Kell reklám a magyar köztévébe? Szavazzon!

2008.01.18. 00:27


Érdekli a közszolgálati tévében egy menstruációs fájdalmakra szolgáló gyógyhatású készítmény reklámja? Esetleg egy rendkívül gyorsan guruló autóé, amitől fiatalosnak, lendületesnek és szabadnak érzi magát? Vagy épp ellenkezőleg? Örülne, ha legalább egy olyan csatorna lenne, ahol ezekkel nem találkozik?

Létezik olyan köztévé, ahol nincsen reklám, ugyanis a tévé vezetői úgy vélik, a piaci érdekeket élesen el kell választani a közszolgálatiság alapelveitől, és a hírgyártás folyamatától. A közszolgálatiság stréber szuperpéldájánál, a BBC-nél így van ez.


A brit vállalat mindig is büszke volt arra, hogy független a mindenkori hatalomtól, és a különböző üzleti érdekektől is. Ezt úgy valósította meg, hogy - egy törvény értelmében - évi ötvenezer forintnak megfelelő előfizetési díjat szed a tévétulajdonosoktól, és ebből tartja el rádió és tévéadóit, és az egyre népszerűbb hírportálját is. Utóbbin azonban 2007 novemberében megjelent néhány reklám, igaz a britek nem, csak a külföldi júzerek láthatták. Állítólag azért, mert a digitális átállás miatt megnőttek a cég költségei – a reklámok megjelentetése mellett 2500 munkatársat elbocsátottak.

Január elején pedig Nicolas Sarkozy magyar származású, francia köztársasági elnök jelentette be, hogy angol mintára azt tervezi, eltörli a reklámokat a francia közszolgálati televízióból. Ezzel 800 millió eurós veszteséget okozna annak az öt állami tévének, amelyekre a rendelkezés vonatkozik. Kormánya ezt a hiányt azzal pótolná, hogy magasabb adót róna ki a kereskedelmi tévékre, az így befolyt plusz összeget pedig a köztévék fejlesztésére fordítaná.


A kérdés tehát nem egyszerű, de a fenti példák adottak. Mert bár a reklámok a film legizgalmasabb pillanatában jönnek és hülyén vigyorgó gyerekek esznek benne gusztustalan pudingot, mégiscsak biztosítják a minimális nézőszámérzékenységet (= jó műsorok igényét), valamint azt is, hogy ne kizárólag állami pénz legyen a televízióban.

Na és most szavazzon.