Már az MP3 lejátszókat sem viszik

2011.09.21. 13:04
Az online vásárlók körében a tavalyi évhez hasonlóan az elektronikai termékek a legnépszerűbbek – mutatott rá a KutatóCentrum által évente készített E-Shopping Electronics Report.

Az online vásárlók 47 százaléka vett az elmúlt 12 hónapban valamilyen elektronikai cikket az interneten keresztül. Ez az arány a megelőző évhez képest nem változott, ugyanakkor annak köszönhetően, hogy az online vásárlók száma jelentős növekedést könyvelhetett el, a kategórián belül is nőtt a vásárlók száma. A jövőben ráadásul bővülés várható ezen a területen: a netes vásárlást tervezők több mint fele gondolja úgy, hogy az elkövetkező 1 évben valamilyen elektronikai cikket is be fog szerezni a világhálóról.

„A tavalyi évhez képest a legnagyobb visszaesés a CD-k és DVD-k online piacán jelentkezett. Ennek leginkább az lehet az oka, hogy egyre népszerűbb az online zenehallgatás és a filmek letöltése, a nagy kapacitású hordozható memóriák megjelenésével pedig kezd kimenni a divatból az optikai tárolók használata” – jegyezte meg Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere. Györfi rámutatott arra is, hogy míg tavaly az MP3 lejátszók a harmadik helyen álltak a legkelendőbb elektronikai termékek sorában, addig idén ezek visszaestek az ötödik helyre, köszönhetően annak, hogy nagyon sokan vagy az interneten vagy a telefonjukon hallgatnak zenét. Magyarán ez nem azt jelenti, hogy kevesebb zenehallgató lenne, hanem, hogy egy eszközbe csoportosul az, amit eddig külön kellett megvenni (zenelejátszó, GPS, fényképezőgép).

Ennek megfelelően az elektronikai termékeken belül a telefonok és PDA-k (31%), a számítógépek és a hozzájuk rendelt alkatrészek (29%) a legnépszerűbbek. Érdekesség, hogy sokan (24%) a háztartási eszközeiket, például a kenyérpirítót is online szerzik be.

Az elektronikai cikket online vásárlók az átlagosnál nagyobb arányban említették az interneten keresztül történő vásárlás előnyeit, leginkább az árak és a termékek összehasonlíthatóságát értékelték többre az átlagnál. Ennek köszönhetően az árösszehasonlítás az online vásárlás kényelmessége mellett a második leggyakrabban említett előny volt a körükben. „Ez nem meglepő, hiszen az elektronikai cikkek jellemzően nagyobb értékű termékek, így többet spórolhatunk, ha megtaláljuk a legjobb ajánlatot – emelte ki Györfi Anna. – A korábbi felmérések alapján ismertük ennek a jelentőségét, emiatt a kutatásban a műszaki cikkek árusításával foglalkozó nagyobb webáruházak mellett az árösszehasonlító oldalak ismertségét és látogatottságát is vizsgáltuk.” A teljes tanulmányt, amely az említett adatokat is tartalmazza, a KutatóCentrum értékesíti.