A szabadságért üvölteni a rendszerváltás előtt és után
További Stenk cikkek
- Itt a 2025-ös Coachella fellépőinek listája, először a fesztiválon a Green Day
- Van, amit sosem bocsájtunk meg magunknak
- Hová menekülsz, ha a megalázott tömegek felkelnek?
- A Linkin Park új lemeze a legfurcsább zenei élmény, amit jó ideje tapasztaltunk
- Budapestre hozza szólóprojektjét a Rammstein frontembere
Az mindig ingoványos terep, amikor egy zenei dokumentumfilm nem egy zenekart mutat be, hanem egy korszakot, mert mindig lesznek olyanok, akik hiányolják magukat, barátaikat a megszólalók közül, és nehéz azt is meghúzni, hogy egy adott érának hol van vége, ki vagy mi az, ami már nem kerül bele a filmbe.
Saját finanszírozású dokumentumfilmet készített a Koltay Anna - Turán Eszter rendezőpáros BP Underground címmel. A film egy tervezett sorozat első darabja, amely a kilencvenes években virágzó underground szubkultúrákkal foglalkozik, kezdve a gyökerektől, eljutva napjainkig. A rendezők miatt adta magát a sorozat első részének tematikája, mivel mindketten kötődnek valamilyen formában a punk/hardcore közeghez. Turán Eszter a Moviebar Productions filmgyártó cég alapítója és producere, Koltay Anna pedig az M5 csatorna kulturális szerkesztője és műsorvezetője.
Aki tehát azt várja, hogy egy mindenre orvosi precizitással kiterjedő filmről van szó, csalódni fog, mert a korszakban, és így a BP undergroundban több tucatnyi vadhajtás van, amiben még el lehetett volna külön-külön merülni, viszont azt a korszakot, és azt a közeget amit be akar mutatni, azt sikerül alaposan lefedni közel 50 perc alatt. Ez pedig a nagyjából 1995-2005 közé eső szakasz, kiemelve és körüljárva az akkori korszak két meghatározó budapesti zenekarát, a Dawncore-t és a Newborn-t.
Ez az időszak valahol egy reflexió volt arra a totális elhülyülésre és elpuhulásra, ami a punkban elindult a kilencvenes évek elején, mintha a rendszerváltás mámora kicsavarta volna a punk kezéből a rugós kést, hogy aztán egy lófaszt tegyen a helyére. Ebből a nihilből pattantak ki azok a zenekarok, amik aztán közel tíz éven át meghatározták a közeget, és amik újra gondozni kezdték azt a kritikus hozzáállást, és szélsőségességet, ami jellemezte a punkot a nyolcvanas évek eleje óta Magyarországon.
A BP underground betekintést ad egy világba, ahol még hittek az emberek abban, hogy a rendszerváltás valóban változást fog hozni, és hogy miként csapódott le dohos pinceklubokban, és koncerttermekben, amikor a fiatalok első generációja ráébredt, hogy az ő életét is a kilátástalanság határozza meg hosszú távon.
A film szereplői, megszólalói:
- Riger János, Böiler
- Madár András, Böiler
- Márton Attila "Tizedes", a Marina Revüe, a Bandanas és a Tizedes meg a többiek legendás zenésze
- Jancsics Dávid, korrupciókutató szociológus, a Leukémia zenekar tagja
- Oltai Kata, művészettörténész
- Uj Péter, újságíró
- Rupaszov Tamás, a Trottel Records alapítója
- Jakab Zoltán, Soós Balázs, Fellegi Ádám, Szalkai Tibor, a Dawncore és a Newborn egykori tagjai:
- Tóth Kristóf KRSA, a PASÓ-ból
- Tóth Gergő, a Blind Myselfből
- Török Attila, Burning Inside
- Szollár Bálint, Kuttner Tamás, Bridge to Solace
- Somló Pál, Shellbeach
- Koltay Anna, Turán Eszter filmrendezők
A film operatőre Bálint Dániel, Rónai Domokos és Kóródi Dániel. A főcímzenét Rendben Man, azaz Felcser Máté jegyzi. A new yorki felvételekben Éder Krisztián segédkezett. A grafika Blik Dániel érdeme, a vágók Pálfalvi Réka és Várfoki Zoltán Zoulu. A filmet a Moviebar Productions gyártotta.
A filmet július 5 és 12 között tudja megnézni az Indafilmen és itt ebben a cikkben:
Rovataink a Facebookon