Csilingelve is gengszter
További Stenk cikkek
Attól, hogy egy szörnyen tehetséges hiphop producer egy szörnyen tehetséges rapperrel csinál közös albumot, még egyáltalán nem biztos, hogy jó lesz az, amit együtt összehoznak. A nemrég Magyarországon is járt Madlib és Freddie Gibbs közös albumát viszont már három közös kislemez előzte meg olyan számokkal, amik a Piñatára is felkerültek, úgyhogy a kérdés már csak az volt, hogy tudják-e ugyanazt a szintet hozni, amit a kislemezeken már megütöttek.
Madlib a kétezres évek közepén az MF Doommal közösen kiadott Madvillainy-vel már összehozott egy nagyon erős albumot, és az előzmények alapján azt már biztosra lehetett tudni, hogy Doomhoz hasonlóan Freddie Gibbs is van annyira technikás rapper, hogy ne vesszen el a legjellemzőbb beatjeiben régi jazz, funk és soul dalokból építkező, dalait hanyag, de mégis a csak rá jellemző zseniális ötletekből összedobáló producer dalaiban.
Gibbstől egyébként eddig sem állt kifejezetten távon az a hangzásvilág, amiben Madlib mozog, bár az első nagylemeze, az ESGN sokkal keményebb alapokból építkezik, az azt megelőző Baby Face Killa mixtape-en bőven vannak soulos és jazzes elemek is a nettó gengszterkedés mellett.
Viszont a Piñata beatjei egyáltalán nem a kilencvenes évek újrafelfedezéséről szólnak, mint a Tribe Called Quest vagy Souls of Mischief hangzásvilágához visszanyúlogató fiatal rapperek, az Underachievers, vagy Joey Bada$$ esetében: a producer 2014-ben pontosan ugyanazt viszi tovább, amit a kilencvenes évek végén elkezdett, itt újraértelmezésről szó sincs.
És azt, hogy ez mennyire jól tud állni Gibbsnek, tökéletesen mutatja az album legerősebb száma, a Thuggin, ami a nagylemezt megelőző első kislemezen már rajta volt 2011-ben. Madlib egy hetvenes évekből előkotort szimpla gitártémából olyan alapot rak Gibbs alá, hogy ember legyen a talpán, aki a dal meghallgatása utána nem hiszi el Gibbs minden szavát, amikor a balhés dolgairól rappel.
És pont ez az, amiért Gibbs annak ellenére is érdekes tud lenni, hogy a mostanában az internet által felkapott kodeinben és lsd-ben áztatott rappergenerációhoz képest egy régi vágású gengszter. Gibbs szövegei főleg azokból az élményekből táplálkoznak, amiket aközben szedett össze, hogy egyszerű utcai drogdílerből befutott rapperré vált. Így természetesen a gengszter rapre jellemző összes klisé előkerül: drogok, kurvák, fegyverek, és a folyamatos küzdelem a bandákkal és a rendőrökkel.
A szövegeket hallgatva egyáltalán nem tűnnek elképzelhetetlennek a sztorijai, ami azért is van, mert ő maga is távolságot tart a történeteitől. Még ha nem is arról van szó, hogy szégyellné a múltját, de a Thuggin vonalán mozgó dalokban - ilyen például a Reakwonnal közös Bomb, vagy a Piñata is - mindig van annyi keserűség, hogy sokkal inkább a múlttal való szembenézésnek tűnnek ezek a dalok, mint a szcénában megszokott átlagos reprezentálásnak.
Az egy egyéjszakás kaland történetét feldolgozó Shame is ilyen, ami lényegében egy soul balladára épül: ezek a számok a legtöbbször betalálnak, de azért becsúsztak töltelékszámok is az albumra.
Persze az album korántsem a kesergésről szól: itt van a Danny Brownnal közös spanglizós High, a Domo Genesis-szel és Earl Sweatshirttel közös csilingelős Robes, a kosarazós Lakers-Knicks páros - Ab-Soullal a Lakers-ben-, vagy a lazulós Harold's, amik feldobják az albumot, amikor éppen túlságosan belefeledkeznénk a bandázós-drogdíleres sztorikba.
Ezek a dalok még az üresjáratokkal együtt egy is nagyon erős lemezzé teszik a Piñatát, ami nem csak hozta azt a színvonalat, amit a kislemezektől várni lehetett, de egységes egészként még tovább is tudott mutatni rajtuk.
Rovataink a Facebookon