Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Stenk cikkek
A Snapchat az idei évben lett igazán mainstream, amikor a tinédzserek képküldő szolgáltatásából olyan megkerülhetetlen tényezővé nőtte ki magát, aminek komoly összegeket csengetnek ki a nagy médiacégek, hogy az alkalmazáson beül juttathassák el cikkeiket, videóikat az applikációt használó fiataloknak.
Az Index Snapchat csatornáját is idén nyáron indítottuk el kísérleti jelleggel, a világ sok más, nem amerikai újságjához és tévéjéhez hasonlóan saját csatornát indítottuk, mert a kifejezetten a médiának szánt Discover szekcióba jelenleg csak angol nyelvű tartalommal lehet bekerülni. A kezdés nem véletlenül a Balaton Soundra esett, ugyanis egy ilyen rendezvény közvetítésére tökéletesen alkalmas a Snapchat, ezért ha eddig csak másoktól hallott róla, akkor ezen keresztül megpróbáljuk elmagyarázni, miről is szól ez az egész és miért kattannak rá egyre többen.
Érdemes azzal kezdeni, hogy a Snapchat kialakulására elég komoly hatással volt az Instagram, ami 2010-ben indult és 1-2 év alatt vált világszerte igazán népszerűvé. Az Instagram a kezdeti időktől folyamatosan változott és minden egyes alkalommal a felhasználók egy része nem értette a cég döntését. Eleinte az volt a lényeg, hogy az ekkor még csak terjedőben lévő okostelefonok kameráinak hiányosságait filterek segítségével tompítsa az alkalmazás, és
- Kövess minket az @index.hu instagramon és küldj képeket az #indexsziget hashtaggel!
Először szigorúan csak négyzet alakú képet lehetett feltölteni, ez is az ide kerülő képek jellegzetessége, egyedisége volt. Ezt egy idő után külső alkalmazások segítségével a felhasználók elkezdték kijátszani, aminek az lett a vége, hogy az Instagram nem tette többé kötelezővé a négyzet alakú képek feltöltését. Közben pedig kialakult az ide feltöltött képek saját stílusa, ahol az eredeti elgondolás tulajdonképpen megmaradt, hogy mindennek, ami oda felkerül, annak jobbnak, szebbnek kell lennie a valóságnál. Később megjelentek a videók, illetve a gifszerű néhány másodperces bumerángok, és ezeknél a cég már elrejtette a lájkokat, inkább a lejátszások számát mutatta helyettük. Ugyanis a lájkkényszer szépen lassan hatással lett a felhasználókra és egyre kevesebben töltöttek fel spontán, nem tökéletesre csiszolt képeket. Az Instagramnál fel is tűnt, hogy átlagosan egyre kevesebb képet osztanak meg a felhasználók, az egyik magyarázat pedig az volt, hogy csak szép dolgok kerülhetnek fel ide, és nem menő, ha valaki túl sokat oszt meg és elárasztja a követői idővonalát.
(Rákattinthat bármelyik pontra, és megnézheti a Szigeten tavaly készült fotókat, az oldalsó + gombbal nagyíthat bele a térképbe)
Snapchat, ahol nincs közösségi nyomás
A Snapchat, ami 2012-ben kezdett terjedni, szépen lassan elkezdett az Instagram modernebb, frissebb változatává válni és pont azokba az irányba ment, hogy elkerülje ugyanezeket a hibákat. Eltűntek a like-ok és nyilvános kommentek, ahogy a story-ba felkerülő képek sem érhetőek el egy archív felületen. Ez a néhány apróság pedig sokkal inkább vonzóvá tette az egészet. 24 órán keresztül bármeddig elérhető a fotó vagy videó, de mivel ezek csak snapek, pillanatfelvételek, ezért egyetlen snap jelentősége jóval kisebb egy Instagramra posztolt fotónál vagy videónál. Ehelyett a 24 óra alatt kialakuló és folyamatosan változó story lesz a poszt. Hiszen itt nem időrendben lehet böngészni a posztokat, hanem a felhasználók snapjei külön érhetőek el, egyetlen montázsban. Ráadásul a firkálások, a filterek, minden funkció arra bíztatja a felhasználót, hogy ne vegye magát komolyan. Példának itt van a Wellhello egyik tagjának, Diaznak a videója, aki a Balaton Soundon énekelt az Index Snapchat csatornájára egy ismerős dalt. Ilyen és ehhez hasonló filterek jelentik a Snapchat igazi különlegességét jelenleg.
Egy fesztiválon annyi minden történik az emberrel és annyi emlékezetes dologba fut bele, amiket mind meg akar osztani másokkal, Snapchaten pedig ezeket mindenféle nyomástól mentesen lehet ezeket megosztani, 24 óra elteltével pedig csak nekünk maradnak meg a snapek. (Már ha akarjuk, ugyanis ezt is a felhasználóra bízza az alkalmazás.)
A slusszpoén az egészben, hogy néhány héttel ezelőtt az Instagram bevezette a storiest és szinte mindent lenyúlt a Snapchattől annak érdekében, hogy ne maradjon le a másra vágyó felhasználókról. Tehát az Instagram ismerőseinknek is megoszthatunk olyan képeket, amik csak 24 órán keresztül elérhetőek és nem lehet őket nyilvánosan kommentelni vagy kedvelni. Így minden a cikkben elhangzott érv az Instagram Stories mellett is felhozható, azonban ha megnézzük a két alkalmazást, akkor látható, hogy a lényeg a legújabb másolatból még így is hiányzik. Ezek pedig a folyamatosan változó filterek, amikkel a legtipikusabb, K-Hídon készül szelfiket is fel lehet turbózni. Instagramon egyelőre csak firkálni lehet. Vagyis a mi ajánlatunk annak, aki ki akarja próbálni az eltűnő képek és 24 óra alatt összeálló story-k lényegét az Snapchattel próbálkozzon, mert egyelőre még mindig az a Coca Cola az Instagram Story Pepsijéhez képest.
Néhány jótanácsot még mellékelünk, amit érdemes megfogadni a fesztiválközvetítéshez. Ezeket a saját bőrünkön tapasztaltunk meg a Balaton Sound, illetve az EFOTT alkalmával.
- Elsőre bármennyire is csábító a gondolat, hogy itt aztán tényleg nem számít mennyit posztol az ember, azért könnyen túlzásba lehet esni. Ezért minimális önmérsékletet érdemes tanúsítani, pláne azt figyelembe véve, hogy a Snapchat bizony komolyan fogyasztja az akkumulátort, a sima fotózásnál jobban, úgyhogy az arany középutat tudjuk javasolni.
- Egészen érthetetlen jelenség, hogy a koncerteken a telefonok és fényképezők hadától nem lehet látni, a lényeget, amiért az ember jött. Snapchatre egyszerre maximum 10 másodpercet lehet feltölteni és az egészben az a legjobb, hogy ebben a 10 másodpercben ugyanúgy meg lehet fogni azt az érzést, hogy milyen volt a koncert, mintha rögzítenénk egy egész dalt. Maga az érzés úgysem őrizhető meg tökéletesen, akkor már inkább a kötelező dokumentálás helyett sokkal jobb azt nézni, amiért jöttünk, mert elég hamar vége van.
- A fesztiválon ugyan lehet jókat enni de az Instagramra való megkomponált kajaképeket nem itt fogjuk lőni. A Snapchaten szerencsére ezzel sem kell törődni. De egyébként is az a lényeg, hogy Zacher Gábor jótanácsait is betartva meglegyen a napi egy fix melegétel.
- A Snapchat tematikus filtereivel ráfeküdt az olimpiára, így ha balra húzzuk a képen az ujjunk, akkor villámgyorsan kiderül, hogy nyertek-e újabb érmet az a magyarok, van-e megint minek örülni. (Persze akiket jobban érdekel az olimpia az legalább az Index alkalmazáson keresztül beállítja az értesítéseket a legfontosabb hírekről.)
Ha tehát jól csinálja az ember, akkor lesz egy csomó klassz emléke, közben az ismerőseit sem kergeti az őrületbe és még telefonja sem merül le. Ha pedig az ismerősök is hasonlóan nyomják, akkor még a fesztiválon különösen nehézkes telefonálást is ki lehet váltani néhány Snappel.
- Kövess minket az @index.hu instagramon és küldj képeket az #indexsziget hashtaggel!
sőt érdemes is mindkettőt, mert mindkét felületre más képek és videók kerülnek majd fel. Lesznek instakritikáink a legfontosabb koncertekről, és megmutatjuk azt is, hogy hol érdemes enni, vagy éppen fűben heverészni a Szigeten. Benézünk a backstage-be, meg elkapunk majd pár fellépőt is. Vagyis mindenki vegye elő a telefonját, és iratkozzon fel, amire csak lehet! Például a Snapchatre úgy, hogy az alábbi képet lefotózza a Snapchat alkalmazásban!
Rovataink a Facebookon