Robot T-Rexszel játszik a Star Wars-bábos

2010.02.09. 12:32
Áprilisban már mi is sétálhatunk a Sportarénában a BBC óriás robotdinóival, amiket Sonny Tilders épített a csapatával. Az ausztrál trükkmestert, aki korábban A Sithek bosszúja vukijelmezeit varrta, e-mailben faggattuk a műanyag hüllőkről és a kihalófélben lévő animatronic technikáról.
Sonny Tilders, Creature Designer
Sonny Tilders, Creature Designer

Már 5 évesen is műanyag dinókkal játszott a kádban?

Nem, soha sem érdekeltek a dinoszauruszok, egészen a mostani show-ig. Előtte robotűrlényeket, mechanikus papagájokat, kutyát, halat, ogrét, vukit meg járkáló óriásnövényeket készítettem.

Mi volt az első habszivacs teremtménye?

Egy R2D2-modell, de azt fából és üveggyapotból készítettem a középiskolás rajzórámra.

Ha már Star Wars: miket készített a A Sithek bosszújához?

A nemoidiai szenátorokat. De a legjobb természetesen az volt, amikor rám bízták a vuki harcosokat is. Én és a csapatom csináltuk Csubakka új jelmezét, és nagyon jó volt együtt dolgozni Peter Mayhew-val , aki már az eredeti trilógiában is ezt a karaktert játszotta.

És a Narnia?

Ott csak apróbb feladataim voltak, bábosként és technikusként.

Melyik gumiszörnyére a legbüszkébb?

A Farscape című sci-fi sorozat űrlényeire. Abban a trükkcsapatban csupa tehetséges emberrel voltam körülvéve. Kegyetlenül szoros határidőkre kellett elkészítenünk 12 különböző fajú idegen lényt minden egyes évadhoz, mozifilmes minőségben. Rengeteget tanultam, úgy érzem, ha nincs a Farscape, most nem én lennék a Séta a dinoszauruszokkal vezető dizájnere.

És mit csinál egy creature designer?

Ő irányítja a tervezői munkát a kreatív és a gyakorlati fázisban, hogy a lehető legtökéletesebb, szinte élőnek tűnő teremtmények születhessenek. Ehhez a legjobb, legtehetségesebb embereket kell összeszedni. Egy vezető dizájnernek fontos tulajdonsága az objektív elemzőkészség, hogy el tudja mondani, mennyire állunk jól vagy rosszul egy lény megépítésével.

Hogyan lett animatronic engineer?

Ausztráliában nincs külön ilyen képzés. Eredetileg grafikus dizájnernek tanultam, 88-ban végeztem a Swinburne-ön. A trükkcsapatom többi tagja egészen más területekről jött: van köztünk gépészmérnök, jelmeztervező, színházi kelléképítő és hegesztő is. Ez a gyönyörű az animatronic technikában: ha igazán jó munkát akarsz végezni, az összes fenti szakértelemre szükség van.

Mennyi idő alatt készül el egy robotdinó?

Változó. Az európai show-hoz 21 robot készült, mindenféle méretben. A legkisebb akkora, mint egy macska, a Brachioszauruszunk viszont 3 emelet magas, 11 méter. A nagyobbak összerakása 3 hónap volt, ezalatt műhelyből műhelybe vándoroltak: az acélvázzal kezdtük, a testtel folytattuk, végül jött a bőr megvarrása és a festés. Nagyjából 55 ember kellett ahoz, hogy életre keljenek.

Melyik a kedvence?

Az alloszaurusz. Tökéletesítettük az első fellépése óta: új nyakat terveztünk neki, ami hihetetlenül hajlékony, ugyanakkor könnyen irányítható.

Mi volt a legizzasztóbb helyzet, ahol a legtöbbet kellett agyalni egy technikai megoldáson?

Nehéz volt a hüllők bőrét olyan anyagból megcsinálni, hogy élethűnek tűnjön. Mert ugyanakkor rugalmasnak, könnyen megformálhatónak, és fényesnek kellett lennie. Mielőtt összeraktuk volna a dinókat, rengeteg anyaggal és technikával kellett kísérleteznünk.

Samuel L. Jackson minden forgatásról hazavisz valamit. Ön is elrakta emlékbe a dinómodelleket?

Érdekes, hogy az emberek mindig azt hiszik, egy szörnydizájner otthona tele van a teremtményeivel meg egyéb filmes ereklyékkel. Nekem csak fotóim vannak. Igaz, abból rengeteg.

Nem elavult szórakozás robotszörnyeket nézni a 3D-mozi korában?

Nem, mert a Playstation-rajongók vagy a 3D-s mozik látogatói igazából valami kézzelfogható dologra vágynak. Mindenki tudja, hogy ami a képernyőn van, az számítógépes grafika, ami soha nem jelenik meg ténylegesen a térben. A mi előadásunk ennek pont az ellentéte, de hogy 3D mozi vagy a sétáló dinoszaurusz kell-e a közönségnek, azt majd a bevételi adatok döntik el.

Séta a dinoszauruszokkal show

Papp László Budapest Sportaréna, 2010. április 2-4.

Ai SUMMIT konferencia 2024