Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNem kis bravúrt hajtott végre a Magyar Televízió az elmúlt két évben. A szervezeti átalakítás jegyében elkezdte leépíteni a szállítási részlegét, az első körben a 72 embernek majdnem a felét elküldték. Emiatt három dolog is történt.
- a szervezeti költség valóban csökkent, a 2005-ös 202 millióról 192 millióra.
- A napi tevékenység biztonságos és szabályszerű ellátása rendszeresen nehézséget okoz.
- A taxiköltség évi 64 millió forintról 106 millióra ugrott. (A 106 milliós taxiköltséget úgy sikerült produkálni, hogy az MTV-nek jelenleg 56 személygépkocsiija van.)
Mi következik ebből? A Magyar Televízió szerint az, hogy a létszámleépítést tovább kell folytatni, a szállítást szolgáltatásként kell megrendelni.
Az indoklás szerint az MTV igyekszik kiszervezni
Maradna 25 ember (stratégiai okok miatt szükséges gépjárművezetők, és a felügyeleti, ellenőrző tevékenységet ellátó személyek), az autók jelentős részét pedig bérelnék, karbantartással, javítással együtt.
És ha már eddig eljutott az MTV, akkor egyúttal le is cserélné 119 darabos flottája jelentős részét, mert a járműpark elöregedett, további üzelemtetése nem végezhető gazdaságosan. A személyautók jelentős része 2004-es beszerzésű, a teherautók azért jóval több, mint tízévesek. A legöregebbek a közvetítőkocsik, de ezeket most nem cserélik le, mert a berendezések átszerelése jelentős költséggel járna. A köztévé 95 új járművet bérelne, ebből négy vezetőit, 20 személyautót, 20 egyterűt, két terepjárót, kisbuszt, teherautókat, de még egy buszt is.
Ezzel amúgy összesen évi 40 millió forint megtakarításra számít az MTV, számolnak ugyanakkor azzal is, hogy a szolgáltatások megrendelésével (az eddig házon belül megoldott szervíz, sofőrök óradíja) piaci szintre árazódik.
További előnyként említi az MTV előkészítő anyaga, hogy a taxiköltség csökkenése is várható, ugyanis a személyautók száma 42+14-ről 63 darabra nőne, és minél többen rendelkeznek személygépkocsival, annál kevesebben vesznek igénybe taxiszolgáltatást. Ebbe a gondolatmenetbe valóban nehéz lenne belekötni, a számítások pedig alá is támasztják ezt: egyenesen 83 millió forintra zuhanna le az MTV taxiköltsége évente.
Az MTV kuratóriuma ma tárgyal az előterjesztésről. Nem biztos, hogy átmegy a javaslat. Egyrészt azért, mert a fideszes kurátorok szerint nincs kellően alátmasztva, hogy valóban bérlettel kellene megoldani az MTV gépjárműigényét. És egymásik érv: a márciusban lejáró mandátumú Rudi Zoltán már ne kössön hosszú távú szerződéseket, döntsön ilyen ügyekről az elnöki pályázat nyertese.
De legalább a kuratórium már nem a saját autóiról dönt. Tavaly tavaszig ugyanis a Magyar Televízió Zrt. biztosított járműveket az elvileg a működését felügyelő MTV Közalapítvány kuratórium elnökség tagjainak is, már igényt tartott erre. Ez amúgy az Állami Számvevőszék szerint törvénytelen, mert a kuratórium elnökségi tagjai az MTV Zrt-től a médiatörvény szerint ugyanis semmilyen jogcímen díjazásban nem részesülhetnek. Rudi Zoltán az elnökségi tagoknak adott autókat – amúgy az ellenzéki kurátorok érkezésekor – márciusban visszavonta. Végül több kurátor megvásárolta az addig használt autóját az MTV-től.