Halott Pénz majdnem fénymásolófiú lett Londonban
Interjú és lemezpremier Marsalkó Dáviddal, a Halott Pénz kitalálójával
További Stenk cikkek
Ha az új generációs magyar zenekarok közül a három legnépszerűbbet kellene felsorolni, akkor a Wellhello és a Punnany Massif mellett mindenképpen ott van Halott Pénz neve. A pécsi rappert évekig senki sem vette komolyan, ezért majdnem kiköltözött Angliába. Aztán egyszer csak úgy felkapta a közönség a Youtube-on, hogy minden beindult.
Halott Pénz rapperből Halott Pénz zenekar lett, a dalai milliós nézettség felett vannak, és ma már legalább annyira számít fesztiválheadlinernek, mint a Tankcsapda vagy a Quimby. Marsalkó Dáviddal, a Halott Pénz kitalálójával beszélgettünk alázatról, sikerről, Bérczesi Robiról és most megjelent negyedik nagylemezéről.
Marsalkó Dáviddal saját házi stúdiójában találkoztunk, ahol saját bevallása szerint a szerettein, barátain és a zenekarán kívül még senki sem járt. Itt rakta össze a most megjelent Ülni, örülni, megőrülni című nagylemezét, de a kezdeti sikereinek egyik fontos pillanatának számító Feneked a gyengém, illetve a Minden szobába kell álom klipjének egyes részeit is itt forgatták.
Kicsit meglepő, hogy egy magyar szinten ennyire felkapott produkció egy apró fővárosi lakásban készült. Ez Marsalkó Dávid saját házi stúdiója, itt írja az új számokat, amiket együtt vesz fel a zenekartagokkal és minden produceri munkát magára vállal, egyedül a keverést bízta az egészen klassz deep house zenékben utazó Monkeyneckre. „2004 óta csinálgatok zenéket, szóval valamennyire már van tapasztalatom. A másik az, hogy egy intim közegben sokkal jobban működik a zenélés és nincs olyan, mint egy stúdióban, ahol van ennyi és ennyi időd a felvételre” – meséli Marsalkó, miközben hallgatjuk az új albumot. Ugyan már jó pár dal kikerült a netre, de mi vagyunk az elsők, akik teljes egészében végig tudjuk hallgatni még megjelenés előtt. Saját bevallása szerint a Ülni, örülni, megőrülni is már úgy készült, hogy tudat alatt a Halott Pénz koncertélményei határozták meg a zenét. „A koncert legyen a kiteljesedése a zenének. Azt akarom, hogy ahogy felmegyünk a színpadra, azonnal felrobbanjon minden.”
Halott Pénz: Ülni. Örülni. Megőrülni.
Az új nagylemez sorrendben a negyedik Halott Pénztől, de az előzőhöz képest alig van közreműködő, csak Plesz Barbara énekel, Bérczesi Robi is felbukkan a Hiperkarmából, illetve Kőváry Zoli gitározik a Trousersből. A lemezt Marsalkó írta és vette fel a zenekari társaival. „Nagyon szeretek ellentétes dolgokat kombinálni, például egy szomorú zenét vidámabb dalszöveggel vagy éppen fordítva” – meséli az albumról, és ezt több dalon is érezni.
Marsalkó hatalmas blues- és rockzenerajongó, de az Ángárdhoz vagy a Feneked a gyengémhez képest valamivel hátrébb szorult a torzított gitár az újabb zenéiben. Ez a helyzet megváltozott a mostani albumon, ami tele van keményebb riffekkel, sőt, gitárszólóval is. „Mióta zenekarral lépek fel egészen más dalokat írni, folyamatosan azon gondolkodom, hogy élőben mennyire működhetnek bizonyos dolgok. A torzított gitár az esetek túlnyomó részében mindig nyerő, kicsit stadionrockos, ami szerintem tökéletes a színpadon.”
Az albumról főleg két dal ragadta meg a figyelmem: a Bérczesi Robival készült otthonkeresős, kivándorlós dal, illetve egy akusztikusabb szerzemény, amiben a Halott Pénz történetében először nincs rap, hanem Marsalkó megpróbál énekelni. Bérczesi közreműködésével kapcsolatban Marsalkó le sem tagadhatná, hogy rajong a Hiperkarma-frontember munkásságáért. „Annyira fantasztikus dalszerző, annyi életet élt meg, annyira lehetett vele mindig azonosulni, hogy igen, komoly hatással volt rám mindig is a Hiperkarma zenéje. Szerintem Bérczesi Robi egy élő legenda, és óriási érzés, hogy szerepel a lemezemen, felmehettem vele egyszer a színpadra és producerként dolgozhatok majd új Hiperkarma-számokon.”
Öt inspiratív nagylemez, amit Halott Pénz hallgatott az új albuma megírásának idején
- John Lennon – Imagine
- John Newman – Revolve
- Miguel – Wildheart
- Florence and the Machine - How Big, How Blue, How Beautiful
- Miles Davis – Kind of Blue
Pedig eleinte nagyon úgy tűnt, hogy az ifjú Marsalkó Dávid nem a zenében, hanem a sportban lesz sikeres. Teniszezőként a korosztálya legjobbjai között tartották számon, 18 évesen az országos teniszbajnokság döntőjébe is bejutott. „Reggel edzés, utána iskola, majd este még két edzés – meséli az élsportolók percre kiszámított időrendjéről. – Végül 19 évesen döntöttünk úgy, hogy mi ehhez túl szegények vagyunk, nincs elég pénzünk a következő szint meglépéséhez, és abbahagytam az élsportot". A zenéhez fordult, és elkezdte felépíteni magának a Halott Pénz-imidzset. Ezért is alakult ki az a helyzet, hogy ma Halott Pénz egyszerre jelenti őt és a zenekarát is. 12 évvel ezelőtt, 2004-től kezdett aktívan zenéket írni otthon, alapvetően rapzenéket, de egy nagyon szűk körön kívül nem sikerült átlépnie az ingerküszöböt. A nagyobb sikert hozó Ángárd és a Fenekem a gyengédig összesen két albuma jelent meg, amit ingyenesen le lehetett tölteni a honlapjáról.
Pécsiként sok ismert, helyi menedzsernél is bepróbálkoztam a zenémmel, de nem láttak benne fantáziát. Az persze állati jó érzés volt, amikor egyszer egy lakás ablakából hallottam a zenémet, de nem volt más sikerélményem.
Olyannyira nem érdekelte az embereket az akkori Halott Pénz, hogy még azt sem tudta, hogy a korábbi számai mind fel vannak töltve a Youtube-ra különböző más userek profiljain. Alapvetően terápiás céllal kezdett zenélni, hogy kiírja magából a saját gondjait, nyomorát, mert mindig is gátlásos emberként tekintett magára, amit a zene segített oldani.
A zenélés és az egyetemi tanulmányai mellett dolgozott újságkihordóként és árufeltöltőként is, majd felkerült Budapestre egy munka miatt, de még akkor sem találta helyét. Szép lassan eljutott arra a szintre, hogy jobb lenne neki is külföldre menni, mert nem tud elhelyezkedni a mai magyar munkaerőpiacon. „Várt rám egy állás Londonban, megvolt a repülőjegyem, és úgy volt, hogy akkor ki is költözöm. Előtte még azért leforgattam az első klipemet, mert sose volt még ilyenem." Ez volt az Ángárd, amit aztán a magyar hiphopközegen kívül is elkezdtek felkapni.
Az évek óta várt siker szele annyira meglegyintette Marsalkót, hogy a nagy angliai újrakezdés is elmaradt végül.
Mondtam nekik, hogy még kicsit ülnék ezen az angliai kiutazáson. Azt mondták, semmi baj, megvár a munka. Konkrétan fénymásolós fiú lettem volna.
Nem sokkal később megjelent a Feneked a gyengém, ami elég hamar eljutott a magyar online zenei jelenlétben mérföldkőnek számító egymilliós játszásig, feltűnt a Petőfi Rádióban, és hirtelen egyre többen kezdtek el beszélni a vörös hajú pécsi Red Pittről, aki végre valami újat hozott a giccsben, zongorában, nosztalgiában és közhelyekben úszó hazai hiphopszíntérbe.
Kóválygok a homályban, mint Stallone a ringben
Az egyetem után reklámosként kezdett el dolgozni, és még évekig ragaszkodott a polgári munkájához. A 2013-as interjúnkban konkrétan még arról beszélt, hogy
Azért valljuk be, hogy a magyar egy elég kicsi zenei piac. Meg lehet belőle élni szerintem, de egyrészt nehéz, másrészt teljesen kiszámíthatatlan. Ráadásul nekem egyfajta támpontot, rendszert ad az életemnek az, hogy van egy polgári munkám.
Az öt legfontosabb életrajzi könyv Halott Pénz életében
- Menyhárt Jenő – Amerika kiadó
- Ozzy Osbourne – Én, Ozzy
- Anthony Kiedis – Scar Tissue
- Walter Isaacson - Steve Jobs
- Kurt Cobain – A mennyeknél súlyosabb
Egy bizonyos szint fölött viszont már meg lehet élni a zenéléséből, és ugyan saját maga sem gondolta volna, de tényleg ott kellett hagynia a munkahelyét a Halott Pénz miatt. „Volt egy időszak, amikor már rendszeresen jártam fellépni. Munka után elindultam mondjuk Debrecenbe, lenyomtam egy fellépést, hazaértem olyan reggel öt-hat óra körül, majd fél 9-re mentem megint dolgozni. Hiába voltak végig nagyon segítőkészek a kollégáim, azzal már nem lehetett mit kezdeni, hogy el-elaludtam az íróasztalomnál." Végül a bizonytalanra cserélte a biztosat, otthagyta a munkahelyét, és zenekart épített maga köré, hogy akkor tényleg százszázalékosan belevesse magát a zenei karrierjébe.
Az egész interjú alatt érezni, hogy olyan alázattal beszél a saját karrierjéről, ami itthon még is nagyon ritka. Hiába számít ma topzenekarnak a Halott Pénz, vannak szabályok, amikhez az indulás óta alkalmazkodnak. „A legelején lefektettem pár alapszabályt, aminek betartását mindenitől elvárom" – mondja ezt egyáltalán nem szigorú arccal. Per pillanat hiába tölti meg a tízezer fős Budapest Parkot a Halott Pénz,
- nincsenek roadjaik, szóval saját maguk pakolják a cuccukat;
- tilos berúgni a fellépés előtt, maximum egy sör vagy pálinka;
- és semmi bulvár.
Utóbbi nálam egy nagyon fontos kitétel, hogy minket kizárólag a zenénk miatt szeressenek. Nem akarok a magánéletemről beszélni, és azzal sem értek egyet, hogy a világnézetemet a Halott Pénz Facebook-oldalának feliratkozóira erőltessem.
Utóbbit azzal kapcsolatban is mondja, hogy intelligens, sokat olvasott fiatalként nem igazán nyilvánul meg közéleti témákban és a dalaiban is csak módjával. „Bármikor szívesen beszélek erről a haveroknak a kocsmában vagy veled négyszemközt, de akik a Halott Pénzt szeretik, azok a zene miatt hallgatják. Ők az új zenékre kíváncsiak, hogy hol koncertezünk, hogy milyen lesz a borító, ilyenek. Meg egyébként sem hiányzik nekem, hogy egy-egy kirohanásomat a médiában lássam vissza."
Pedig a népszerűsége tényleg eszméletlen, legalábbis a tavalyi Volt Fesztiválon a saját szememmel láttam, hogy mit jelent a magyar fiataloknak. Az egyik színpadhoz indult volna egy alsó hangon ötperces útra, másfél órás kínlódás lett a vége, mert nem tudott úgy végigmenni a tömegen, hogy ne akartak volna autogramot, közös fotót vagy szexuális együttlétet. Utóbbi halál komoly, egy kb. 18 év körüli lány sétált oda hozzá a szelfiző emberek sűrűjében, hogy nem akar-e együtt aludni vele a sátrában, mert épp most dobta ki a pasija. Zokszó nélkül tűrte, hogy rendesen pisilni sem tudott elmenni, olyan rutinból nyomta az Instagram-mosolyt, mintha évek óta ezt csinálná. Nem is ment végül bulizni, hanem inkább elbújt a backstage-ben.
Valahol állati jó érzés az emberek szeretete, de azért elég nyomasztó, hogy már nem tudok elmenni nyugodtan bulizni sehova.
Egyrészről könnyen kiszúrják, mert magas és a vörös haja is feltűnő, másrészről viszont soha nem mond nemet a rajongóknak. „Hogy a fenébe mondjam azt, hogy nem érek rá azoknak, akiknek köszönhetően felléphetnek a Volt-nagyszínpadon? A közönség miatt vagyok ott ahol, és ezt sosem szabad elfelejteni. Ha nekik fontos egy közös kép vagy aláírás, akkor kutya kötelességem ennek eleget tenni.”
De én tényleg azért örülök nagyon, hogy felismernek az emberek, mert a zeném és a klipjeim miatt jönnek oda, nem pedig azért, mert láttak a bulvárlapokban vagy a TV2-n. Ez nagyon fontos, sőt, nekem ez a legfontosabb.
Azt is hozzáteszi, hogy egy ideig rendszeresen keresték ilyen-olyan kereskedelmi tévéktől, de annyiszor mondott mindenre nemet, hogy szerencsére ma már eszükbe sem jut felhívni. És ha már média, akkor érdemes megjegyezni, hogy a közönség és a Youtube mellett az új erőre kapó MR2 Petőfi gyakori rotációja is jót tett a karrierjének.
Manapság viszont legalább annyit hallani a tehetségkutatós Frédit, a kereskedelmi tévés Gabit meg a zsűrizős Magdit a Petőfin, mint David Guettát, Aviciit és a Tokio Hotelt. Nem véletlenül húzza a száját a magyar zenészszakma igen komoly része, hogy a Petőfi Rádió alig játszik valamit a feltörekvő magyar zenekaroktól, és már régóta nincs az a hatása, aminek köszönhetően az emberek figyelni kezdtek Péterfy Borira vagy a Magashegyi Undergroundra.
Ez szerintem csak részben igaz, mert mi is hívtunk előzenekarnak egy fiatal szombathelyi együttest, akiket a Petőfin hallottunk először. Szóval még van mit felfedezni a rádióban, de egyébként is érdemes figyelni, hogy az utóbbi időben már a Class FM is nyitott a magyar zenékre, minket is szoktak játszani.
Itt van a lelkem Pesten, mégis Pécsen hagytam a testem
Ahogy a legtöbb pécsi zenekar esetében, úgy a Halott Pénznél is fontos hangsúlyozni a pécsi identitást. Ami ennél is érdekesebb, hogy az első Youtube-generáció legnépszerűbb három formációja (Halott Pénz, Punnany Massif, Wellhello) közül egyik sem fővárosi, tovább erősítve azt a régi állítást, hogy igazán nagy zenekarok Budapestről (lásd. a Tankcsapda, a Quimby és a Kispál és a Borz sem fővárosi!) nem tudnak eljutni olyan szintre, hogy tízezer embert mozgassanak meg. Marsalkó szerint ez főleg amiatt lehet, hogy amíg egy ügyes pesti gitáros két-három, egy dobos négy-öt zenekarban is játszik párhuzamosan, addig vidéken ez a szám általában egy, és nem is nagyon történnek rendszeres tagcserék ellenben a fővárosiakkal.
Nézd meg, hogy a legtöbb valamennyire régóta működő vidéki együttes ugyanazzal a brigáddal működik a kezdetek óta. A Halott Pénz tagjai is csak ebben a zenekarban játszanak és itt nyújtanak száz százalékot.
Mióta beindult a gépezet, a Halott Pénz megállás nélkül turnézik, rogyásig vannak nyaranta fesztiválfellépésekkel, és hamarosan európai turnéra is mennek, főleg nagyobb, magyar közösségek lakta városokba. Az intenzív turnézás nagyon komoly fizikai és szellemi kimerültséggel jár, a tavaszi és nyári főszezon előtt Marsalkó például heti két-három alkalommal eljár edzeni, hogy ne készüljön ki a nyár közepére.
„Nem tehetem meg a közönséggel, hogy eljönnek a koncertemre, én meg láthatóan szarul vagyok, fáradt, nyűgös, és nincs kedvem az egészhez. Ehhez viszont legalább annyira jól kell lennem fejben, mint testben. Egy pszichológus ismerősöm mondta, hogy ugyanúgy megterheli a szervezetet, ha valaki mentálisan kimerült, mintha több órát edzett volna.”
Tavaly például már annyira megviselte a rengeteg koncert, hogy komoly kihatással volt az egészségére. „Volt olyan, hogy 14 nap alatt 14-szer léptünk fel. Ezt úgy képzeld el, hogy egy fellépés az egy nap, mert bepakolunk a buszba, odautazunk, kipakolunk, fellépünk, lepakolunk, hazajövünk, megint kipakolunk, aztán valamikor hajnalban végre mehetünk aludni” – mondja arról, hogy még a top magyar előadóknak sem luxus és csillogás a koncertezés.
Tavaly az egyik koncert előtt konkrétan mentőt kellett hívni hozzám, és majdnem tűvel a seggemben mentem a színpadra. Teljesen kikészültem.
A végén egyszerűen nem lehet megkerülni a nemrég még a hivatalos Youtube-játszási lista élére is kerülő, ezzel a folyamatos Majka- és Kis Grófo-dominanciát megtörő Bergendy-feldolgozást, aminek hallatán elég sokan meglepődtek.
Nem egy magyar rockzenésztől hallottam vissza a felháborodást, hogy a Halott Pénznek hogyan volt bátorsága hozzányúlni a magyar popzene egyik legtökéletesebb számához. A darabokra törted a szívem december óta összeszedett több mint tízmilliós nézettséget, és Marsalkó saját bevallása szerint is ez a dal jelentheti az új mérföldkövet, ami annak idején a Feneked a gyengém volt.
„Az egyik beállásnál az énekesünk, Járai Márk kezdte el énekelni ezt a dalt. Aztán jóval később eszembe jutott, hogy még sohasem csináltunk feldolgozást, beugrott ez a dal a Márktól, és már kész is volt A darabokra törted a szívem ötlete" – meséli, de azt azért hozzáteszi, hogy az eredetinél úgysem lehet jobbat készíteni, és nem is ez volt a cél. „Hidd el, hogy a mostani tinédzserek nem ismerik ezt a számot, és baromira örülnék neki, ha a mi feldolgozásunk miatt az eredetit is meghallgatnák páran.”
Érdekes látni, hogy amíg a Halott Pénz-verzió már jóval tízmillió felett van, miközben a legnézettebb Bergendy-videó alig lépte át a félmilliót. A feldolgozás miatt egyébként Demjén Ferencet is megkeresték, aki – Marsalkó meglepetésére – tudta, mi az a Halott Pénz, és rábólintott az ötletre, majd a kész demóra is.
Húsz percig paráztam a telefon mellett, hogy baszd meg, mindjárt felhívom a Demjén Ferencet!
A feldolgozással kapcsolatos hatásvadászatot visszautasítja, mivel kifejezetten gyűlöli az ilyen húzásokat, és azt is elmondta, hogy rengeteg feldolgozás készült már ebből a dalból, de valamiért mégis ezt a verziót kapták fel az emberek.
Szeretném, ha ez egy kapocs lenne a generációk között, mert rajongok a '70-es évek magyar könnyűzenéjéért. Ha pedig a fiatalabb Halott Pénz-hallgatók megismerik ezt a korszakot ennek a dalnak köszönhetően, akkor az mindenkinek jó lesz.
Rovataink a Facebookon