Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTaylor Swift haragjától az Apple is megijedt
További Stenk cikkek
A countryénekesnőből nemzetközi popsztárrá vált szőke csaj kicsit berágott az Apple-re, mert az Apple Music nevű szolgáltatást elindító cég az első három hónapban nem szed majd előfizetési díjat a felhasználóktól, márpedig ha az nincs, akkor neki sem jut(na) lóvé, már ha egyáltalán engedné az Apple-nek, hogy a műveit streamelje, ugye. Mivel nem engedi, így a Tumblrre kirakott, „Apple-nek szeretettel Taylortől” kezdetű nyílt levele kicsit okafogyottnak tűnik, de sebaj.
Mindenki tudja, hogy az Apple Music az első három hónapra ingyenes lesz mindenkinek, aki feliratkozik rá. Abban viszont nem vagyok biztos, hogy ez is köztudomású-e, hogy az Apple Music erre a három hónapra egy fillért nem fizet a zeneszerzőknek, előadóknak vagy szövegíróknak. A döbbentettől szóhoz sem jutok: hogy képes ilyen lépésre egy olyan innovatív, haladó cég, mint az Apple? Ezek nem egy elkényeztetett, hisztis kölyök panaszai, hanem minden olyan, az ismeretségi körömbe tartozó előadó, producer és a zeneszerző szavai, akik nem mernek kiállni a nagy nyilvánosság elé, mert túlságosan is tisztelik az Apple-t. Ez a húzás egyáltalán nem a cégre vall.
A posztban Swift arra kéri az Apple-t, hogy vegye fontolóra a három hónapos ingyenes periódus eltörlését, és hogy ne csak a szája járjon, 1989 című, meglehetősen sikeres albumát nem engedi, hogy az Apple Music előfizetői meghallgathassák.
Nem ez az első eset, hogy Swift kiakad az ingyenes streamingszolgáltatás intézményére, tavaly a Spotifyról távolíttatta el összes albumát, mondván, nem fogja élete munkáját egy olyan kísérlethez odaadni, ami nem becsüli meg sem a zeneszerzőket, sem a producereket és főleg nem az előadókat, és nem nyújt nekik megfelelő anyagi kompenzációt a művészetükért cserébe. A szakma Swift levelét egyöntetű kalaplengetéssel fogadta, és leginkább azért tisztelik, mert istenigazából nem is neki fog hiányozni az a lóvé, amit a lejátszások után az ominózus három hónapban jár, azaz a világ egyik legsikeresebb előadójának, hanem a keményen dolgozó kisembereknek, akik nem arénákat, hanem jó esetben 300 fős klubokat töltenek meg esténként, mégis kinyitotta a száját.
És ha azt hinnénk, hogy Swift csak a falnak beszélt, és az Apple egy legyintéssel elintézte a dolgot, ahogy pl. a Spotify is, akkor tévedünk: Eddy Cue, a cég online szolgáltatásokért és szoftverfejlesztésért felelős alelnöke tegnap este a Twitteren jelentette be, hogy a művészek a 90 napos ingyenes időszak alatt is megkapják járandóságukat.
#AppleMusic will pay artist for streaming, even during customer’s free trial period
— Eddy Cue (@cue) June 22, 2015
A Billboard menten fel is hívta, Cue pedig elmondta nekik, hogy a cég közvetlenül Swift levelének hatására változtatott hozzáállásán, de közel sem ő volt az egyetlen zenész, aki aggodalmát az elmaradó jogdíjak miatt. Érdemes megjegyezni, hogy az erre az időszakra jutó jogdíjakat az Apple – jobb híján – saját zsebből fizeti ki, hiszen előfizetői díjak nélkül nehéz lenne más forrásból pótolni a hiányzó összeget.
Cue a döntést követően felhívta az éppen Amszterdamban turnézó Swiftet is, aki természetesen nagyon örült a döntésnek, és minden bizonnyal visszaengedi 1989 című albumát az Apple Musicra.
Rovataink a Facebookon