcátlanul, részletekbe menően magasztalja a saját munkáját, mire a közönség időnként lelkes tapssal reagál.
Kár, hogy ezt a közönséget a videó egyszer sem mutatja.
(Borítókép: Northfoto / ZUMA Press Wire / Jaguar Land Rover)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Kultúr
Sárközi Ákos: Én vagyok az elszenvedője minden trollkodásnak
A séf meglepő dolgokat talált az ételekben.
március 22., 09:49
- Kultúr
Úgy fordították előnyükre a világválságot, mint senki más
Talán egyetlen nemzedéket sem érintett annyira a változás, mint az Y generációt.
március 21., 16:05
- Kultúr
Napóleonnal is mulatott a nőcsábász utazó, aki a mai napig hatással van az életünkre
Mennyire ismeri Goethét, a nőcsábász kalandort, aki megreformálta az udvart és az irodalmat?
március 22., 05:50
- Mindeközben
Papp Máté Bence elárulta a valódi okát annak, miért lépett ki a Fricska együttesből
16 perce
- Kultúr
Felesége utolsó gondolatait osztotta meg Cserhalmi György
A nemzet színésze kilenc éve veszítette el korábbi párját.
március 22., 15:43
- Kultúr
A Peaky Blinders alkotója utánozhatatlannak nevezte Cillian Murphy alakítását Thomas Shelbyként
Steven Knight a többi színész teljesítményéről is elmondta a véleményét.
március 21., 21:25
- Kultúr
Szívszorító kéréssel fordult a rendőrséghez Gene Hackman lánya
Telefonon beszélt a hatóságokkal, miután holtan találtak a sztárpárra.
március 22., 14:04
- Címlapon
A Revolutot is táncba hívnák a bankok az ATM-telepítési programban
A kétezer főt meghaladó településeken racionális lehet a készpénzkiadó automaták telepítése.
55 perce
- Kultúr
Amikor végleg elszabadul a pokol, és még egy pofon is elcsattan
A Főhős Te vagy! sorozat az Indexen, a regényfolyam epizódjainak nyitott a vége, szavazzon a folytatásról!
2 órája
- Kultúr
Mész az utcán, nevetnek rád, de nem tudják, hogy benned van József Attila
Ez az őrület egy formája.
március 22., 11:20
- Címlapon
Háborúra készül Lengyelország, katonák százezreinek kiképzésébe kezdenek bele
A cél, hogy Lengyelországban minden felnőtt férfi hadra foghatóan képzett legyen.
23 perce
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij vészjósló kijelentés tett: Vlagyimir Putyin hamarosan meghal, és akkor mindennek vége
9 órája
- Kultúr
Metál a harcmezőről: amikor Tolsztoj és Kafka találkozik a páncéltörő rakétákkal
Ha egy ország harcban áll, nem táncdalokra van szüksége.
március 21., 15:33
- Mindeközben
Váratlan csavar a Farm VIP-ban: Dopeman feladta a párbajt, hogy mentse Fekete Pákót
3 órája
- Címlapon
Elsüllyedt egy turistákat szállító tengeralattjáró Egyiptomnál, hat ember meghalt
Kilenc ember megsérült, négyük állapota válságos.
3 órája
- Kultúr
Még annál is borzasztóbb lett az új Hófehérke-film, mint amire számítottunk
A Disney most megint meggyalázott egy sokak által imádott meseklasszikust.
március 22., 19:22
- Kultúr
Bojkottálja az Egyesült Államokat Donald Trump miatt a neves magyar zongorista
Lemondta jövő tavaszi fellépéseit.
március 20., 09:37
- Címlapon
Hatalmas a káosz Rajkánál, több mint tíz kilométeres a torlódás
Egy olvasónk szerint a kamionosok verekednek, és egész éjjel hallatszott a „dudaszó”.
6 órája
- Címlapon
Karácsony Gergely szerint szégyen, amit Vitézy Dávid és Magyar Péter csinált
A főpolgármester szerint szégyen és gyalázat, ami történik.
5 órája
- Címlapon
Kocsmák, tüntetés, poloska, Pride, járványok, nyugdíjemelés, MNB-pénzek – ilyen volt a Kormányinfó
Gulyás Gergely az újdörögdi kézigránátos balesetről is beszélt.
3 órája
- Kultúr
Közzétették az első jeleneteket Leonardo DiCaprio új filmjéből, ami címet is kapott
Látott már terhes anyát gépfegyverrel lövöldözni?
március 22., 19:59
- Kultúr
Kisebb lázadás tört ki Takaró Mihályék kitüntetése miatt
Tompa Andrea, Tóth Krisztina és Garaczi László is beállt a Szépírók Társasága mögé.
március 20., 08:27
- Kultúr
Ez a doboz meghatározta a rendszerváltás előtti időszakot, az állam játékszerként használta
Azt remélik, nem tér vissza.
március 21., 05:55
- Kultúr
„Mindaz, amit értékesnek tartanak életemben, Magyarországról származik”
André Kertész Szigetbecsének ajándékozott képeiből nyílt kiállítás a Capa Központban.
március 20., 21:20
- Kultúr
A Hunyadi-sorozat főszereplője az ágyjelenetekről: Nem vagyok szégyenlős, de nagyon kemény munka
A színésznek lustaságát is le kellett győznie a szerep kedvéért.
március 21., 12:13
- Kultúr
A nők fekete kendőben ebédelnek, miközben Edith Piaf szól a szökőkútból
A világ legmagasabb épületétől a legkedvesebb pincérekig.
március 20., 15:38
- Mindeközben
Drew Barrymore-ral olyan dolog történt az első randi után, ami felért számára egy hatalmas pofonnal
8 órája
- Kultúr
Nádasdy Ádám: Bár volna homoszexuális propaganda, én örülnék a legjobban
Az író szerint szégyen, amit a Fidesz csinál.
március 20., 12:01
- Kultúr
Húspiacra hajtják a lányokat, amit bálnak neveznek
Ezért üt akkorát ma is a Bennet család története.
március 20., 19:25